hami 2010.08.23. 18:00

Kritika: Victoria 2.

Sokak által várva várt játék jött ki nagyjából egy hete: a valaha volt legjobb országmenedzselős stratégiai játék, a Victoria második része. Viszonylag sokat kellett várni a folytatásra, sőt, az sem volt biztos, hogy lesz ilyen egyáltalán. Az első rész ugyanis - bár komoly rajongótábort tudhat magáénak - de alapvetően bukás volt a Paradox Interactive számára, nem sikerült ugyanis nagy példányszámban eladniuk. A játék összetettsége miatt ez persze nem meglepő: a legtöbb gamer gyerek, és nekik egy ilyen játék túlzottan összetett, ugyanakkor nem is látványos. A második rész az első méltó utóda lehet (remélhetőleg nem abban, hogy nem térül meg a fejlesztése), ugyanis számtalan érdekes újítás van benne. Ami miatt az egyik szemem mégis sír, az a legtöbb stratégiai játékra jellemző betegség: a játék elégtelen tesztelés után jött ki, ahhoz, hogy élvezhető legyen, moddolni (a konfigurációs fájlokat módosítani) kell - még szerencse, hogy ez viszonylag egyszerűen megtehető.

 Magyarország függetlenként, 1838-ban. Kattra minden kép nagyobb lesz.


De nézzük, miről is szól a játék: A Victoria - a nevéből következően - nem egy szexjáték, hanem a viktoriánus korszak időszakában játszódik (egészen konkrétan 1836 és 1936 között). Az európai dominanciának az időszaka ez - több, mint 100 országgal lehetünk, és számtalan célt tűzhetünk ki magunk elé: kolonizálhatjuk Afrikát és Ázsia egy részét, civilizálatlan vidékekre jutatthatjuk el az európai kultúrát és technikai fejlődést. Birodalmat építhetünk ki magában Európában, vagy éppen a frissen függetlenné vált újvilági országokból teremthetünk mintademokráciát. De akár a szegény, Európán kívüli civilizálatlan országokból is teremthetünk erős regionális hatalmat, amely ellenáll a kerekszeműek hódítási kísérleteinek, és azok versenytársa lehet. Magyarország - nyilvánvaló okok miatt - éppenséggel nem létezik a játékban, de semmiből sem tart létrehozni. Ily módon például elérhetjük, hogy ne sújtsa hazánkat Trianon. Szóval elég sok célt kitűzhetünk. Ettől még nem lenne a játék kivételes, elsősorban attól az, hogy az országmenedzselés meglehetősen sok aspektusán keresztül juthatunk el odáig.
Az adott országoknak ugyanis van lakossága, amely elég sok tulajdonsággal bír: van neki nemzetisége, vallása, foglalkozása és ideológiai preferenciái. Mindegyiknek (bár eltérő mértékben) szerepe van abban, hogy hogyan viselkednek, és erre kénytelenek leszünk valamilyen szinten odafigyelni. Egy erős országhoz ugyanis erős ipar (és hadsereg) kell, ehhez pedig a játék kezdetén az ország lakosságának nagy részét kitevő parasztokból munkásokat kell faragnunk, nekik jólétet biztosítanunk. És persze az sem árt (ha a magyar példánál maradunk), ha a lakosságunk mind nagyobb része vallja magát magyarnak. Igen, ilyen folyamatok is vannak a játékban, mint az asszimiláció...

 Magyarország nemzetiségi, vallási, és stb. összetétele 1838-ban. Egészen korrekt, bár a románok még mindig felülreprezentáltak kissé.


Emellett a másik fontos terület a gazdaság: menedzselnünk kell az országunk költségvetését, iparosítanunk kell közvetlen - vagy közvetett módon. Ez utóbbi szép példája annak, hogy a második rész kevesebb mikromenedzselést igényel - bár, ha akarjuk, akkor belefolyhatunk mindenbe - ugyanis az ország lakossága magától is tenni fog a boldogulásáért, függően attól, hogy mennyire vagyunk szabadpiac-pártiak.

 Ezt mindet lehet termelni. Van amihez azért gyarmat is kell...


Aztán persze ott a hadsereg kérdése: terjeszkedni illik, meg érdemes. Aztán különböző politikai, illetve szociális kérdésekkel is foglalkoznunk kell: melyik pártot támogassuk, milyen reformokat hozzunk meg, a frissen alávetett területeket pacifikálni kell időnként. Egyszóval a játék tényleg nagyon összetett.
Az első részhez képest számtalan új folyamat került be, illetve az ott megszokottakhoz képest a dolgok másként működnek. Nem akarok itt mindenbe belemenni, általánosságban azt lehet mondani, hogy ezek mind a játék javára váltak: A társadalmi folyamatokat (asszimiláció, kivándorlás, belső vándorlások, társadalmi státuszváltozások, stb.) jól jeleníti meg a játék. A gazdaság - azaz a nyersanyagtermelés és az ipar - ment át talán a legkevesebb változáson, ez nagyrészt hasonlít az első részre. A diplomáciai rész is megváltozott, a féktelen terjeszkedés már nem lehetséges - de ez helyes is. Több elem ezen a téren az EU3-ból került át, és ezek is jól illeszkednek a játékmenetbe. A játékkoncepcióval kapcsolatban tehát nem tudok rossz szót mondani. Van amivel kapcsolatban viszont igen:

 A diplomácia. Éppen nagyhatalmak vagyunk...


