hami 2009.06.04. 18:00

Kritika: eRepublik

Most egy szubjektív kritika következik, egy nem igazán újdonságról. Valójában már hosszú ideje gondolkodtam azon, hogy a címben szereplő "játékról" kritikát kellene írni, mert a történelem megkerülhetetlen vele kapcsolatban. De hosszasan töprengtem azon, hogy van-e értelme. A címben szereplő játék (nem véletlenül írtam idézőjelbe az előbb) egy web alapú valami. Valójában egy virtuális világ, bár elég egyszerű, a résztvevők interakciói miatt mégsem az. De már itt is látszik, hogy egy nagyon ellentmondásos valami, és vegyesek az érzéseim vele kapcsolatban (bár kétségtelen, ez az eddigi kritikáim alanyaival kapcsolatban is igaz).


De nézzük először, hogy mi az az eRepublik. Az ötlet a maga nemében nagyszerű, egy olyan játék, amelyet a résztvevők formálhatnak, mindezt egy virtuálius közösség (ország) részeként. Maga a játék elég keveset tesz ehhez hozzá: lehet dolgozni, tréningelni, és harcolni, de ezek összesen 3x2 kattintást tesznek ki, önmagában nem nagy dolog. Van aztán gazdaság (nem csak dolgozni lehet, hanem mocskos kapitalistának lenni is), na meg vannak pártok, kormányzat, de ezeknek a kereteit a játék már csak lazán jelöli ki. Csak magamat tudom ismételni, a játék lényege elsősorban az, hogy a közösség hogyan alakítja a játék menetét. Szóval az ötlet nagyszerű, de a megvalósítás finoman szólva is kívánnivalókat hagyott maga után, és mindennek a tetejébe a való életből hozott (IRL = in real life - ezt a kifejezést fogom még használni) sérelmek és beidegződések erősen formálták az eVilág képét.


Kezdjük az első, és legfontosabb dologgal: az eRepublik román játék: román fejlesztők dolgozták ki, románok a szabályok betartásán "felügyelő" adminok, stb. Mielőtt egyes olvasók látatlanban leradikáljobboldaliznának, fontos leszögeznem, hogy ennek a dolognak elég nagy jelentősége van, és meglehetősen sok szempontból. Először is a játék megvalósítása miatt: látszik rajta, hogy kelet-közép-európai: tele van bugokkal, és az itt annyira jellemző szokás szerint nem szeret az üzemeltető vasakra költeni, ami miatt időnként (amikor sokan használják) használhatatlanra lassul. Erről a két dologról sokat lehetne írni, informatikai blogokban valószínűleg sokszor ki is vesézték már pro, és kontra. Én erre nem akarnék túl sok szót vesztegetni, mert nem a mi blogunk témájába vág, de mint informatikával (is) foglalkozó ember, azt kell hogy mondjam, nem véletlen, hogy káeurópa ezen részén (beleértve Romániát és a környező országokat is) kevés kivételtől eltekintve nem születnek olyan cégek, amelyek tartósan is képesek lennének a világpiacon megkapaszkodni (elég ha a magyar játékiparra gondolunk). Az eRepublik tökéletes orvosi lova ezeknek a jelenségeknek: a szerverháttér nem arra lett méretezve, hogy a jelenleg regisztrált több, mint 100 ezer játékost kiszolgálja, a játék frissítéseit nem tesztelik ki eléggé, így az mindig tele van bugokkal (és ezt az élelmesebb játékosok ki is használják), a hibák egy részéből a szolgáltatást komolyan érintő kiesés keletkezik, és a support sem éppen gyorsan reagálja le a dolgokat.
A játék származásának van azonban egy specifikusabb része is, ahol fontos volt azt megemlíteni, hogy románok fejlesztik, és üzemeltetik: ugyanis, a játékot is ők dominálják (ezt talán már mondhatjuk múlt időben, de erről később). Ez nem véletlen persze, mert a marketing eredetileg valószínűleg ott indult, (noha az alkalmazást nemzetközi piacra szánták) ebből következően Románia az egyik legnépesebb eOrszág. Na és itt jön a képbe a történelem: egy virtuális világ, amely földrajzilag úgy néz ki, mint a valós, arra ösztönöz, hogy IRL történelmi sérelmeinket, elképzeléseinket, törekvéseinket éljük ki. A románok éltek is ezzel, úgyhogy ha valaki a román néplélekre kíváncsi e tekintetben, tanulmányozza nyugodtan az eTörténelmet. Azt kell, hogy mondjam, az átlag magyarban velük kapcsolatban meglevő sztereotípiák sajnos nem állnak messze a valóságtól. A román nemzettudat finoman szólva is meglehetősen ellentmondásos, ennek megvan a maga oka, részben már boncolgattuk az eredetükről szóló postsorozatban Az eRepublikon pedig kiélték azt, amit beléjük neveltek, már ameddig lehetett.


