Az idei év másik várt játéka pár hete jött ki (a Victoria 2 így egy hónappal beelőzte). Hát megnéztem, kipróbáltam, de előbb lássuk mi is ez. A Civilization annak idején egy híján 20 éve (1991-ben) jelent meg, és a maga idejében egy teljesen új stílust teremtett - igaz akkoriban önmagában a stratégiai játék, mint olyan is csak kialakulóban volt. (Még a C64 korszak végén írták meg az elsőket, mint pl. a Supremacy, vagy az Oil Imperium, alig pár évvel azelőtt.) A játék eléggé fanatikus rajongótábort tudhat maga mögött (lásd: www.civfanatics.com), és már ugye az ötödik folytatásánál tart. A játék lényege egyébként az, hogy egy telepesegységből kiindulva minél fejlettebb, erősebb, nagyobb civilizációt kell teremtenünk. Aki a játékkritikáinkat olvassa, az valószínűleg maga is játszik, és valószínűleg ismeri. Aki pedig nem, annak meg ennél több magyarázat szükségtelen: ki kell a játékot próbálni, kedvcsinálóként meg nézzétek meg a mellékelt képeket.
Nos, a kritika megírása előtt napokig töprengtem, hogy nagyon, vagy csak kicsit húzzam le a most megjelent folytatást. Végül úgy döntöttem, erős kifejezéseket nem fogok használni, de azt már így az elején ki lehet jelenteni, hogy a Civ 5 nem ér meg 50-60 dollárt (attól függően, hogy a normál, vagy a special editiont akarja az ember megvásárolni). A Civ 5 ugyanis gyakorlatilag egy kissé lebutított és grafikailag tuningolt Civ 4 (egy sima kiegészítőnek jobban elment volna) - és nem mellesleg itt jegyezném meg, hogy a Civ 4 maga sem volt az a forradalmi újításokat felvonultató játék. Vagyis a Civ 5 felvonultatja mindazt, amit nem szeretünk a jelenlegi játékiparban: dacára annak, hogy a játék szabályrendszere nagyságrendekkel egyszerűbb, mint mondjuk a Victoria 2, tele van bugokkal, bizonyos feature-ok meg nem működnek (amelyeknek vélhetően kellene). Azt még megértem, hogy a kb. 20 főt foglalkoztató Paradox Interactive egy igen komplex játékot nem tud kellően kiteszteltetni - bár ez sem tetszik, mert bétatesztelőnek szeretnek az emberek jelentkezni -  de azt már kevésbé, hogy a Firaxis sem képes erre (mögöttük azért feltételezem, több pénz van a korábbi sikereik miatt, na meg egy Sid Meier). A fejlesztés nagyjából kimerült abban, hogy a grafika "szebb" lett, viszont még a Civ 4-hez képest is egyszerűsödött a játékmenet. Újítás mindössze egy dolog van benne, viszont sokminden kikerült - nem értem Sid miért adja a nevét hozzá, mint kreatív projekt menedzser, mert a kreativitásnak köze nem volt a játék megalkotásához. De üres szavak helyett nézzük, mi változott:


- A grafikai változások mellett az egyetlen pozitív változás az, hogy a térkép nem négyszögekből, hanem hatszögekből áll. Önmagában nem is ez a pozitívum, hanem az, hogy a városok maximális határa így 21 mező helyett 36 mező lehet. Ennek van legalább értelme.
A többi változás pedig inkább negatív, felsorolásszerűen:
- Kikerültek a játékból a negyedik részben szereplő vallások, és a vállalatok.
- Egy mezőn csak egy egység fér el. Valószínűleg az eredeti elképzelés nem volt hülyeség, hogy ne lehessen egyszerre száz egységgel támadni egy adott mezőt, csakhogy ez a jelenlegi állapot meg eléggé macerássá teszi az egységek mozgatását.
- Kikerült a játékból jópár terrain improvement (nem tudom, hogy kéne ezt mondani magyarul). Nincsenek pl. falvak, amik várossá nőnek, nincsenek malmok, stb. Összességében kevesebb a variációs lehetőség, mint az előző részben, és a dinamikusan változó dolgok is megszűntek (pl. bányákban képződő nyersanyagok).
- A nyersanyagok száma kevesebb lett, és szerepe csak a luxus- és a stratégiai nyersanyagoknak van. A többi csak kaja, vagy termelés pluszt ad. A stratégiai nyersanyagoknak viszont van mennyisége, ezáltal korlátozva van, mennyi egységet tudunk gyártani, vagy épületet felhúzni (ha ezeknek feltétele, hogy legyen az adott nyersanyagból).