A játékkal két fő probléma van: Egyrészt nagyon processzorigényes. Naponta számol ugyanis át rengeteg adatot - szemben az első résszel, amely nagyon sok mindent csak havonta számolt át. Ráadásul a Paradoxnál sajnos nem nagyon értenek ahhoz, hogy többmagos processzorokra optimalizáljanak, így - bár az új Core i7-es processzorral rendelkező gépem alaplaphibája miatt ez csak pár hét múlva fogom tudni tesztelni - lényegesen jobb configok esetén sem várható komoly gyorsulás. A játékmenet alapvetően nem lesz gyors - bár léteznek tuningmegoldások arra, hogy a játék valamelyest gyorsabban fusson. Nagyjából egyébként ez volt a hibája a Hearts of Iron 3.-nak is, igaz azzal a játékkal pár óránál többet nem játszottam.

 Különböző találmányokat fejleszthetünk...


A másik nagy hiba az, hogy a játék szabálykeretét tartalmazó szöveges konfigurációs file-okban levő beállítások általában rosszak, nem lettek kitesztelve. Emiatt az alapjáték igazából hosszabb távon élvezhetetlen, a konfigokon muszáj módosítani. Ez egyébként a patcheken keresztül valószínűleg előbb-utóbb megtörténik. A cég bejelentette már, hogy a következő játék, amin dolgozni fognak a Crusader Kings 2. lesz, de az év végéig még a Victoria 2.-re koncentrálnak. De valószínűleg inkább a készülő modokat lesz érdemes figyelni - nem kizárt, hogy Paradoxék is azokból fognak dolgozni a patchek során.

 Ennyi provinciából áll hazánk. Lehet persze terjeszkedni ősi magyar földek felé :)


Hogy összegezzem az elhangzottakat: a Victoria 2. azon kevés játék közé tartozik, amit érdemes lesz megvenni. (Nem most, mert a patchek még ráférnek, és később olcsóbb is lesz. Mondjuk én megvettem most.) És ezt nem azért mondom, mert a lekötelezettje vagyok a cégnek, vagy a terjesztőnek (bár szívesen leköteleződnék, levelek jöhetnek a fent látható email-címünkre: toriblog[kukac]index.hu), hanem mert mindenképpen támogatandónak tartom azt, hogy ha a játékfejlesztők szűkebb rétegek számára jó játékokat írnak. Ja, és ha nem lesz anyagilag bukás a játék, akkor a Paradox marketingigazgatója kopaszra borotválja magát. A játék a hiányosságai ellenére magasra tette a lécet az alig egy hónap múlva megjelenő Civilization 5.-nek, és gyanítom, hogy a sokkal kevésbé innovatív Firaxis (a civ 5 fejlesztője) azt le is fogja verni. De ezt majd meglátjuk.
Más: mivel a játékra a moddolás ráfér, ezért én is belefogtam ebbe. Aki szeretne még ebben részt venni, az a részleteket a Paradox fórumán itt megtalálhatja.

A bejegyzés trackback címe:

https://toriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr222240223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BISMARCK 2010.08.23. 19:47:00

Én lennék az első?
Akkor legyen.
Kap tőlem egy rekesz sört aki kihozza a porosz költségvetést a deficitből az első Victoriában. Egyszerűen lehetetlen.
Ezzel még nem játszottam, de a Paradox játékokra jellemző, hogy csak a 7-8. patch után játszhatóak (vagy még akkor sem), szal, még van idő.
1838-ban csak 61% földműves?

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.23. 20:09:51

@BISMARCK: Sztem nem nehéz kihozni, de már régen néztem. Viszont szavadon foglak majd. :)
61% földműves, meg 26% bányász. Ahol bányásznak, ott nincs földművelés - kicsit gagyi ez a része. Összességében azért 87% paraszt.

Cs 2010.08.23. 20:29:35

@BISMARCK: Tessék :) : [URL=http://img682.imageshack.us/i/screensave3.jpg/][IMG]http://a.imageshack.us/img682/834/screensave3.th.jpg[/IMG][/URL]

A gösseret vagy hasonlóakat szeretem :)

Annyi a titka, hogy az importot alacsonyan kell tartani. Az nagy import nyersanyag igényes ipart (lőszer és fegyver) be kell zárni/nem megadni nekik a nyersanyagot. (a textil gyár mehet, mert ahhoz olcsó a nyersanyag és jól profitál)

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.23. 20:33:09

@Cs: Igen, vannak ott olyan gyárak, amik akkor még nem rentábilisek. + ugye a szokásos: adóemelés, tariffemelés, crime fighting lentebb vehető, stb.

Cs 2010.08.23. 20:37:37

@Cs: Na jó feladom. Nekem egyik link se nyílik meg. Szóval: összes tax 49,22%, Education: maxon, crime fighting: ahogy van, védelmi kiadás: ahogy kezdéskor, hadsereg fenntartása: kb 60%-on, tariffs: maxon. import: 2 pénz (csak gyapot, meg gyapjú) így lesz 36-37 pénz plusz naponta.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.23. 20:39:46

@Cs: Ja és persze olyan párt legyen hatalmon, amelyiknek lassiez faire a gazdaságpolitikája, és legyen kapitalistánk olyan 20k körül (ha nincs, akkor először erre gyúrjunk. Így a vasút szépen ingyen ki fog épülni, és aztán majd dől a pénz. Utána kell koreát lerohanni, majd lehet esetleg kínát is. :)

Kentaur67 2010.08.23. 20:47:59

” játék a hiányosságai ellenére magasra tette a lécet az alig egy hónap múlva megjelenő Civilization 5-nek, és gyanítom, hogy a sokkal kevésbé innovatív Firaxis (a civ 5 fejlesztője) azt le is fogja verni. De ezt majd meglátjuk.„

Khhhhhm.

