A Medieval II Total War a már több kritikában is tárgyalt sorozat utolsó előtti része - mint ilyen ez sem újdonság - de (azon túl, hogy ezt is megkaptuk tesztelésre), ő is kapható ún. "arany kiadásban". Ez az alap játékot, és a Kingdoms nevű kiegészítőt tartalmazza, amely négy különálló témakört, ill. hadjáratot ölel fel. Mivel a korábbi kritikák során a sorozat tulajdonképpeni bemutatása elmaradt, ezért itt most egy kicsit bővebben kitérnénk erre is.
A Total War sorozat egy tipikus történelmi stratégia. Az egyes részek különböző történelmi időszakokban játszódnak, esetünkben a Medieval értelemszerűen a középkorban, pontosabban a késő középkorban játszódik.

Sajnálatos módon ez idáig nem született olyan játék, amely a kora középkor időszakába kalauzolna minket - valószínűleg azért, mert erről az időszakról az átlag játékos alig tud valamit. Ez a gondolatmenet messzire vezetne persze, de a nyugati civilizáció ezt az időszakot "sötét középkornak" tekinti, ahol a kulturális előzménynek tekintett Római Birodalom már nem, a feudális nyugati királyságok meg még nem léteztek a felfogásuk szerint. Persze ez egyébként ebben a formában nem igaz, mert Róma például létezett, de legitimációs okok miatt azt mégsem tekintik annak. De hagyjuk most a kitérőt, én örülnék neki, ha ez az időszak is előbb-utóbb feldolgozódna egy játék keretében.

A játék lényege - mint a többi rész kapcsán már megemlítettük - az, hogy egy provinciákra osztott térképen minél több területet elfoglaljunk, köztük olyanokat, amelyeket kötelező a győzelemhez (ez országonként változik). Ehhez egyrészt hadseregre van szükségünk, másrészt a hadseregtoborzáshoz szükséges gazdasági alapokat is meg kell teremtenünk. A játék tehát két eltérő részből áll: egyrészt menedzselnünk kell a királyságunkat (vagy Velence, Milánó esetén a köztársaságunkat), másrészt pedig lejátszhatjuk a csatákat, bár ez utóbbi nem kötelező, ezt rá lehet hagyni a gépre is - csak ő valószínűleg gyengébb hatásfokkal fogja ezt tenni.
 

Az alaptérkép: hát lehetne jobb, de ez orvosolható.


A menedzselős rész nem túl bonyolult. Minden provinciához tartozik egy város, ahol különböző épületeket építhetünk. Az MTW2-ben a városoknak két típusa van, a vár és a város: a várak elsősorban katonai egységek gyártására specializálódnak, a városok inkább jövedelemtermelők, de bizonyos egységeket itt tudunk felvenni. Taktikától és országtól függ, hogy melyiket érdemes preferálni. Elsősorban városokra lesz szükségünk, mert ezek több jövedelmet termelnek, a várak pedig inkább bizonyos stratégiailag fontos helyen levő tartományokban fontosak, ahonnan a kiképzett seregünket gyorsan el tudjuk juttatni a frontra. De biztosan van, aki ezt máshogy gondolja. Mindkét esetben fontos a település mérete, merthogy az, hogy milyen épületeket építhetünk (és ezen keresztül milyen katonai egységeket gyárthatunk, illetőleg mekkora a település jövedelemtermelő képessége) a mérettől (lakosságszámtól) függ.

