A következő játék, amely a támogatónk jóvoltából a kezünkbe jutott, a Grand Ages Rome nevű városépítős játék. Ismét a Római Birodalom korában vagyunk (ami azt illeti, ez népszerű témája a stratégiai játék-fejlesztőknek), de totális háború helyett most sim city-zhetünk. Persze ez sem egy eredeti ötlet, merthogy az elmúlt pár évben két ilyen tematikájú játék is megjelent: a Caesar 4, és a CivCity Rome, éppen ezért merészség volt a fejlesztőktől belefogni a játék megírásába. (Itt kell megjegyeznem, hogy a játék elméletileg már a harmadik része egy sorozatnak, igaz hozzám az első kettő nem jutott el, a fejlesztők meg nem ragaszkodtak az újabb részek azonos elnevezéséhez - ennek is meg lehetett az oka, a produktumot látva el is tudom képzelni mi volt az). Önmagában egyébként nem lenne gond egy ókori Sim City-vel, a gond azzal van, hogy jól megírni egy ilyet nem egyszerű, és ez az egyébként bolgár Haemimont nevű csapatnak nem is sikerült.
Meg kell persze mondanom őszintén, hogy az előbb említett két etalon, a Caesar 4, és a Civcity sem kötött le engem hosszú ideig, pedig én kimondottan szeretem a managelős játékokat. A rómás téma viszont úgy tűnik, hogy elsősorban arra ösztönzi a fejlesztőket, hogy látványban próbálják visszaadni az ókori hangulatot, a korábbi Caesar 3-hoz képest ugyanis túl sok játékmenetbeli evolúció annak a negyedik részében (illetve a negyedik rész klónjában, a Civcityben) sem volt megfigyelhető. Le kellett pakolni épületeket, amelyeknek különböző szerepe volt, termelni annyi árut, amennyi az adott pálya teljesítéséhez kellett, és ennyi. Nos, ebben a sorban találjuk a címadó játékot is, csak kissé hátrébb. Azt azért meg kell jegyezni, hogy városépítős játékot fejleszteni a Simcity 4 óta nehéz feladat: ebben ugyanis annyi új dolog volt, és annyira komplexre (és mégis játszhatóra) sikerült, hogy kíváncsi vagyok, meg fogja-e valaki egyáltalán próbálni azt, hogy überelje a közeljövőben. Azt viszont nem értem, hogy történelmi korokba (mint pl. a Római Birodalom időszaka) nem próbálták meg azokat az újításokat implementálni, ezzel ugyanis lehetne sikereket aratni. Vagy legalább egy kicsit többet annál, hogy lerakom a paraszt házát, majd melléteszem a kajatermelőt, a szabót, az iskolát, templomot, kórházat, és a rendőrt, és majd fejlődik a paraszt jól.

Ilyen jól néznek ki az épületek közelről. Kár, hogy felülnézet nincs, csak madártávlatból..


A Grand Ages Rome az előbb felsorolt "etalonokhoz" képest annyiban különbözik, hogy több tekintetben elveszti a versenyt velük szemben. Nézzük miért: Az első komolyabb problémám, hogy a fejlesztők a jól bevált "nézzük meg a többi hasonló játékot, dobjuk össze az abban jelen levő ötleteket, és ami kijön, az csak jó lehet." Hát nem. Az, hogy ellopunk pár ötletet, és összegyúrjuk őket, nem eredményez jó játékot, sőt, általában soha nem eredményez jó játékot. Ahogy nem tudom már ki mondta, az egész több, mint a részek összessége.
Valójában nem értem, hogy ezek a fejlesztőcégek, amelyek egy rakás igen komoly bérköltségű programozót foglalkoztatnak, miért nem hajlandóak némi pénzt áldozni kb. két éhenkórász bölcsészre (itt jegyezném meg, hogy informatikus vagyok), akik közül lehetne az egyik egy kreatív projekt menedzser, aki képes olyan szempontokat érvényesíteni, hogy legyen egy játékban elegendő kreatív ötlet, a játék játszhatósági szempontból is le legyen tesztelve, a másik meg mondjuk értene a feldolgozott témához (jelen esetben Róma történelméhez), ami sosem hátrány, merthogy ebből is lehet ötleteket szerezni, na meg biztosítja, hogy nem bakizunk csúnyákat. (Ezt kikerülni jelen esetben nem volt nagy feladat, mert azon kívül, hogy a címben szerepel, és a szokásos klisék benne vannak, túl sok történelmi vonatkozása a játéknak nincs).

Ne tévesszen meg senkit, hogy az alábbi csatajelenet úgy néz ki, mintha valamelyik total war játékot látnánk. Csak a látvány hasonlít, a lényeg nem..