Eltekintve a románoktól a játékkal kapcsolatos legkomolyabb fenntartásom ez: az egyetlen izgalmas rész ugyanis a háború (az is két kattintás, de legalább van eredménye). Így az eVilág tökéletesen alkalmas arra, hogy az IRL disztingválni kénytelen emberek itt éljék ki a más csoportokkal szembeni ellenérzéseiket. Nem ütheted a magyarokat/románokat IRL? Üsd az eRepublikban. Nem mondhatod ki IRL nyilvánosan nagy tömeg előtt ki azt, hogy a románok/magyarok utolsó területrabló szőröstalpú/elnyomó ázsiai barbár népség? Itt megteheted, és lesz is, aki tapsol neked. Ma, Trianon évfordulóján eddig példátlan "sajtóhadjárat" indult a játékban újságnak nevezett üzenőfalakon: magyar játékosok siratják a békét és az erdélyi területek "visszafoglalásával" fenyegetik az ellent, a románok pedig a dícsőséges román egyesüléssel idegesítik a magyarokat, hátha valamelyiküket káromkodásért vagy minősíthetetlen viselkedésért bannolják....

Az igazság másik oldala persze az, hogy mindennek az ellenkezőjére is van példa. Az eSzerbek és eMagyarok például szövetségesek, és jóban vannak, miközben az eLengyelek és eHorvátok az ellenségeink, az eNémetek mindenki által utált köpönyegforgatók, eIrán és eIndonézia Magyarország fontos szövetségesei, de bár ezek a relációk nem IRL viszonyok alapján alakultak ki, a kapcsolódó érzelmek hevessége ugyanolyan, mint a való világban. És igen, a magyar közgondolkodásban ott van a revízionizmus, ami most az eRepublikban csak azért került háttérbe, mert már túl erősek vagyunk ahhoz, hogy Kárpát-medencei keretekben gondolkodjunk. Na és ez miért zavar? Azért, mert ha ez egy "social strategy game" akar lenni, akkor nem arra kéne építenie, hogyan lehet százezer felhasználót egymásnak ugrasztani. Legyen kidolgozottabb a gazdasági oldala a játéknak, diverzifikáltabb a társadalmi szervezetek működése, lehessenek más személyes elérendő célok is a szintlépés mellett. Így a játék csak arról szól, hogy melyik nemzet nyomja le a másikat, ez meg csak létszám kérdése. Ami azt illeti, két Indexen megjelent cikk miatt ezen a téren nagyon jól állunk.


