2009.11.14. 17:00
Kritika: Medieval II. Total War
A Medieval II Total War a már több kritikában is tárgyalt sorozat utolsó előtti része - mint ilyen ez sem újdonság - de (azon túl, hogy ezt is megkaptuk tesztelésre), ő is kapható ún. "arany kiadásban". Ez az alap játékot, és a Kingdoms nevű kiegészítőt tartalmazza, amely négy különálló témakört, ill. hadjáratot ölel fel. Mivel a korábbi kritikák során a sorozat tulajdonképpeni bemutatása elmaradt, ezért itt most egy kicsit bővebben kitérnénk erre is.
A Total War sorozat egy tipikus történelmi stratégia. Az egyes részek különböző történelmi időszakokban játszódnak, esetünkben a Medieval értelemszerűen a középkorban, pontosabban a késő középkorban játszódik.
Sajnálatos módon ez idáig nem született olyan játék, amely a kora középkor időszakába kalauzolna minket - valószínűleg azért, mert erről az időszakról az átlag játékos alig tud valamit. Ez a gondolatmenet messzire vezetne persze, de a nyugati civilizáció ezt az időszakot "sötét középkornak" tekinti, ahol a kulturális előzménynek tekintett Római Birodalom már nem, a feudális nyugati királyságok meg még nem léteztek a felfogásuk szerint. Persze ez egyébként ebben a formában nem igaz, mert Róma például létezett, de legitimációs okok miatt azt mégsem tekintik annak. De hagyjuk most a kitérőt, én örülnék neki, ha ez az időszak is előbb-utóbb feldolgozódna egy játék keretében.
A játék lényege - mint a többi rész kapcsán már megemlítettük - az, hogy egy provinciákra osztott térképen minél több területet elfoglaljunk, köztük olyanokat, amelyeket kötelező a győzelemhez (ez országonként változik). Ehhez egyrészt hadseregre van szükségünk, másrészt a hadseregtoborzáshoz szükséges gazdasági alapokat is meg kell teremtenünk. A játék tehát két eltérő részből áll: egyrészt menedzselnünk kell a királyságunkat (vagy Velence, Milánó esetén a köztársaságunkat), másrészt pedig lejátszhatjuk a csatákat, bár ez utóbbi nem kötelező, ezt rá lehet hagyni a gépre is - csak ő valószínűleg gyengébb hatásfokkal fogja ezt tenni.
Az alaptérkép: hát lehetne jobb, de ez orvosolható. |
A menedzselős rész nem túl bonyolult. Minden provinciához tartozik egy város, ahol különböző épületeket építhetünk. Az MTW2-ben a városoknak két típusa van, a vár és a város: a várak elsősorban katonai egységek gyártására specializálódnak, a városok inkább jövedelemtermelők, de bizonyos egységeket itt tudunk felvenni. Taktikától és országtól függ, hogy melyiket érdemes preferálni. Elsősorban városokra lesz szükségünk, mert ezek több jövedelmet termelnek, a várak pedig inkább bizonyos stratégiailag fontos helyen levő tartományokban fontosak, ahonnan a kiképzett seregünket gyorsan el tudjuk juttatni a frontra. De biztosan van, aki ezt máshogy gondolja. Mindkét esetben fontos a település mérete, merthogy az, hogy milyen épületeket építhetünk (és ezen keresztül milyen katonai egységeket gyárthatunk, illetőleg mekkora a település jövedelemtermelő képessége) a mérettől (lakosságszámtól) függ.
A provinciák központját jelentő településeken különböző épületeket építhetünk. A menedzsment stratégia elsősorban abban merül ki, hogy az anyagi erőforrásainkat a lehető legoptimálisabban kell allokálnunk. Az anyagi bevétel ugyanis erősen korlátozott (főleg a játék elején), így nem mindegy, hogy a pénzt mire költjük - de ez is országonként különbözik, hogy milyen stratégiát érdemes folytatnunk. Az épületek alapvetően három nagy csoportba tartoznak: vannak azok, amelyek a bevételeinket növelik (utak kiépítése, mezőgazdaság fejlesztése, piac, kikötő - itt van amelyik nyilván a provinciára vonatkozik, és nem is lehet lebontani), van amelyik a városban keletkező nyugtalanságot kezeli (bordélyház, városháza, templom), és vannak azok, amelyek arra szolgálnak, hogy katonai egységeket toborozzunk bennük. A várakban kevesebb első, és második csoportba tartozó épülethez férünk hozzá, a városokban pedig többnyire a katonai egység toborzó épületek hiányoznak.