- A boldogság birodalomszinten számolódik, az egészség pedig kikerült a játékból.
- Egyelőre a városoknak nem tudunk nevet adni, azt a nevet kapják, amelyik következik a listából, megváltoztatni sem lehet. Továbbá a városok lerombolása sem működik. Ez feltételezem, valami bug lehet.
- Vannak ún. városállamok. Ezek olyan játékosok, amelyeknek egy városuk van, és nem terjeszkednek. Sokmindent nem lehet velük kezdeni, el lehet foglalni őket (bár általában valamelyik nagyhatalom védi őket, szóval ez nem feltétlenül egyszerű), vagy éppen szövetségre léphetünk velük (ez pénzbe kerül), és ezért adnak valamilyen bónuszt: ha militaristák, akkor időnként katonai egységeket, ha kultúráltak, akkor körönként kultúrát, ha pedig tengeri kereskedők, akkor minden városnak körönként plusz kaját. Nyilván az utóbbiak a legértékesebbek, csak ez meg szerintem táp, egyébként meg elég statikus dolog. Gyakorlatilag ezek vették át a vállalatok szerepét, de ez ugye egy kissé lebutítottabb verziója a Civ 4 valamelyik kiegészítőjétől létező vállalatoknak.
- A negyedik részben megszűnő játék eleji ún. "settler rush" (vagyis a játék elején a settlerek gyártása, ameddig van szabad terület) ismét lehetséges (bár vannak dolgok, amelyek korlátozzák, de messze nem annyira, mint az előző részben).
- Az államformákból nem csak egyre válthatunk kategóriánként, hanem (bár van 1-2 csoport, amely kizárja egymást) megfelelő mennyiségű kultúra összegyűjtése után aktiválhatjuk sorra az összeset.


- Valamilyen érthetetlen okból a Firaxis ismét hülyén oldotta meg a gép léptetését, mert (a Civ 4-hez hasonlóan) gyakorlatilag úgy lépteti gépet, mintha látnánk a lépéseit térképen, és (ez szintén bug lehet, vagy csak elfelejtették leprogramozni az options menübe a kikapcsolását lehetővé tevő beállítást) természetesen ezeket animáltan. Vagyis a játék lassú. És nem azért, mert erőgép kell hozzá (egyébként erőgépen próbáltam ki), hanem mert szarul van leprogramozva.
Valószínűleg van, amit kifelejtettem, de a felsorolásból látszik, hogy a Firaxis finoman szólva nem erőltette meg magát. Persze (most még) megtehetik, mert a sorozatnak komoly rajongótábora van, amelynek jelentős része elvből meg fogja venni. Kérdés persze meddig maradnak rajongók. A sorozattal ugyanis az a legnagyobb probléma, hogy a játék alapjai még mindig azok, amik voltak az 1991-ben kiadott első részben. Akkor ez még elment, de azóta a stratégiai játékok komplexitása is változott, és ma már ez véleményem szerint kevés. Na meg felmerül a kérdés, hogy minek vegyem meg az új játékot, ha a régebbi is tud ennyit - ez a konkrét esetben abszolút igaz, a korábbi részek esetén még nem teljesen volt az, bár ott is csak 1-2 új feature miatt. Az kevés, ha valaki a brandből próbál megélni, és stratégiai játékok esetén a directx 11-es grafika nem elsődleges szempont. Nem kétlem persze, hogy fognak kijönni kiegészítők hozzá, amelyben esetlegesen visszakerülnek a vallások, meg néhány új feature (és persze megveheted 30 dollárért), és mondjuk 3 év múlva, a második kiegészítő után már talán fog többet tudni, mint a 4. rész. De jelen pillanatban a Civilization 5 egy rossz vicc, semmi több.