Vannak azért pozitívumok is, de ez nem a játék érdeme. Tény az, hogy az adott feltételek mellett több ország közösségei is meglepően sikeresen szervezték meg magukat. Komoly munkát végző kormányzatok vannak (és nem a szélsőségek azok, amelyek hatalomra tudnak kerülni), a politika (még) sokkal nyitottabb, és pragmatikusabb, mint IRL, a gazdaság a valóssal hasonló jellegzetességeket mutat, még annak ellenére is, hogy az eVilág csak egy nagyon leegyszerűsített modell. Valójában úgy tűnik, hogy kb. 3-5 ezres népesség felett már eléri a játékosok száma azt a kritikus tömeget, amely beindítja ezeket a szerveződéseket. Kiválasztódnak a megfelelő képességekkel rendelkező vezetők, és szervezők, egyének összességéből (még ha kezdetleges is, de) társadalom lesz. Egyszerű tagként nem igényel napi öt percnél többet az egész. Akinek ennél picit több szabadideje is van, az már aktívan részt is tud venni az eTársadalomban, és ezt a nap bármelyik részén megteheti, a játék nem kényszerít arra, hogy adott időpontban foglalkozz vele.. Persze jobb lenne, ha a lehetőségek bővülnének, de így is kellemes közösségteremtő, és formáló lehetőségeket biztosít. Ha kedvet kaptál ahhoz, hogy regisztrálj, akkor eMagyarország érdekében kérj meghívót ezen az webcímen: http://erepmarket.co.cc/invite/ így, ha eléred a hatodik szintet, eMagyarország kap utánad némi goldot, amire a hazádnak szüksége van. :)  A következő részben pedig végigmegyünk majd az eVilág történelmén, elemezve a tanulságokat is. A történelem ugyanis az élet tanítómestere, mint azt a régi rómaiak is megmondták.

A bejegyzés trackback címe:

http://toriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr681125943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.06.04. 20:41:11

"A történelem ugyanis az élet tanítómestere, mint azt a régi rómaiak is megmondták."
És milyen ritkán, mennyire kevesen fogadják meg tanításait...

mig8 (törölt) 2009.06.04. 20:43:58

Sokat nézegettem én is ezt a játékot, de igazség szerint nem kaptam kedvet hozzá. Ennek több oka van.

Itt van pl a határok kérdése. A kontinensek és szigetek - tehát a földrajzi határok - egész jók. Még az országhatárok is elmennek. Nade az egyes régiók már nagyon nem. KEurópa talán korrekt, de pl Ázsia nagy részén elég ötletszerű határok vannak. Ez pedig szerintem nem jó.Most vagy az IRL-t akarják követni, vagy pedig legyen minden a fantázia szülötte. De így?

Guild 2009.06.04. 21:28:43

Én kipróbáltam, de nem igazán jöttem rá, mitől is jó ez a játék. Más online stratégiai játékokban is kialakulnak közösségek, azzal a különbséggel, hogy ott van egy többé kevésbé értelmes játék.
Szerintem az erepubliknak az az alapvető hibája, hogy elvileg lehetsz benne hadvezér, üzletember vagy politikus, de ezekhez kell egy jelentős számú olyan játékos, aki szimplán dolgozik, ott harcol ahol mondják, és teszi amit elvárnak tőle, vagyis olyanok akiknek szimplán klikkelésből áll a játék.

phaidros 2009.06.04. 21:39:45

A poszt tartalmával egyetértek, de egy megjegyzés - a játék tulajdonosa tudtommal spanyol. A fejlesztők románok.

töriblog · http://toriblog.blog.hu 2009.06.05. 22:17:42

@phaidros: a spanyol többségi tulajdonos valami csendestárs lehet, nem oszt, vagy szoroz sokat nagyon úgy tűnik.

FutoBolond 2009.06.10. 17:17:56

pertamaxxx , subscribe

FutoBolond 2009.06.10. 17:19:28

maga a jatek vacak. napi 5 perc, 10 kattintas. de eMagyarorszagot megszervezni? na, abban mar van kakao. szerencsere ez az alkotoi hozzanemertes ellenere is jol sikerult resz.

Cs 2009.06.11. 23:06:06

SÜN vs Matza :)

Jásku 2009.06.13. 14:56:17

a kedvenc blogom a kedvenc netes játékomról ír...én már csak egy kávét kérnék! :)

voted.