A provinciák központját jelentő településeken különböző épületeket építhetünk. A menedzsment stratégia elsősorban abban merül ki, hogy az anyagi erőforrásainkat a lehető legoptimálisabban kell allokálnunk. Az anyagi bevétel ugyanis erősen korlátozott (főleg a játék elején), így nem mindegy, hogy a pénzt mire költjük - de ez is országonként különbözik, hogy milyen stratégiát érdemes folytatnunk. Az épületek alapvetően három nagy csoportba tartoznak: vannak azok, amelyek a bevételeinket növelik (utak kiépítése, mezőgazdaság fejlesztése, piac, kikötő - itt van amelyik nyilván a provinciára vonatkozik, és nem is lehet lebontani), van amelyik a városban keletkező nyugtalanságot kezeli (bordélyház, városháza, templom), és vannak azok, amelyek arra szolgálnak, hogy katonai egységeket toborozzunk bennük. A várakban kevesebb első, és második csoportba tartozó épülethez férünk hozzá, a városokban pedig többnyire a katonai egység toborzó épületek hiányoznak.
A városok, és a katonai egységek mellett fontos szerepük van a karaktereknek is, akiket alkalmazhatunk tulajdonságaiktól függően hadvezérnek, vagy pedig valamelyik város kormányzójaként A játék kezdetén például Magyarország királya Szent László, aki meglehetősen erős tulajdonságokkal rendelkezik, érdemes kihasználni. A gyengébb karakterek viszont inkább csak gondot jelentenek. A Rome-mal szemben itt nem nagyon vannak olyan épületek, ahol segíteni lehetne az ilyen hiányosságokon.
Ez alapján azért kénytelen vagyok azt mondani, hogy a Total War sorozatnak nem a menedzsment a lényege. A játék azért nagyon népszerű, mert a csatákat le is lehet játszani, és ezen a téren szolgáltatja a legnagyobb kihívást. Ettől függetlenül a hozzám hasonló menedzselést kedvelő emberkék is megtalálhatják a számításaikat. A csatalejátszások viszont azért nagyon valósághűek, mert meglehetősen jól kidolgozott, hogy melyik ország milyen egységekkel rendelkezik.

Itt most tegyünk egy kitérőt, hogy milyen országok közül lehet választani. A játék a mantzikerti csata, és az egyházszakadás után, 1090 környékén kezdődik (+-5 év, ezt most lusta voltam megnézni), és az akkoriban fontos szereplők közül választhatunk országot: kezdetben csak öt közül, de ha megnyerjük a "hadjáratot", akkor mindegyik elérhetővé válik. A kezdeti öt Anglia, Franciaország, Spanyolország (ami akkor ugyan nincs), Velence, és a Német-Római Birodalom. A felvázolt módon lehet a többit aktiválni, akik pedig: Portugália, Skócia, Dánia, Milánó, Nápoly, Lengyelország, Magyarország (és nincs se Szlovákia, se Románia, stb.), Bizánc, Oroszország, a szeldzsukok, a Fatimida Egyiptom, és a mórok. Fontos része a játéknak a vallás is, amelyből alapvetően négy + egy van: a katolicizmus, az ortodoxia, az iszlám, a pogányság, és vannak még eretnekek. A vallás alapvetően meghatározza, hogy a meghódított terület mennyire fog lázadozni, de át is lehet téríteni ezeket.

Nos, visszatérve a katonai egységekre, ezek tényleg országokra jellemzőek: az angoloknak például erős gyalogságuk, és íjászaik vannak, a franciáknak erős nehézlovassága, nekünk erős nehézlovasságunk, és lovasíjászaink (amelyek egyébként a legtápabb egységek a játékban, mert nagyon nehéz kinyírni őket), de ezzel szemben gyengék vagyunk gyalogságban. Bizánc hozzánk hasonlatos, a skótoknak viszont leginkább gyalogsága van, stb. Megmondom őszíntén, engem a csatalejátszások nem hoznak lázba, mert ez is rengeteg játékidő, de van aki ezt szereti.