Attól tartok az általad leírtak alapján, hogy a CIV IV. is simán a léc felett van, az V-ről én még nem tudok semmit.

BISMARCK 2010.08.23. 21:11:58

@hami:

Kicsit pongyolán fogalmaztam, elnézést. Persze, hogy vissza lehet szorítani a deficitet de csak úgy ha az importot visszafogom. Ebben az esetben viszont nem tudok infrastruktúrát fejleszteni (és hadsereget sem), így viszont Poroszországnak hosszabb távon kicsengettek.

BISMARCK 2010.08.23. 21:14:11

@hami:

Na, eljutottunk ahhoz a ponthoz amiért ezt a játékot nem szeretem. A magyar viszonyokhoz - érthetően - nem tud alkalmazkodni. Gondolok itt pl. arra, hogy a bányász nem földműves (pl. jogilag sem egy kategória)
Ill. ennyi bányász nem volt Magyarországon 38-ban. Pontos adatok igaz nem állnak rendelkezésre (nem volt népszámlálás) de Fényes Elek azért adott némi támpontot.

Cs 2010.08.23. 21:15:46

@BISMARCK: A vasút/gyárépítéshez szükséges cuccokat meg kell venni, azok csak átmeneti deficitet okoznak. Azzal, hogy a veszteséges/import igényes gyárakat bezárod, lesz pénzed, amiből ezeket tudod finanszírozni.

BISMARCK 2010.08.23. 21:18:20

@Cs:

Na, kipróbálom újra. Ha müxik, a rekesz sört lerakom Kaifnál, ő majd eljuttatja a megfelelő helyre.

BISMARCK 2010.08.23. 21:19:02

@Cs:

És elgondolkodom a nevem megváltoztatásán :D

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.23. 22:16:12

@Kentaur67: A civ sorozattal az a fő probléma, hogy minimális innováció van benne az első rész óta.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.23. 23:30:29

@BISMARCK: Ez alapvetően már a játékmenettel kapcsolatos probléma. A dolog teljesen orvosolható lenne, ha a mezőgazdaságot a bányászattól különválasztották volna, de valamiért nem tették.

BISMARCK 2010.08.24. 11:40:05

Ill. Magyarország, mint független ország 38-ban, ez is megmosolyogtató.

Omár mollah 2010.08.24. 13:05:08

Belekukkantottam a játékba, de azt sem tudtam hol kezdjek hozzá. Az oktatóküldetésekhez meg nincs türelmem. :D
Azért szívesen vennék egy hasonló korszakban játszódó TotalWar-t, ami ugyanilyen jól szimulálja a nép etnikai és politikai megosztottságát.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.24. 13:22:27

@BISMARCK: nem független, csak én tettem azzá. :)

@Pigsy: A total war nem igazán erről szól.. :)

Shikaka 2010.08.24. 13:32:08

@BISMARCK: Ez biztos hogy nem így van a játékban, gyanúm szerint a Vickyből ismerős: Austria -> szatelit állam létrehozása: Magyarország -> mentés -> betöltésnél Mo. kiválasztása módszer lehetett.
Ilyen hibát még nem láttam a paradoxtól.

Nekem V1-ben két dolog volt a gond.
A pop rendszer és az államigazgatás.

Az államigazgatás azért, mert anélkül, hogy a váltás után fizetni kellene az államigazgatásban dolgozókat, mindig megérte demokráciává válni. Meg úgy általában mindenre a reform a megoldás. Pl. elég gáz, hogy megnyered a polgárháborút a déliekkel, és első intézkedésként érdemes felszabadítani a rabszolgákat :)

A POP rendszer pedig csak hosszabb távon idegesítő. (1db 50ezres POP kevesebbet termel, mint 5db 10ezres)

Az is butaság, hogy rengeteg embert lehetett egy folyamatosan fejlesztett RGO-n dolgoztatni. Volt olyan, hogy egy szénbányából (azt hiszem Luxemburg, de nem biztos) hoztam ki a világ széntermelésének a 60%át. Pedig a kitermelhető mennyiség és a mezőgazdasági művelésre alkalmas földterület véges.

Mindezek ellenére a V1 azonban a legjobb szimulációs játék amihez szerencsém volt. Merész ötletekkel és korszakválasztással.

Shikaka 2010.08.24. 13:32:43

@Pigsy: A Total War nagyon jó, de azokkal a primitív diplomáciai modellekkel amiket kiad CA, esély sincs ezt a korszakot normálisan modellezni.
Ugyanígy kiesik a fókuszból mondjuk az iparosítás a TW-ből, ami nélkül egy korszakban játszódó stratégia azért gázos.

BISMARCK 2010.08.24. 13:49:03

@Shikaka:

"Ilyen hibát még nem láttam a paradoxtól."

Aham, önálló Erdély 1414-ben?

bz249 2010.08.24. 13:51:11

@hami: a Crime fightinghot a regiben nem volt erdemes piszkalni, mert jottek a kulonbozo adocsokkento csunyasagok (ja meg a Stock Market Crash) es a vege a dolognak negativ lett.

