Következő kritikánk alanya az Europe Universalis 3 következő kiegészítője, az In Nomine. A játék pár napja jelent meg, és 20 euroért bárki számára letölthető a www.gamersgate.com -on. A kérdés mindössze az, hogy érdemes-e. A játékot szintén a Paradox Interactive adta ki, mint az Europa Universalis: Rome-t, és szemben a Rome-mal, amelynek csak negatívumai voltak, e játékról sokkal kedvezőbb a véleményem. Ugyanakkor azt ne felejtsük el, hogy ez csak egy kiegészítő, ahhoz, hogy játszhassunk vele, szükségünk lesz az EU3 alap verziójára és az első kiegészítőjére, a Napoleon's ambitions-re. Ez az első és legnagyobb negatívuma: bár jelenleg kezd trend lenni a kiegészítők piacra dobása, ami nyilván kis munkával relatíve nagy bevételt jelent, nem tölt el örömmel ez a jelenség. Miért is fizessünk ez esetben háromszor egy játékért? Mivel ez mégiscsak elsősorban egy történellemel foglalkozó blog, nem akarnék komolyabban belemenni a játékipari trendekbe, de én speciel nem tartom korrekt dolognak, hogy háromszor kell megvegyek valamit, amit elsőre is összehozhattak volna.

Mielőtt belefognánk abba, hogy mi lett jobb, mi lett rosszabb, azok számára akik nem ismernék, pár szót az Europe Universalis sorozatról: A játék egy ún. 'grand strategy game', ami nagyjából azt jelenti, hogy a 15.-19. század közötti időszakban minél nagyobb területet kell elfoglalni a tartományokra osztott Földön. A játék eléggé pontos történelmi kontextusba van helyezve, több, mint 100 ország közül választhatunk, akár Magyarországgal, vagy Erdéllyel is lehet játszani, függően a kezdés dátumától. A játék ennek ellenére nem túl összetett, nem igényel komolyabb mikromenedzsmentet (ami szerintem egyébként könnyűvé teszi, de ezzek feltételezem sokan vitatkoznának), elsősorban arra van kihegyezve, hogy országszinten legyünk erősek. További információt a játékról kedvcsinálóként itt találhatunk. Összességében azt kell hogy mondjam erről a kiegészítőről, hogy a Rome után (szigorúan tartalmilag, az árát, és megjelenésének módját most elfelejtve) kellemes csalódás. Az alap játékhoz képest sok dolog megváltozott, szinten minden ráadásul az előnyére, több folyamatot átdolgoztak, realisztikusabbá tettek. Nézzük mi is változott:

A térkép: az EU3 térképének pontossága nem kevés kívánnivalót hagyott maga után. Bár sok földrajzosok vagy történészek számára ordító hiba megmaradt, de azért egy kicsit finomították a térképet, a manual szerint több, mint 30 provincia került bele. Ami magyar szempontból érdekes, az az, hogy Magyarország is kapott kettőt (Osijek és Pozsony), ha optimista módon nézem, akkor ez jó, bár Osijek lehetett volna Eszék, és horvát helyett magyar kultúrát is kaphatott volna indulásképpen, de ne legyünk telhetetlenek. Az még inkább pozitív, hogy az egyébként elnagyolt Balkánon is változtattak több ponton, úgyhogy már jobban közelít a provinciafelosztás a valós történelmi régiókhoz, bár még messze van a tökéletestől. Belekerült a játékba 10 újabb állam is, amelyek közül 9 nem fog érdekelni túl sokmindenkint, de az egyik igen: Bizánc. A játék ugyanis kapott +53 évet, mégpedig úgy, hogy 1453 helyett 1399-ben kezdődik. Bizáncot elég sokan hiányolták már a korábbi részekből, így sokak óhaja teljesült. Azt sajnos nem sikerült elérni a paradox-szal kapcsolatban levő magyaroknak, hogy Erdélyt 1541 előtt szüntessék meg, továbbra is létezik már a kezdet kezdetén, de manuális módszerekkel könnyen eltüntethető.