Természetesen vannak a játéknak hibái, amelyek egyébként az összes Total War-ra jellemzőek: egyrészt a térkép szokás szerint elnagyolt, és pontatlan. A városnevek sok esetben eléggé hát meghökkentőek, például Erdély székhelye egy bizonyos Bran, vagy Havaselvéé Bukarest (az 1500-as években alapították, egy birkapásztor álma nyomán :) ). A katonai egységek között is vannak érdekesek, például a magyarok esetén a horvát baltások, székely deszkások vagy a bosnyák íjászok.. És emellett sok a bug a játékban, igaz ezeket a patchek általában orvosolják. Ami viszont a játék javára írandó, az az, hogy moddolható, tehát a fenti paraméterek (a bugokon kívül) átírhatóak, így nem kell örökké kaparni a falat mondjuk Bukarest miatt. Meg kell azt is említenem, hogy van a játékból magyar verzió, és ez esetben a fordítás lényegesen jobb, mint a Rome esetén. Igaz, én továbbra is azt javaslom, hogy aki tud angolul, az inkább preferálja az angol nyelvű verziót, de ez csak a saját véleményem. A játék kapható magyarul is, úgyhogy annak sem kell kétségbe esnie, aki nem tud angolul. Mivel az MTW2 már több éves, ezért nem is aranyárban mérik, úgyhogy szerintem érdemes beinvesztálni egy eredeti példányba (ha még nincs), ezzel is támogatandó, hogy továbbra is szülessenek ilyen jó játékok. Oké, tudom, mifelénk warezolni szokás, de ami jó, azt azért érdemes támogatni.
A következő részben a Kingdoms kiegészítő négy hadjáratáról lesz szó, majd pedig még lesz egy post a "Magyar Mod - A kereszténység pajzsa" nevű kiegészítőről, amely szvsz az egyik legjobban sikerült MTW2 MOD.
 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr681522779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amenhotep 2009.11.15. 09:17:14

Most raktam fel egy hete, mert megint rámjött egy kis középkori csataláz. A Stainless Steel moddal nyomom, ami szerintem elég jól sikerült. Arra a magyar módra kíváncsi vagyok.
Azt a Bran várnevet, hogy honnan vették, nagyon jó kérdés. Betehették volna helyette Gyulafehérvárt vagy Váradot, ha egy kicsit utána jártak volna.

Amenhotep 2009.11.15. 12:51:05

Pontosítok. Tudom, honnan vették a Bran várnevet, csak azt nem értem miért vele képviselik Erdélyt.

Omár mollah 2009.11.15. 14:08:44

Hát igen, a román név befigyel. Amúgy csodálkozom, hogy nincs megemlítve, hogy a játékban Magyarország fővárosa Budapest... NC

Viktus 2009.11.15. 14:17:35

Rongyosra játszottam.

Amenhotep 2009.11.15. 14:21:18

@Czelder Orbán: Pontosan. Érdekesség az, hogy valószínüleg nem sok köze volt a várnak Vlad Tepeshez, ráadásul a játék kezdési időszakában (a 11.század végén) nem is létezett:P

tatuuu21 2009.11.15. 21:38:11

@Viktus: dettó.
az egyik kedvenc játékom, ajánlom mindenkinek aki rajong a középkorért illetve a stratégiai játékokért.

hami · http://toriblog.blog.hu 2009.11.16. 00:33:16

@Pigsy: Minden hibát felsorolni sokáig tartana...:)

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.11.16. 14:48:28

Hát, hogy a fenébe adnák el román, vagy spanyol játékosoknak, ha nem szerepelnének benne?
Az a cirka kétszáz dollár pluszbevétel igazán megér ennyit, szemben a hasonló összeget elkérő térképnézegető emberrel, aki még további hülye kérdéseket vetne fel...

Rettenet Tábornok11 2009.11.16. 21:03:53

Nagyon tutkerájos játék! Több mint 1000 játékórám benne. Természetesen erre is igaz mint az összes TW játékra hogy csak egy keret, a lényeg a modokban van csak pár példa:

Broken Crescrent: (és BC 2.0) Bizánctól Indiáig terjedő hatalmas térkép nagyon szépen kidolgozott játék, minden képességében többet nyújt mind az eredeti!!!