A bejegyzés trackback címe:

https://toriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr412359362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gróf Úr 2010.10.16. 19:11:54

Igazat szóltál, bwana, sajnos igazat.

szs. · http://martinluther.blog.hu 2010.10.16. 20:33:21

Annak idején azért vettem új gépet, mert a CiV4 nem indult el a régin - hogy azután egy játék se kössön le annyira, hogy akár az ókori dolgokon túljussak vele, mert valahogy nem ragadott meg. A Civ3 viszont a mai napig leköt. Ezek szerint az ötödik verzió miatt sem fogok hardvert újítani. :)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.10.16. 20:33:55

Engem meggyőztél. Kipróbálni se fogom.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.10.16. 20:56:57

lewarezolni le lehet azért, de sokat ne várjon a játéktól senki..

Czelder Orbán 2010.10.17. 17:09:29

Számomra egy elég nagy rejtély, hogy mégis miért rajonganak ennyire a Civ sorozatért. Innováció nuku, a grafikai fejlesztés pedig tökéletes tévút egy stratégiai játék számára. Sid Meier kb. annyira kreatív, mint Geszti Péter. Továbbá azt se felejtsük el, hogy a nyílt forráskódé a jövő, amit láthatóan nem hajlandóak tudomásul venni.
A cég és a sorozat egyébként is a Civ III Complete-tel kihozta a maximumot a játék alapötletéből, azóta pedig semmi értékelhetőt nem dobott piacra. Szóval marad a kérdés: Vajon meddig húzza még a Fireaxis, hogy csak a brand-zombik veszik a játékait?

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2010.10.17. 18:24:22

A 4. volt a tökéletes civ, én azon kívül csak az elsővel játszottam huzamosabb ideig (évekig). Ezért nem igazán értem az előttem szólót, mert a 2-3 kimondottan gyengécske volt...
Viszont ez az 5. egyértelműen óriási csalódás. A grafika csiricsárébb lett ugyan, de a hangulat elveszett belőle; a vallások kiszedésével a játék butult, a harcrendszerben pozitív, hogy a távolsági egységek tényleg azok- de ez az egyetlen pozitívum.
Crap az egész, le is szedem a pitlibe (még jó, hogy lewarezoltam, mielőtt megvettem volna.)

Faustb 2010.10.18. 09:24:55

Nekem tetszik, szeretek mindig beletanulni az új lehetőségekbe.

A város elpusztítás amúgy működik, csak nem azonnal ölsz meg egymillió embert, hanem körönként csökken a város népessége, és ugye amikor elfogy, akkor pusztul el a város (lásd apró betűs rész)

Külön tetszik, hogy minden népre külön stratégiát lehet kitalálni, alkalmazkodva a speciális tulajdonságaihoz és egységeihez.

bz249 2010.10.18. 13:23:15

Az a sok egyseg ott bemutatozik vagy egy valos jatekhelyzetrol keszult a kep? (nem mondom, hogy a Stack of Doom a CIV4-ben olyan hudejo volt, de azert ez kisse kovethetetelenne teszi a dolgokat)

kálmánka 2010.10.18. 20:44:59

civ3 a legjobb, nincs mese! a civ4 is már eléggé butuska lett. az a szerencse, hogy mindíg egy szériával le vagyok maradva a civekben, mire kijátszom a 4-et, addigra az ötöt is meg tudom majd venni akciósan.