Bizánc küldetést kap. Screenshot az ign.com-ról

A vallásokkal kapcsolatban is több dolog változott: egyrészt nem lehet állítgatni a tolerancia szinteket. Csak háromféle vallás létezik az adott ország szemszögéből: a saját, az eretnek, és pogány vallások. Magyarország esetén pl. a saját a katolikus, eretneknek számít a többi keresztény irányzat, pogánynak meg az összes többi. A tolerancia is eszerint változik, a saját tolerált, az eretnek iránt már alacsonyabb, a többi iránt meg minimális. Ez természetesen függhet több más dologtól is (national idea-k, stb.), de alapvetően adott. És ez teljesen jó dolog, mert legalább megszűnt annak a lehetősége, hogy az ember érdekeinek megfelelelően változtassa a toleranciaértékeket, akár évről évre következmények nélkül, ami merőben történelmietlen volt. A másik fontos változás a misszionáriusok működése: mostantól nem úgy térítenek, hogy kiküldi őket az ember, és vagy sikerül, vagy nem, hanem folyamatos fenntartást kell értük fizetni, és tevékenységük során minden hónapban adott %-os esély van arra, hogy megváltozik a lakosság vallása. Ez természetesen nem túl magas és pár kellemetlen mellékkörülmény gondoskodik arról, hogy ne legyen olyan egyszerű gyorsan mindenkit megtéríteni: a misszionáriusok tevékenysége természetesen növelni fogja a lázadások kockázatát, és fenntartást is kell értük fizetni. A harmadik változás ezzel kapcsolatban a Pápát érinti: aki 'Papal controller' lesz, az kiátkoztathat másokat vagy keresztesháborút hirdettethet a Pápával.

Na melyik vallást válasszam? Screenshot az ign.com -ról

Az egyik legforradalmibb változás, hogy a lázadók viselkedését teljesen átdolgozták: most már nem céltalanul lázadgatnak, hanem céljaik is vannak, ami elég sokféle lehet: lehetnek vallás vagy adó miatt lázadók, nacionalisták, patrióták, stb. szóval nem lesz könnyű megtartani a kulturálisan, vagy vallásilag különböző területeket, ráadásul a játék vége felé a gyarmatok is fellázadhatnak. Sokkal nehezebb lesz tehát sok provinciás birodalmat létrehozni.

A gyarmatosítás maga is egyébként át lett dolgozva, hasonlóan a térítéshez, most már itt sem az a lényeg, hogy a telepeseket egymás után kiküldözgessük, hanem a telepek maguktól is nőnek (cserébe sokkal kevesebb telepest kapunk átlagosan). Akárhova nem is lehet majd gyarmatot alapítani, csak oda, ami elég közel van valamelyik 'core' provinciánkhoz. A kolóniákat pedig ugyanúgy fenn kell tartani, mint a misszionáriusokat, ameddig elérnek egy adott méretet. A kolonizálás sebessége függ a flottánk méretétől is, tehát most már nem igazán lehet majd pl. Magyarországgal amerikai gyarmatbirodalmat építeni, hacsak nem építünk ki óriási flottát (ami viszont elég nehéz lesz, mivel a kihívások elsősorban szárazföldről szokták érni kishazánkat...), szóval valószínűleg nem fogja megérni akárkivel a gyarmatosítás, mint eddig. Ráadásul a nem kolonizált provinciáknál nem lehet tudni, hogy milyen árut fognak termelni, mert ezt véletlenszerűen fogja a gép megadni, amint valaki kolonizálja őket..

Szintén fontos változás, hogy a játék még történelemhűbbé tétele érdekében belekerültek a már megszokott 'eventekhez' hasonló döntési lehetőségek, és küldetések. Ezek nem véletlenszerűek, hanem bizonyos feltételek teljesítése/teljesülése esetén következnek be. Vannak általánosak, és országspecifikusak is.