Third Age TW Középfölde elevenedik meg ebben a modban. Ez is nagyon egyben van, jól kidolgozottak a különféle fajok, fantassztikus a térkép. Mindenképpen ajánlom.

Sicilian Vespers: Európa mod de javított térképpel, több tartomány, jobb egyensúly. Több korban lehet játszani.

Üdv,

Tilleo

Valandil 2009.11.18. 10:26:19

1080-ban indul a játék. A magyar mod nagyon jó, de nehezebben tudtam Magyarországgal működő gazdaságot összedobni. Viszont reálisabbak az egységek és a tartományok.

Iovianus 2009.11.18. 23:10:58

Hello!
Pár szót szólnék ide is:D
először:
"anyagi erőforrásainkat a lehető legoptimálisabban kell allokálnunk"
Olyan nincs, hogy legoptimálisabb, mert az optimus a latinban a bonus felsőfoka, önmagában jelenti, hogy legjobb. bocs XD

Tehát: tetszett a játék, sokat játszottam vele(ami önmagában dícséret neki), néhány hibát mondanék itt is.
1. A gép még it is hülye, csaták szebbek lettek de nem jobbak. Olyan hatása van hogy le akarnak nyűgözni mint a hülyegyereket, de pont az élmény veszik így el :( De végre az üres tornyok nem lőnek. És nagyon jó a többfalas vár, izgi bevenni :D
2.térkép...még mindig pici sztem, kevés várossal.
3.diplomácia még itt sem ér semmit.
4.MTWI-ben volt talán 4 korszak amiben kezdeni lehetett, időben előrehaladva. Itt ezt nagyon hiányolom.
5.Pápai állam: érdekes a pápaválasztás a bíborosok közül. 13an vannak, és max. 12lehet a sajátod. Kipróbáltam. És mindig berakott egy 13.at más nemzetből :D És a kereszteseknek nem sok erejük maradt.
6.Csapatok: a magyarok nem nyűgöztek le. a sok lovasíjásszal nem lehet bevenni egy várat.
A bejövő hordáknak (mongol meg a másik) nem sok erejük van. Általában Európáig sem jutnak.
7.Az egész játék kicsit fakó. RTW sokkal színesebb volt, ez olyan szürke lett. Talán értitek...

Összességében nagyon jó játék, de ha very hardon úgy meg lehet hódítani európát, hogy közben 1 váradat sem foglalja el ellenség, akkor vagy nagyon jó vagyok(nem...), vagy túl könnyű a játék(igen). Ezért ha egyszer végigjátszod, nem marad kihívás.
ETWre is kíváncsi lennék, azzal még nem játszottam, postot róla!:D

hami · http://toriblog.blog.hu 2009.11.19. 03:49:12

@Iovianus: ETWről már megjelenésekor volt poszt.

Valandil 2009.11.19. 16:30:35

@Iovianus: 6. ponthoz: nem is ostrommal kell elsődlegesen (magyarokkal), hanem kiéheztetéssel. Másrészt vannak zsoldos gyalogosok, azokkal próbálkozhatsz.

Oddball 2009.11.28. 20:12:32

@Iovianus: ha kihívást szeretnél/szeretnétek gyertek bajnokságot játszani, itt megmutathatód, h mit tudsz. :D

vadibandi 2009.12.03. 07:01:40

Tudom, hogy ez nem a reklám helye, de én is most veszem meg.
cdgalaxis.hu/PC/17037/medieval-2-total-war-gold.html

Nadiposzi (törölt) 2011.03.04. 10:18:43

Sicilian Vespers 3.3. Eddig ez a legjobb. Komplex gazdasági háttér, jóval erősebb lovasság, gyengébb íjászok, ostromgépek. Nehezebb ostromok. (Nem lehet egy vacak balisztával betörni a kaput, sőt, ehhez még egy katapult is kevés.)
Realisztikusabb térkép, bár a magyarok itt se az igaziak.