MikroHenry 2010.10.18. 22:49:40

Én úgy szeretem, hogy az USA civilizáció, de a Magyarság, meg Románia, Albánia, ilyenek nincsenek.

Amúgy CIV3 és kiegészítői valamint CIV1 rulez.

CIV1-ben a legjobb amikor az ARMOR "pjombbb" hangeffektel támad.

molnibalage 2010.10.21. 10:22:48

@The Drunken Master: A CiV III nekem anno nem tetszett, a II-vel toltam. Sokat. Nagyon sokat. A legjobb tech tree mind a mai napig szerint a II-ben volt a legjobb. Mennyiségre és minőségre is.

A Civ IV alaból pont olyan puritán volt mint ez, csak vallások voltak benne. Én soha semmire nem használtam a vallást,a hogy a corporationok sem voltak jók semmire.

A hatszögesítést és úgy harcrendszer leszólása viszont orbitális hiba. Ettől sem lett világbajnok a harcrendszer, de a fos IV féle stack bohóckodás legalább megszűnt...

A startégiai nyesanyagokból levezetett egységkorlát is jó lett. Vicc volt a IV-ben, hogy 1 oillal is pont akkora arnezált tápláltál, mint 10-zel...

"A sorozattal ugyanis az a legnagyobb probléma, hogy a játék alapjai még mindig azok, amik voltak az 1991-ben kiadott első részben"

Na mert az RTS, FPS és egyéb viccműfajok olyan sokat fejlődtek ugye?

Igazából nem is emlékszem, hogy volt -e itt valaha is pozítív kritika bármiről is.

A V-öt valóban nem szabadott volna ilyen multiplayer bugokkal és buta MI-vel kiadni, de fényévekkel jobb fejlődési alap, mint a IV. Most tényleg szájhúzós.

Igazságtalan a kieg nélküli V-öt egy kétkieges és szénné moddolt IV-gyel összevetni. Térjünk vissza majd 1-2 kieg és patch után.

molnibalage 2010.10.21. 10:25:38

"Továbbá a városok lerombolása sem működik."

Több várost is razeletem már le. Fővárost nem lehet asszem. A súlyos bug az, hogy eladhatsz az MI-nek olyan várost, ami raze alatt van. Aztán a megvétel után szépen meghal a város...

molnibalage 2010.10.21. 11:40:23

@MikroHenry: Az nem igazán vágom, hogy miért a Civ I rulez. A Civ II lényegében csak egy fejlesztett és ráncfellvart Civ I volt. Új tech tree, több egység, és az új HP alapú harcrendszer volt a nagy szám és a terep "terraform" a mérnökkel és a farmland. Kb. ennyi volt.

Ja, és több és jobb csoda. A Civ II volt az utolsó olyan Civ, ahol szinte minden csoda ütős volt. Volt táp és mégtápabb. Egy-kettő túlságosan is az volt azok, amik a "minden városba épület ebből vagy abból". Pl. mindenhova katedrális az egyik csodától, vagy mindenhove vízierőmű vagy kutató labor, stb.

bz249 2010.10.21. 18:18:58

@molnibalage: a CIV4-ben a vallas a penzrol szolt, egy vagy ket vallas kozpontja rendbe tette az anyagiakat es lehetett terjeszkedni a gazdasag kinyirasa nelkul (ezt meg a CIV 3-ig jellemzo 2 telepulesszaro taktika ellen vezettek be). A corporation detto ugyanez, csak pepitaba.

molnibalage 2010.10.21. 20:01:49

@bz249: Nehezebb szinten pazarlás vagy lehetetlen más előtt vallást alapítani. Én mindig a technikai előrehaladásra gyúrtam.