Shikaka 2010.08.24. 13:59:07

@BISMARCK:
Ja igen. Ez nekünk elég érthetetlen. EU2ben az volt, hogy a nagy hatalmú hercegek önállóak voltak. Volt pl. francia király, de Bretagne, Provance önálló volt, vagy volt Német-Római bir., de onálló hercegekkel.

Egyszerűen úgy vették, hogy a horvát-szlavón bán és az erdélyi vajda örökletes hercegi cím mondjuk szászországhoz hasonlóan.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.24. 16:01:40

@Shikaka: Na ez a két dolog "javítva" lett a 2-ben. Magyarországot én tettem függetlenné valóban, eredetileg nem az - de emlékeim szerint ezt írtam is a posztban. :) BISMARCK valószínűleg nem olvasta :P

@BISMARCK: Igen, de ezekben az esetekben nem feltétlenül a történeti hűség volt a szempont, hanem a különböző lobbik hatásának tudható be az egész. A románok akartak független Erdélyt valszeg - mert ugye a három fejedelemség ... a kompromisszum az lett, hogy független ugyan, de magyar. Egyébként könnyen moddolható a dolog.

bz249 2010.08.24. 17:29:07

@hami: Erdely a Magyar Kiralysag vazallusa* az alapjatekban is, tehat egyaltalan nem fuggetlen. 1409-re diplomaciai uton annektalhato.

*nem feltetlen total tortenelmietlen elkepzeles, legalabbis nem jobban, mintha sima kiralyi provincia lenne

BISMARCK 2010.08.24. 19:22:09

@bz249:

1400as évek legelején totál történelmietlen, sehol, soha nem említik Erdély bármilyen önállóságát.

BISMARCK 2010.08.24. 19:26:24

@hami:

Ezek szerint elkerülte a figyelmem, sajnálom.
Ami a lobbit illeti, annak idején nem keveset leveleztem a fejlesztőkkel, de sajnos nem sok sikerrel.

bz249 2010.08.24. 20:11:16

@BISMARCK: azert az erdelyi vajda es a horvat-szlavon ban az Anjouk idejeben is boven letezo hivatal volt es gyakorlatilag folyamatosan betoltottek.

Annyira "fuggetlen" szerintem Erdely is volt, mint mondjuk Berry vagy Orleans (amelyek szinten letezo allamok a jatekban).

BISMARCK 2010.08.24. 21:18:24

@bz249:

Az általad említett tisztségek nem örökletesek voltak és nem jártak pl. földdel, hanem valódi közigazgatási és katonai tisztségek voltak. Betöltésük teljes mértékben a király akaratától függött.
Berry v Orleans hercegének a kinevezéséről vagy adományozásáról nem tudok semmit (pl. mennyiben hasonlított ez az erdélyi vajda kinevezésére)

bloggerman77 2010.08.24. 21:24:01

@Shikaka:

Szerintem is a készítők a saját hazájuk feudális megosztottságát vették alapul.

Pl. az SH atlasz angol kiadásában összevonták Újlaki Miklós Boszniai királyságát a dél-magyarországi birtokaival, aztán létrejött - a Kingdom of Miklos Ujlaki :))

A középkori magyar királyságban a francia vagy a német feudális megosztottság csak az oligarchia idején volt. Ezt persze nehéz elmagyarázni pl. az Erdély körüli román kavarás, az "önálló" középkori Szlovákia meséje miatt...

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.24. 21:27:01

@BISMARCK: semmi gond, nem is azért írtam. :)
Nos Erdély, és Horvátország kapcsán igazából rossz oldalról fogjátok meg a kérdést. Az EU3 messze nem olyan összetett játék, mint a VIC, erősen a méret a lényeg benne. Namost, ha Magyarország minden erdélyi, és horvát provinciát birtokol, akkor baromi erős tud lenni. Én is megfigyeltem, rendre bedarálják a balkáni provinciákat, ha megfelelő szövetségben vannak, legyakják a törököt is. Ez legalább annyira történelmietlen, mint az említett területek kvázi függetlensége, de ráadásul jóval nagyobb kihatása van a játékmenetre. Szóval szerintem elsősorban játéktechnikai okok miatt lett ez így (bár ami azt illeti a horvátokat végül Mo. részévé tették, gondolom, hogy legyen tengerpart). A másik a román lobbi, de ahogy a VIC2-t elnézem, nem voltak valami sikeresek. A magyarok aránya Erdélyben ugyanis egész korrekt, és a provinciák eredeti nevei (én módosítottam rajtuk) is 80%-ban magyarok. Mi több, a képen látható Szűcsvár (Suceava) provinciában is van magyar lakosság ! (bukovinai székelyek). Ebben gondolom valakiknek része volt, köszönet érte amúgy. Más kérdés, hogy a szlovák, és szerb provinciáknak sajnos nem magyar nevük van, de ez egy másik történet. a szlovákoknak gondolom eleve adni kellett valamit.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.24. 21:28:46

@bloggerman77: Mondom, itt nem csak arról van szó, hogy történetileg mi a korrekt. Játéktechnikailag is olyan megoldást kell találni, ami a lehető legjobban illeszkedik a játékmenetbe. Egy űbererős Magyarország annyira nem. Litvániával vannak pl. ilyen problémák.

bloggerman77 2010.08.24. 21:29:29

@BISMARCK:

Orleans olyan volt, mint nálunk az Árpád-korban a dukátus, vagy a briteknél a walesi hercegség. A királyi ház ifjabb tagjai kapták.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.24. 21:32:47

@hami: ja egyébként a játékkészítők svédek.