A városok, és a katonai egységek mellett fontos szerepük van a karaktereknek is, akiket alkalmazhatunk tulajdonságaiktól függően hadvezérnek, vagy pedig valamelyik város kormányzójaként A játék kezdetén például Magyarország királya Szent László, aki meglehetősen erős tulajdonságokkal rendelkezik, érdemes kihasználni. A gyengébb karakterek viszont inkább csak gondot jelentenek. A Rome-mal szemben itt nem nagyon vannak olyan épületek, ahol segíteni lehetne az ilyen hiányosságokon.
Ez alapján azért kénytelen vagyok azt mondani, hogy a Total War sorozatnak nem a menedzsment a lényege. A játék azért nagyon népszerű, mert a csatákat le is lehet játszani, és ezen a téren szolgáltatja a legnagyobb kihívást. Ettől függetlenül a hozzám hasonló menedzselést kedvelő emberkék is megtalálhatják a számításaikat. A csatalejátszások viszont azért nagyon valósághűek, mert meglehetősen jól kidolgozott, hogy melyik ország milyen egységekkel rendelkezik.
Itt most tegyünk egy kitérőt, hogy milyen országok közül lehet választani. A játék a mantzikerti csata, és az egyházszakadás után, 1090 környékén kezdődik (+-5 év, ezt most lusta voltam megnézni), és az akkoriban fontos szereplők közül választhatunk országot: kezdetben csak öt közül, de ha megnyerjük a "hadjáratot", akkor mindegyik elérhetővé válik. A kezdeti öt Anglia, Franciaország, Spanyolország (ami akkor ugyan nincs), Velence, és a Német-Római Birodalom. A felvázolt módon lehet a többit aktiválni, akik pedig: Portugália, Skócia, Dánia, Milánó, Nápoly, Lengyelország, Magyarország (és nincs se Szlovákia, se Románia, stb.), Bizánc, Oroszország, a szeldzsukok, a Fatimida Egyiptom, és a mórok. Fontos része a játéknak a vallás is, amelyből alapvetően négy + egy van: a katolicizmus, az ortodoxia, az iszlám, a pogányság, és vannak még eretnekek. A vallás alapvetően meghatározza, hogy a meghódított terület mennyire fog lázadozni, de át is lehet téríteni ezeket.
Nos, visszatérve a katonai egységekre, ezek tényleg országokra jellemzőek: az angoloknak például erős gyalogságuk, és íjászaik vannak, a franciáknak erős nehézlovassága, nekünk erős nehézlovasságunk, és lovasíjászaink (amelyek egyébként a legtápabb egységek a játékban, mert nagyon nehéz kinyírni őket), de ezzel szemben gyengék vagyunk gyalogságban. Bizánc hozzánk hasonlatos, a skótoknak viszont leginkább gyalogsága van, stb. Megmondom őszíntén, engem a csatalejátszások nem hoznak lázba, mert ez is rengeteg játékidő, de van aki ezt szereti.
Természetesen vannak a játéknak hibái, amelyek egyébként az összes Total War-ra jellemzőek: egyrészt a térkép szokás szerint elnagyolt, és pontatlan. A városnevek sok esetben eléggé hát meghökkentőek, például Erdély székhelye egy bizonyos Bran, vagy Havaselvéé Bukarest (az 1500-as években alapították, egy birkapásztor álma nyomán :) ). A katonai egységek között is vannak érdekesek, például a magyarok esetén a horvát baltások, székely deszkások vagy a bosnyák íjászok.. És emellett sok a bug a játékban, igaz ezeket a patchek általában orvosolják. Ami viszont a játék javára írandó, az az, hogy moddolható, tehát a fenti paraméterek (a bugokon kívül) átírhatóak, így nem kell örökké kaparni a falat mondjuk Bukarest miatt. Meg kell azt is említenem, hogy van a játékból magyar verzió, és ez esetben a fordítás lényegesen jobb, mint a Rome esetén. Igaz, én továbbra is azt javaslom, hogy aki tud angolul, az inkább preferálja az angol nyelvű verziót, de ez csak a saját véleményem. A játék kapható magyarul is, úgyhogy annak sem kell kétségbe esnie, aki nem tud angolul. Mivel az MTW2 már több éves, ezért nem is aranyárban mérik, úgyhogy szerintem érdemes beinvesztálni egy eredeti példányba (ha még nincs), ezzel is támogatandó, hogy továbbra is szülessenek ilyen jó játékok. Oké, tudom, mifelénk warezolni szokás, de ami jó, azt azért érdemes támogatni.