Nadiposzi (törölt) 2010.10.21. 22:46:11

Eddig szerintem okosan variálták át az egymást követő folytatásokat, bár az igaz hogy az első két rész között nincs akkora eltérés. A 3. és a 4. rész között sokkal brutálisabb a váltás. A civ3-ban elsajátított taktikák nagy észét kilehetett dobni a kukába, újra ki lehetett és kellett dolgozni a nyerő szisztémákat. Amúgy én igencsak lemaradva követem a szériát, idén próbáltam ki a 4. részt, eddig jól elvoltam a civ3 rise and rule, ill. az anno domini c. modokkal.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.10.21. 22:55:45

@molnibalage: a 4 egyáltalán nem volt "puritán" a háromhoz képest, mert a változások miatt teljesen át kellett gondolni a stratégiát. egyrészt nem lehetett az elején settler rusholni, másrészt a resource-k rendszere is teljesen megváltozott (a háromban még csak stratégiaiak voltak).

a civ evolúciójával kapcsolatban: a probléma a gazdasági alapokkal van: a kajatermelés még mindig limitált (a vállalatokkal pont ettől lehetett kicsit elszakadni, mert volt olyan ami plusz kaját adott), a resource-ok is túl statikusak, alapvetően a terep determinálja mennyire tudsz fejlődni, intenzív (azaz a földrajzi környezettől valamennyire független) fejlődésre nincs lehetőség. lennének ötleteim hogy lehetne ettől elszakadni.

az rts, és fps valóban nem fejlődött, de nem is játszom velük.

pozitív kritikát is írtam már, csak nem túl sokat - ez is igaz, de ez lehet hogy nem az én hibám ;)

molnibalage 2010.10.22. 12:33:26

@hami:

Nem a 3. részt hasonlítottam a 4. részhez. A 4. részt az 5. részhez. Innentől fogva az első része a kommentnek irreleváns. A 4. részt nekem a 2. részhez képest a vallások színezték és a nyersanyagok. A tech tree kapcsán konkrétan sírni tudtam volna, hogy ennyire eltolták.

Az ötletek érdekelnének, amit említesz.

Máshol már írtam. Az hiányzik, hogy sok felfedezés ad egy dolgot és semmi mást. Pl. miért nincs semmi olyan ami a pénzt adó tile improvementet tápolná fel? Az lenne egészséges, ha valamit feltatlász, az globálisan tápoljon valamit.

Pl. kompozitok adjanak + bónuszt a gyalogságnak. (testpáncél)

Vagy pl. az is érthetetlen, hogy a világtérkép nem látszik az Apollo Program megépítése után.

Az fokozatosság és fejlődés ilyesfajta megjelenése hiányzik és nagyon statikussá és nagyon durván lépcsőzetessé teszi az egészet.

szobaisten 2010.12.08. 14:01:30

Jó régen befagyott ez a fórum, de az írás örök, én meg most jutottam ide.

@Czelder Orbán: Azt írod: "...a nyílt forráskódé a jövő, amit láthatóan nem hajlandóak tudomásul venni." Emlékeim szerint a IV. részhez még bőven a hivatalos terméktámogatás idején és a kiegészítők megjelenése előtt kiadták a core dll teljes forráskódját, rendesen át is írogatták a tehetséges modolók.

Az V. rész megint csak "nyílt forráskódúnak" tekinthető, a data-driven architektúra xml-fájljai valamint a lua szkriptek mind rendelkezésre állnak. Ráadásul egy komplett fejlesztői környezetet készítettek (VS2010-re építve) a modok készítéséhez.
Ezen túl előbb-utóbb ennek a játéknak is várható a C++-os forráskódja is.

Jánoska12 2010.12.29. 15:07:45

Nekem sosem tetszett ez a játék, de most végleg elvetted a kedvemet is attól, hogy kipróbáljam a játékot. Az árán inkább veszek valamilyen menő történelemkönyvet. Találtam egy jó oldalt is, ahol már kinéztem egyet magamnak. Olcsó is, jó is. Akit esetleg érdekel az oldal elérhetősége: goo.gl/qywWc