BISMARCK 2010.08.24. 21:35:05

@bloggerman77:

Köszönöm.
Elvileg nekem ez a szakmám, de a franciákhoz, főleg ebben a korszakban annyit értek, mint egy bőrgyógyász a mellkassebészethez :)

BISMARCK 2010.08.24. 21:36:19

@hami:

Bizony.
Amikor az EU2-t fejlesztették még a neten toboroztak segéderőt.

bloggerman77 2010.08.24. 21:36:20

Azért vicces önálló provinciaként látni a 1921-ben Lehár ezredes által gründolt Burgenlandot... :))

Nem is beszélve Budapest fővárosról... A provinciahatárok "véletlenül" pont követik a trianoni határokat...

bloggerman77 2010.08.24. 21:37:27

@BISMARCK:

Nekem is ez a szakmám :P amúgy én sem komálom a francúzokat, de megragadt egy s más a szigorlatról :)

BISMARCK 2010.08.24. 21:42:45

@bloggerman77:

Én örültem, hogy kipipáltam a középkort MIL-nél :)
Valahogy ez a korszak (legalábbis ez egyetemes rész) nem akart megragadni túlságosan. Ahhoz meg lusta vagyok, hogy megtegyek tíz(?) métert a könyvespolcig és megnézzem :)

bz249 2010.08.24. 21:45:27

@hami: a Magna Mundi moddal erdemes megprobalni, azzal sokkal nehezebb hoditani.

@BISMARCK: Erdely vagy Horvatorszag egy erdekes szitu a jatek elemeivel, mert kozigazgatasilag onallo egysegek, ugyanakkor az elukon egy hivatalnok all. Szoval ez messze nem olyan, mint mondjuk Havasalfold (amelyik szinten magyar vazallus, bar az meg egy kicsit a masik iranyba tulzas). Nem nagyon van ra jo kategoria a jatekban.

1399-ben meg azert eppen gyenge a kiraly, szoval egy egyseges, eros Magyar Kiralysag nem passzol a korhoz. (1370-ben vagy 1470-ben viszont siman hozzacsapnam a torzsterulethez, Nagy Lajosnak vagy Matyasnak nem mertek visszapofazni a barok).

A sok francia hercegseg szerintem az orszag decentralizaltasagat jelezne. Ilyen ertelemben 1399-ben rendben van Erdely es Horvatorszag. Bar Erdely hatarai rosszak. A banati resz lehetne egy harmadik ilyen vazallus.

bloggerman77 2010.08.24. 22:06:01

@bz249:

A horvát sabor 1526-ban gondolta először, hogy ők ne a magyar király, hanem a Habsburg császár alattvalói.
A horvát bán és az erdélyi vajda 1399-ben nem törekedett önálló államiságra.
Havasalföld valójában csak addig volt magyar uralom alatt, amig a magyar haderő ott volt. Aztán már nem.
Tényleges magyar uralom alatt a déli határ mentén, a bosnyák, szerb területeken szervezett bánságok voltak.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.24. 22:09:54

@bloggerman77: igen, mivel a játék 1836-1936 között játszható. szóval ez nem is véletlen.

bz249 2010.08.24. 22:12:32

@hami: amugy a Monarchia milyen? A Kiegyezes, nemzetisegi kerdes, magyar allamisag? Foglalkoztak vele valamennyit vagy olyan maradt, mint az elso reszben volt?

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.24. 22:19:30

@bz249: Nincs túlpörgetve a dolog, ugye EU3-ban is az volt a koncepció, hogy nem eventelik túl, hadd legyen alternatív a történelem. KuK-ká, azaz austria - hungaryvá lehet válni, de ehhez alacsony presztízs kell, szóval ha jól játszik valaki, nincs értelme. Nemzetiségi kérdés nem nagyon van, mert az asszimiláció a jelenlegi működése alapján eltünteti a kisebbségek nagy részét pár évtized alatt. Mint írtam, elég sok mindent moddolni kell - már amit lehet - de a fő probléma az, hogy a játék motorja elég régi, és emiatt akadnak korlátok.

A motor például nem tudja kihasználni a többmagos processzorokat, viszont ezzel szemben nagyon sok adatot kezel. Azért bízom benne, hogy a patchek során össze fogják rakni rendesen - ha nem, akkor maximum moddolni kell.

bloggerman77 2010.08.24. 22:56:52

@hami:

Ha a Habsburg birodalom Ausztria-Magyarországgá válhat, akkor beépülhetett volna Pest-Buda Budapestté válása is opcióként.
Hiszen ha nincs a reformkor, akkor Buda meg Óbuda álmos kisváros marad (utóbbi teljesen faluszerű), Pest meg egy német lakosságú birodalmi vidéki városka.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.24. 23:25:40

@bloggerman77: Ezt akár elmondhatod paradoxéknak is. :)

Babilen Tatarszkij 2010.08.26. 00:28:22

Sziasztok!

Kipróbáltam a játékot, jelenleg az első grand campaignomat nyomom a poroszokkal. Már az 1850-es években sikerült egyesíteni Németországot, azóta iparosítok és háborúzok. Franciaországot először vért izzadva, majd a hadseregem növekedésével párhuzamosan egyre könnyebben győzöm le állandóan, nemcsak Elzászt vettem el tőle, de az attól nyugatra fekvő néhány tartományt is, így Európában már kevésbé tud ugrálni, igaz, Afrikában nagyon aktív, próbálom is sorban elfoglalni tőle az észak-afrikai partvidéki részeket.