Fel Lepantora! Screenshot az ign.com -ról

Átdolgozásra került még a 'national idea'-k, és a tanácsadók rendszere is: bekerültek újak, tanácsadóból elég sok féle. Picit változtak a hadseregre és a flottára vonatkozó szabályok is: idegen területen nem lehet majd könnyen újrafeltölteni a seregeket (hurrá!), az ágyúkat megerősítették egy kicsit, a zsoldosokat nem lehet majd egyáltalán feltölteni, és ugyanúgy kell felfogadni, mint a rendes seregeket (manpower nem kell hozzá), és a provincia 'revolt riskjét' csökkentik az ott állomásozó seregek. Végül lehetőség van arra, hogy a túlerőben levő ellenfél odaérkezése előtt lepusztítsuk a saját kezünkben levő provinciát, hogy jó sok vesztesége legyen a támadóknak amiatt, hogy nem tudnak élelmet rekvirálni. A flottafenntartás megdrágult, és jóval alacsonyabb lesz a kedvezményesen fenntartható hajók száma.

Más lesz a kereskedelem is, pontosabban a menete nem változott sokat, de a termékek árai igen: változó lesz a kereslet - kínálat. Emellett néhány apróbb változással nehezebbé tették a kereskedelmre épülő stratégiát, nem lesz már olyan egyszerű sok 'centre of trade-t' monopolizálni. Sajnos a viszonylag egyszerű gazdasági rendszert más változások nem érték, pedig itt is lehetett volna még jópofa dolgokat implementálni. Minimális változások történtek a diplomáciai és a kémkedési rendszerben is, és a mesterséges intelligencián is fejlesztettek.

Összességében a változások abszolút pozitívak, érdekesebbé fogják tenni a játékot. A nagy kérdés csak az, hogy miért nem kerültek bele az eredeti verzióba? Jó, tudom a választ, nem kell segíteni. :) Szóval a dilemma elsősorban az, hogy érdemes-e pénzt kiadni az alapjátékért és a két kiegészítőért, amelyek együtt azért nem kevés pénzbe kerülnek...

A bejegyzés trackback címe:

https://toriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr3505277

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mbm 2008.06.07. 10:22:18

Ez a vallási tolerancia-dolog nem biztos hogy jó, egy egyház sokkal kevésbé tűri a saját vallásán beéüli "eretnek" irányzatokat, mint a teljesen más vallásúakat, például hollandia, ahol a katolikusok titokban tudtak csak misét tartani magánházakban, míg a zsidóknak két zsinagógájuk is volt.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2008.06.07. 12:49:09

Kedves hami,

ugyan javítsd már ki a címet "Europa universalis"-ra, meg a szövegben is, mert ez a helyes cím, nem az angol alak (Europe). Köszi!

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2008.06.07. 12:51:38

Egyébként meg mi a túrót keres a dvd borítóján egy amerikai zászló, meg ami katonák? Egy Eu-ról szóló játékban? Csak nem ami a fejlesztő? :)

Kaif · http://toriblog.blog.hu 2008.06.07. 14:10:42

Kedves Magister!

Köszi az észrevételt, javítottam a hibát hami utólagos engedélyével:)

hami · http://toriblog.blog.hu 2008.06.08. 15:41:38

Mbm,

nyilván lehetne finomítani a dolgon, de az, hogy kézzel lehetett bármikor változtatni a tolerancián attól függően, hogy mi a pillanatnyi érdekem, az nagyon könnyűvé tette a játékot. Így az ottomán birodalom szívta meg, amint eddig tapasztaltam, komolyan meg tudnak zuhanni, bár ez sem általános. De nem szeret a balkán felé terjeszkedni.

Magister,

A játék nem az EUról szól, az egész világ szerepel benne. A cég egyébként svéd. Úgyhogy nem tudom miért ez van a borítón

szomszédsrác 2008.06.08. 16:00:43

Magister
A játékot fejlesztő Paradox Entertaiment egy svéd cég , az amerikai zászló pedig azért van benne mert a játék későbbi részében lehetőség van arra , hogy az USAval nyomulj . Meg egyébkéntis igy lehet eladni ;)

SchA · http://katpol.blog.hu 2008.06.16. 16:53:22

A Rome: Total Realism -ről nem akartok egy kritikát írni? Nekem régi nagy kedvencem.