A következő részben a Kingdoms kiegészítő négy hadjáratáról lesz szó, majd pedig még lesz egy post a "Magyar Mod - A kereszténység pajzsa" nevű kiegészítőről, amely szvsz az egyik legjobban sikerült MTW2 MOD.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Amenhotep 2009.11.15. 09:17:14
Azt a Bran várnevet, hogy honnan vették, nagyon jó kérdés. Betehették volna helyette Gyulafehérvárt vagy Váradot, ha egy kicsit utána jártak volna.
Amenhotep 2009.11.15. 12:51:05
Omár mollah 2009.11.15. 14:08:44
Amenhotep 2009.11.15. 14:21:18
tatuuu21 2009.11.15. 21:38:11
az egyik kedvenc játékom, ajánlom mindenkinek aki rajong a középkorért illetve a stratégiai játékokért.
hami · http://toriblog.blog.hu 2009.11.16. 00:33:16
Vérnűsző Barom (törölt) 2009.11.16. 14:48:28
Az a cirka kétszáz dollár pluszbevétel igazán megér ennyit, szemben a hasonló összeget elkérő térképnézegető emberrel, aki még további hülye kérdéseket vetne fel...
Rettenet Tábornok11 2009.11.16. 21:03:53
Broken Crescrent: (és BC 2.0) Bizánctól Indiáig terjedő hatalmas térkép nagyon szépen kidolgozott játék, minden képességében többet nyújt mind az eredeti!!!
Third Age TW Középfölde elevenedik meg ebben a modban. Ez is nagyon egyben van, jól kidolgozottak a különféle fajok, fantassztikus a térkép. Mindenképpen ajánlom.
Sicilian Vespers: Európa mod de javított térképpel, több tartomány, jobb egyensúly. Több korban lehet játszani.
Üdv,
Tilleo
Valandil 2009.11.18. 10:26:19
Iovianus 2009.11.18. 23:10:58
Pár szót szólnék ide is:D
először:
"anyagi erőforrásainkat a lehető legoptimálisabban kell allokálnunk"
Olyan nincs, hogy legoptimálisabb, mert az optimus a latinban a bonus felsőfoka, önmagában jelenti, hogy legjobb. bocs XD
Tehát: tetszett a játék, sokat játszottam vele(ami önmagában dícséret neki), néhány hibát mondanék itt is.
1. A gép még it is hülye, csaták szebbek lettek de nem jobbak. Olyan hatása van hogy le akarnak nyűgözni mint a hülyegyereket, de pont az élmény veszik így el :( De végre az üres tornyok nem lőnek. És nagyon jó a többfalas vár, izgi bevenni :D
2.térkép...még mindig pici sztem, kevés várossal.
3.diplomácia még itt sem ér semmit.
4.MTWI-ben volt talán 4 korszak amiben kezdeni lehetett, időben előrehaladva. Itt ezt nagyon hiányolom.
5.Pápai állam: érdekes a pápaválasztás a bíborosok közül. 13an vannak, és max. 12lehet a sajátod. Kipróbáltam. És mindig berakott egy 13.at más nemzetből :D És a kereszteseknek nem sok erejük maradt.
6.Csapatok: a magyarok nem nyűgöztek le. a sok lovasíjásszal nem lehet bevenni egy várat.
A bejövő hordáknak (mongol meg a másik) nem sok erejük van. Általában Európáig sem jutnak.
7.Az egész játék kicsit fakó. RTW sokkal színesebb volt, ez olyan szürke lett. Talán értitek...
Összességében nagyon jó játék, de ha very hardon úgy meg lehet hódítani európát, hogy közben 1 váradat sem foglalja el ellenség, akkor vagy nagyon jó vagyok(nem...), vagy túl könnyű a játék(igen). Ezért ha egyszer végigjátszod, nem marad kihívás.
ETWre is kíváncsi lennék, azzal még nem játszottam, postot róla!:D
hami · http://toriblog.blog.hu 2009.11.19. 03:49:12
Valandil 2009.11.19. 16:30:35
Oddball 2009.11.28. 20:12:32
vadibandi 2009.12.03. 07:01:40
cdgalaxis.hu/PC/17037/medieval-2-total-war-gold.html
Nadiposzi (törölt) 2011.03.04. 10:18:43
Realisztikusabb térkép, bár a magyarok itt se az igaziak.
kommentek