Ezzel szemben Ausztria sokkal instabilabb volt a játék folyamán, az 1910-es évekre gyakorlatilag teljesen széthullott, holott a franciákkal ellentétben őt csak kétszer győztem le, igaz, a második győzelem után elvettem tőle Csehországot. Ez betett neki, állandósultak a lázadások, önállósodott Lombardia, Horvátország, Szlovákia, a sikeresen németté asszimilált magyar tartományokban pedig pángermán lázadók vették át az uralmat és sorban állnak át hozzám, ahogy Szlovákia is erre a sorsra jutott a nagy arányú és militáns német kisebbség hatalomátvételének köszönhetően.

Oroszország már vagy negyven éve teljes anarchiában van, az Uráltól keletre mindent, tőle nyugatra pedig szinte mindent a jakobinus lázadók foglaltak el, itt-ott néhány nacionalista csoport is fellázadt, aminek eredményeképp önállósodott Grúzia, Ukrajna és Finnország. Az orosz hadsereg lényegében nem létezik, így akadály nélkül csatoltam el tőle Varsó környékét.

Illetve volt akadály. A legidegesítőbb dolog a játékban, hogy miután mozgósítom a seregem és átdobom valamelyik frontra, a háború kellős közepén, a legrosszabb pillanatban az_egész_országban, szinte kivétel nélkül felkelnek a jakobikus, újabban pedig a kommunista lázadók. Tipikus tőrdöfés! Ekkor választhatok: vagy visszavonulok leverni őket, elveszítve egy félig megnyert háborút, vagy folytatom a háborút, kockáztatva ezzel a proletárdiktatúra kikiáltását. És ezt sajnos kivétel nélkül minden háború alatt megjátsszák, gyakran békeidőben is. Tudja valaki, hogy lehet ezen segíteni, hogy lehet a kommunisták militancy-ját csökkenteni?

Nekem nem sikerül, pedig komoly szociális reformokat vezettem be, olyannyira, hogy a korábban szárnyaló költségvetést már alig tudom nullszaldósra kihozni. Ennek ellenére a szocialisták nyomulnak a felsőházban és a választók között is, a komcsik meg lázadoznak... Mit lehet csinálni? Látom egyébként, hogy az összes európai ország ezzel a problémával küzd, és sok helyen még a teljes mozgósított hadsereg sem képes megbirkózni a leverésükkel. Bug lenne?

Ami szerintem hiba: a kisebb államok teljesen passzívak, Peimont egyetlen kísérletet sem tett Olaszország létrehozására, mivel végig a franciák befolyása alatt állt, és ez megköti a kezét külügyi téren. Ugyanez vonatkozik a balkáni kisállamokra is, így a török birodalom még mindig intakt, bár már nem nagyhatalom.

A játék rohadt lassú, pedig elég jó gépen tolom, talán ha ki lehetne kapcsolni a zászlók lobogását meg a szépen lépkedő huszárokat és valami egyszerűbb grafikai megoldást választani, akkor jobb lenne, de sajnos ezt nem engedi a játék.

Cs 2010.08.26. 00:55:05

@Babilen Tatarszkij: Szépen összefoglaltad a játék legjelentősebb hibáit. Kiegyensúlyozatlanság (a fél világot el lehet foglalni, a gép csak lényegében nézi), kezelhetetlen okú/méretű/gyakoriságú lázadások, AI országok igen bénák, s a lassúság. Meg még rengeteg apróbb hiba van benne. Ahogy Hami is említette meg kell várni a javítás(oka)t. Az 1.2 peccs a közeljövőben érkezik, ebben többek között javítják a lázadásokat, a kapitalisták gyár építési szokásait meg jó pár dolgot.

Shikaka 2010.08.26. 08:53:12

A lázadások ekkora mértéke bug, azon már dolgoznak.

Amúgy meg paradox játékot legalább 1.03 patch-ig nem veszünk meg, ez alap :)

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.26. 12:05:07

@Shikaka: én megvettem, a hibák ellenére azt, hogy ilyen komplex játékot valaki fejleszteni mer, mindenképpen díjazni kell... :)

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.26. 12:06:07

@Babilen Tatarszkij: a revolt bug az alapvetően amiatt történik, hogy a játék végére hiány lesz alapvető élelmiszerekből, és közben ugye reformokat is akarnak,de ezeket nem lehet meglépni mert nincs elég támogatója a felsőházban. Mindkettőt meg lehet moddolni viszont.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.26. 12:08:02

@Babilen Tatarszkij: lassúságon is lehet javítani, a gyökérkönyvtárban van egy settings.txt és annak a legvégén van egy változó, aminek az értéke 1. ezt át kell írni mondjuk 10-re. kicsit lassabban fog a játék reagálni az egérre, de gyorsabb is lesz.

Babilen Tatarszkij 2010.08.26. 12:33:02

@hami: A settings.txt-t kipróbálom, köszi.

A lázadások viszont nem ezért vannak. Egyrészt már a játék elejétől fogva jellemzők nálam. Másrészt alapvető élelmiszerekből sokat termelek, még exportra is jut, a szegények és a középosztály szükségletei szépen ki vannak elégítve, ellenben a gazdagokkal, akik még az alapvető igényeiket sem kapják meg, és nem tudom, miért.