Na de nézzük, mit lehet ebben a játékban csinálni: városokat lehet építeni, van egy "hadjárat", ahol egyre nehezedő küldetéseket kell teljesíteni, van amelyikben harcolni is kell (ez a rész azt mondják elég primkó, de ki sem próbáltam), de általában nem. Lehet aztán 'csak úgy' is várost építeni. Mindkét esetben egy adott régióban tehetjük ezt, ez a régió pedig a kr.e. első századi Róma határain belül lesz valahol. A küldetések során mindig vannak teljesítendő célok: adott épülettípus felépítése, vagy megfelelő mennyiségű nyersanyag termelése, és leszállítása, esetleg helyi barbárok legyakása. Ez ismert lehet már máshonnan. Aztán van viszonylag sok féle épülettípus, amelyek könnyen kitalálható feladatokra jók (ez ismert lehet már máshonnan), és ezek egy része ráadásul csak korlátozott hatókörben fejti ki hatását (hmm, honnan is ismerős ez?). Lehet felfedezni is különböző tudásokat jól, de ez is benne szokott lenni a legtöbb játékban a Civilization 1. része óta (és az lassan már 20 éves lesz) - ez sincs persze túlcizellálva, és ismerve a korabeli mezőgazdasági technológiát viccesen hat, hogy az öntözés felfedezése javítja a búzatermelésünket, merthogy amúgy ahhoz kéne öntözőgép, és vellany is. Vagy egy Nílus a szomszédba, ami pl. Dalmácia hegyei közt nem volt akkor. Vannak a pályán különböző nyersanyagforrások is (valahol már láttam ilyet), ezek közé tartozik pl. a mező is, ahol búzát termeszthetünk (ilyet nem láttam még, de ez egyértelmű hülyeség, miért nem lehet mindenhol? Apropó, zárójelben megjegyezve, ez egy olyan dolog, ami nem csak itt akasztott ki. Miért van az, hogy a fejlesztők agyában vannak ilyen tévképzetek, hogy mezőgazdasági tevékenységet végezni csak speciálisan jó területeken lehet?). Aztán, más játékokhoz hasonló módon le kell pakolnunk lakóépületeket is, ahol a parasztok lakni fognak, ezek egy részéből később bizonyos feltételek teljesülése mellett lehet lovag, vagy patrícius (mily' meglepő). Vannak extrém dolgok is persze, például überdurva vízvezetékhálózatot lehet építeni, kb. mintha nyeregvasutat építenénk. Ez cool, de a világ összes márványa is kevés lett volna hozzá anno. Olyan épületet, amely más játékban nem szerepelt még, nem sikerült felfedeznem, de meg kell mondjam őszintén, nem kötött le hajnalokig a játék..
A fenti, rengeteg új ötlet mellett az még egy roppant zavaró tulajdonsága a játéknak, hogy eléggé érdekesen oldották meg a nézeteket. Felülről ugyanis nem lehet nézni a városunkat. A kamera faszán állítható, nézhetjük a földről, ráközelíthetünk az emberekre, sőt, ki is lehet zoomolni, hogy egyben lássuk a várost, de felülnézetből építkezni azt nem lehet. Ez elég sokat levon az élvezetből, mert az ilyen játékokat úgy jó játszani, ha felülről át lehet tekinteni a városunkat.
A grafikát illetően igazából túl sok rosszat nem tudok róla elmondani. Átlagos, picit talán átlag alatt van, de ez inkább az alkalmazott grafikusok hibája. Mondhatnám úgy is, hogy olyan semmilyen. A kötelezőt hozza, többet nem. A grafika is persze egy olyan dolog, ahol ha valaki jót akar alkotni, ahhoz kreativitás kell, és nehéz olyan játékot említeni, amely megjelenésekor a korszakalkotó kategóriába tartozott, nos a Grand Ages Rome fejlesztői vélhetően nem is gyúrtak erre.
Na, sok rosszat elmondtam róla, azért a Haemimontról még mondanék pár szót. Jelenlegi projektjük pont mostanság jelenik meg nálunk, és úgy hívják, hogy Tropico 3. Valószínűleg lesz róla írás (ha megkapjuk). A fenti kritika egyébként ugyanúgy elmondható róla, de ez esetben például egyáltalán nem zavaró az, hogy a Tropico 3 = Tropico 1+grafikai upgrade, merthogy az eredeti a maga idejében hatalmas nagy játék volt. Talán egy ilyet kellett volna koppintani a Grand Ages Rome megírása helyett.

A bejegyzés trackback címe:

https://toriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr261487459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amenhotep 2009.11.01. 10:33:48

Nekem is megvan a Grand Ages, de még nem játszottam vele. Előző része az Imperium Romanum volt, azzal viszont játszottam. addig élvezni lehet amíg végigviszel egy küldetést, de már újból végigcsinálni ugyanazt már unalmas.
Az utolsó bekezdéseddel maximálisan egyetértek.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2009.11.01. 10:55:48

"Apropó, zárójelben megjegyezve, ez egy olyan dolog, ami nem csak itt akasztott ki. Miért van az, hogy a fejlesztők agyában vannak ilyen tévképzetek, hogy mezőgazdasági tevékenységet végezni csak speciálisan jó területeken lehet?"
Tudhatnád, hogy a hegyekben nem is éltek emberek. Pl. Svájc a mai napig lakatlan :)
Egyébként ez valószínűleg azért van, mert többféle mezőgazdasági modellt kellene használni, az pedig mind a programozó, mind a játékos számára nyűg lehet.

Na, a Tropico 3-ra én is kíváncsi vagyok, bár esélyem sincs arra, hogy játsszak vele. (gépet kellene cserélnem hozzá)
süti beállítások módosítása