A felsőház pedig nálam 60%-ban szocialista, tehát minden szociális reformot támogatnának, csak én nem akarok többet, mert már nincs rá pénz.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.26. 19:24:40

@Babilen Tatarszkij: Ahogy a fórumon olvastam a lázadások alapvetően amiatt vannak, mert gyorsan nő a militancy valami miatt, de ettől függetlenül nem tud az ember reformokat véghezvinni, mert nincs aki támogassa (politicalhoz liberálisok, socialhoz meg szocialisták kellenek, a konzik akkor szavazzák meg, ha magas a mil.)
ez a két ok pedig a következő:

- a popok life needje, és everyday needje nem elégítődik ki. itt főleg a craftsmenek okozzák, mert nekik nagyon magas a needjük.
- reformokat akar a lakosság, de te nem tudod megszavaztatni (legyen akár social, akár political).

Shikaka 2010.08.26. 22:49:07

Említetted, hogy megoldották a 'demokrácia a megoldás' és a pop limites (5X10k vs. 1X50k pop termelékenység) dolgot.

Erről egy pár sort esetleg írnál?

Miért éri meg nem váltani demokráciára?
A POP-ok miben változtak? (nem küszöbértékes, hanem létszám alapú? a provinciánként max termelhető - mondjuk gabona - be van állítva?)

Babilen Tatarszkij 2010.08.27. 00:48:48

@hami: Igen, a craftsmenek needje irreálisan magas. Ezt a txt fájlban én kiküszöböltem manuálisan a paradox fórumán talált instrukció alapján. Ez azonban semmit sem változtatott a lázadások gyakoriságán és intenzitásán. Fura módon, a craftsmenek needje ellenére a társadalomban csak a gazdagokkal volt gond, az ő ellátottságuk valami katasztrofális, és luxuscikkek importjával sem tudok ezen javítani (így kell egyáltalán?)

Másrészt: a szociális juttatások nálam rohadt magasak, a politikai reformok sem rosszak (általános választójog van pl.), de ez sem segít. Franciaországban viszont nem lázadnak, pedig ott nem vezettek be ennyi reformot.

Szóval nem ilyen egyszerű ez a dolog. Remélem, minél hamarabb jön az 1.2 patch, amiben kiküszöbölik ezt.

Deviáns szinglibolsilibsibibsi 2010.08.27. 10:07:32

Köszi a tesztet, szemezgettem vele a Steamen, sanszos, hogy fizu után befizetek rá, és szempillákat rebegtetve várom a patcheket :-)

Ám, nem értem a végén a Civ5-tel való összehasonlítást. Ennyi erővel a Doomot is hasonlítgathatnánk a Rainbow Sixhez. FPS mindkettő, de ezen kívül semmi közös nevezőjük nincs.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.08.27. 19:52:25

@Shikaka: Nem automatikus a rendszerváltás, csak bizonyos feltételek esetén megy. A popok abban változtak, hogy nem darabolódnak. egy popnak van három tulajdonsága: nemzetiség, vallás, állás, de ugyanabban a provinciában nincs ugyanolyan tulajdonságokkal bíróból több. Az RGO-knak max mérete van, mezgé esetén ez csökken a felfedezéssel, bányák esetén nő.

@Babilen Tatarszkij: hát ez érdekes, én a régi gépemen nem jutottam még el eddig, az újat most raktam össze. Btw egy corei7-es procival megy a játék rendesen. A popok a szükségleteiket előbb a belső, majd a világpiacról szerzik be, szóval sztem felesleges nekik vásárolni dolgokat. A militancy növekedésnél mit mondanak, mi a problémájuk?

@Deviáns szinglibolsilibsibibsi: valóban nem ugyanaz a kettő, de ebben a kategóriában nem nagyon van más játék.

Gáborkaaa 2010.08.30. 13:19:18

Hahó! El tudnád küldeni nekem a módosított fájlokat? Elkezdtem, de egy idő után addig módosítgattam, míg elvesztettem a fonalat (azt hiszem a setup.txt-ben szúrtam el valamit, de nem találtam, pedig ott csak a fájlnévvel lehet gond... :S). Nagyon megköszönném :)
Ja, és ezek szerint Te sem találtál módot arra, hogy a népesség arányát mérsékeld (pl. románok Nyugat-Erdélyben igen csak sokan vannak, indokolatlanul)?

töriblog · http://toriblog.blog.hu 2010.08.30. 15:22:52

@Gáborkaaa: nem tudom elküldeni, telepítsd újra a játékot, és ha módosítod a filejaidat, akkor backupold előtte az eredetit. A popokat módosítani sztem a /history/pops ktvtárban levő fileokban lehet sztem.

Gáborkaaa 2010.09.01. 21:22:31

Okés, köszi, Magyarország megvan (és valóban, biztonsági másolatot nem készítettem, mondván úgyis tudom követni, mit írok át :D).
A popokon meg még kotlok akkor, csak kéne valami hiteles adat.
Köszi a segítséget

Headers 2010.09.04. 20:41:37

@hami: Azt szeretném megkérdezni, hogy pontosan hogyan függetlenítetted Magyarországot? Kérlek magyarázd el, mert nekem sehogy sem sikerül.

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.09.04. 20:54:15

@Headers:

a /events/flavor.aus file-ba kopizd be ezt:

country_event = {
id = 999999
title = "Release Hungary"
desc = "Release Hungary"
picture = "Budapest"

trigger = {
tag = AUS

major = yes

mean_time_to_happen = {
months = 60000
}

option = {
name = "Release Hungary"
release_vassal = HUN
diplomatic_influence = {
who = HUN
value = -200
effect = {
2533 = {
change_province_name = "Marosvásárhely"
}
2538 = {
change_province_name = "Bácska"
}
2533 = {
change_province_name = "Marosvásárhely"
}
624 = {
change_province_name = "Kismarton"
}
633 = {
change_province_name = "Pozsony"
}
634 = {
change_province_name = "Trencsén"
}
635 = {
change_province_name = "Nyitra"
}
636 = {
change_province_name = "Szepes"
}
637 = {
change_province_name = "Zemplén"
}
638 = {
change_province_name = "Gömör"
}
639 = {
change_province_name = "Zala"
}
640 = {
change_province_name = "Baranya"
}
642 = {
change_province_name = "Győr"
}
644 = {
change_province_name = "Somogy"
}
645 = {
change_province_name = "Kiskunság"
}
647 = {
change_province_name = "Nagyvárad"
}
650 = {
change_province_name = "Békéscsaba"
}
651 = {
change_province_name = "Szatmár"
}
652 = {
change_province_name = "Temesvár"
}
653 = {
change_province_name = "Resicabánya"
}
654 = {
change_province_name = "Kolozs"
}
655 = {
change_province_name = "Gyulafehérvár"
}
656 = {
change_province_name = "Déva"
}
659 = {
change_province_name = "Brassó"
}
660 = {
change_province_name = "Székelyföld"
}
662 = {
change_province_name = "Csarnóca"
}
663 = {
change_province_name = "Szűcsvár"
}
771 = {
change_province_name = "Zágráb"
}
772 = {
change_province_name = "Sziszek"
}
773 = {
change_province_name = "Károlyváros"
}
774 = {
change_province_name = "Zengg"
}
775 = {
change_province_name = "Varasd"
}
776 = {
change_province_name = "Belovár"
}
777 = {
change_province_name = "Pozsega"
}
779 = {
change_province_name = "Eszék"
}
791 = {
change_province_name = "Szerémség"
}
792 = {
change_province_name = "Pancsova"
}
793 = {
change_province_name = "Vukovár"
}
950 = {
change_province_name = "Kárpátalja"
}
}
}
}
}

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.09.04. 20:55:01

@hami: ja és utána a játékban nyomd meg a shift+0 -t (cheat console), és írd be, hogy event 999999 <enter>

Headers 2010.09.04. 21:09:57

@hami: Köszi szépen, működik.

Headers 2010.09.04. 23:15:31

Hami még annyit kérdeznék, hogy hogyan kerültél ki az osztrákok fennhatósága alól azelőtt, hogy nagyhatalom lettél volna?

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.09.05. 16:17:51

@Headers: sehogy. vagy nagyhatalom kell legyél, vagy pedig hadat kell nekik üzenni.

Ianitorum Regalium Magister · http://regnihungariae.blog.hu/ 2010.09.08. 14:33:39

Az első rész jobban tetszett, valahogyan átláthatóbb volt a felület és a térkép is, habár a második rész több mindenben profibb és sok hibát javít.

drazsé 2010.09.08. 16:56:23

ráérő időmben bohóckodok vele, hát mit ne mondjak.. bár értelemszerűen - mint minden egyes Paradox játéknak egyébiránt - rengeteg benne a hiba, nem kellően "történelmi" (vagy inkább reális? gondolok itt ausztriára - kicsit is hozzáértő kezekben egy vadállat) meg teszem azt a harc része egy kicsit félresikerült (tengeri csaták, blokádok szerintem kidolgozatlanok, kicsi a hatásuk, szárazföldi harcok is elég "furák" stb)

ettől függetlenül kifejezetten jó, ötletes, élvezetes tud lenni a játék

remélhetőleg (mint minden egyes nyamvadt paradox játék :) ) legkésőbb a második kiegészítőre, de legalább a 4. patchre "kitökéletesedik"

(mint az EU3 - HTTT korára nagyon jó lett, vagy HOI sorozat, kb 1.8 környékére mindegyik nagoyn jó lett :) )

és amennyiben valaki nem rajong anynira a sandboxokért, vagy több eseményt szeretne, ehez is tartozik moddergárda, akik néha csodákat csinálnak :)

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.09.08. 18:05:10

@Ianitorum Regalium Magister: én inkább úgy mondanám, hogy az első részben tudtad magad menedzselni az országot, ebben a részben inkább csak közvetve.

Mixer 2010.09.10. 15:43:59

új poszt valamikor??????

:(

lécci 2010.09.10. 22:09:24

@Mixer: :) erre már mi is gondoltunk ...
"under construction"

Shikaka 2010.09.24. 09:23:27

Megkérdezhetném, hogy akinek a Vicky 2 megvan, honnan szerezte?

Hivatalos letöltés nekem nem pálya, ha már fizetek akkor kell a dvd :)

viszont voltam a cdgalaxisban és az 576-ban is, és mindkét helyen azt mondták, hogy nem volt, nincs, és valszeg nem is lesz.

Külföldről rendeltétek?

hami · http://toriblog.blog.hu 2010.09.24. 17:39:58

@Shikaka: gamersgate.com, így ugyan nincs DVD, de (feltéve hogy nem mennek csődbe), akárhány példányban letölthetem. Kaif kollega meg szerintem a steamról.

GeoThrasher 2010.09.26. 21:22:22

Van valami tippetek, hogy a Monarchiával játsszva hogy kerülhető el az évenkénti forr. és szab. harc., ami felemészti az egyszeri játékos idegrendszerét? Vagy ez egy szokásos Paradox-os bug, és mint mindig, az 1.4-es javítással majd megoldódik.
süti beállítások módosítása