2009.11.28. 16:00
Kritika: Medieval II Total War Magyar Mod
A Total War sorozat valódi népszerűségét az adja, hogy a sorozat játékait eleve úgy tervezték, hogy azok moddolhatóak legyenek. Ez azért nem annyira egyszerű feladat, mert valamilyen szinten érteni kell grafikai programok használatához, illetve ismerni kell a játék adatfájljainak szerkezetét, és nyelvezetének szintaktikáját is, de annyira magas szintű szakmai tudás azért nem szükségeltetik hozzá, inkább kitartást igényel, és jó sok időt. A sorozat legújabb tagjához (az Empire Total War nevű játékhoz) éppen ezért még viszonylag kevés mod jelent meg, de a többihez már elég sokat tölthetünk le. A modok legnagyobb előnye, hogy a legnépszerűbbekbe láthatóan sok időt fektettek a fejlesztők, hogy főleg a történelmi hűségen, kisebb részben pedig a játszhatóságon javítsanak. És természetesen a modok ingyen tölthetőek le.
A magyar modba is láthatóan nagyon sok energiát fektettek a fejlesztők (a mod létrehozása nagyrészt csatádi és döme nickek, illetve a mögöttük megbúvó valós személyek :) érdeme, nekik itt gratulálnánk). A mod célja elsősorban az volt, az alapjáték főleg magyar vonatkozású dolgain javítsanak, ugyanis azok ránézésre hagynak némi kívánnivalót maguk után. Ez természetesen a többi frakció nagy részére is igaz egyébként, elég, ha a Navarrát birtokló Portugáliát nézzük. Csatádiék meglehetősen sok téren változtattak az alapfelálláson, a végeredményt tekintve nagyon jó hatásfokkal. De nézzük meg, mi változott:
A térkép
Az átdolgozott térkép |
A térképet nagyjából minden Total War rész kapcsán ostoroztam, ezen lehet persze vitatkozni, de a véleményemet továbbra is fenntartom: a sorozatnak ez az egyik gyenge pontja - de ez nem véletlen, ugyanis ahhoz, hogy jó térképet rajzoljanak a fejlesztők, közülük valakinek értenie kéne a történeti földrajzhoz. Nem meglepő módon viszont informatikus körökben viszonylag ritka az előbbi állatfaj - éppen ezért nem is hibáztatom a fejlesztőket. A modderek viszont pont azért vannak, hogy ezeket a hibákat javítsák. A mod fejlesztői ezt tették: elsősorban átdolgozták Magyarországot, amelynek négy provinciája van kettő helyett (itt jegyzem meg, hogy ez szerintem túlzás, de ezen hosszasan lehetne vitatkozni. A 11. század végén még leginkább gyepű funkciót ellátó Felvidék nyugodtan lehetett volna lázadó tartomány). Az eredeti játékban a határok is eléggé pontatlanok voltak (a Dunántúl nagy része ugye Bécshez tartozott), ezt is javították, és a régiók is meglehetősen pontosan vannak felvéve. A térképmoddolás a 2.0-ás verzióban nem állt meg itt, hanem annak a nagy részét is átdolgozták. A Balkánon is sokkal "élethűbbek" lettek a provinciahatárok (igaz, a maximalista énem azt mondja, hogy itt még lehetett volna további provinciákat felvenni, mert a Balkán az a része Európának, ahol a földrajzi, és kulturális viszonyok miatt nagyon sok és kis területű régió határolható le - de az MTW2-ben nem lehet korlátlan számú régiót felvenni, úgyhogy végülis szerintem jó kompromisszum született). A Balkán mellett átdolgozódott Kelet-Európa, Kis-Ázsia, a Közel-Kelet és Nyugat-Európa bizonyos részei is, de érthető okok miatt a fejlesztők inkább a térkép keleti felére koncentráltak. Provinciák hozzáadása mellett a régiók, illetve a városok/várak nevei is a korabeli elnevezéseket tükrözik, illetve nem szerepel olyan település a térképen, amely akkor még nem létezett.
Magyarország közelebbről (klikkelhető) |
Frakciók
A modban minden frakció választható (kivéve természetesen a mongolokat, de ők igazából azért szerepelnek a játékban, hogy borzolják a játékos idegeit megjelenésükkel), illetve vannak új szereplők. Belekerült a játékba a kun konföderáció (ezáltal volt értelme Kelet - Európát jobban kidolgozni), a korábbi orosz frakció két részre bomlott: Novgorodra, és a Kijevi Nagyfejedelemségre, bekerült második pogány frakciónak Litvánia is. Mivel a térkép nyugati fele amúgy is tele volt, nem meglepő, hogy keleten keletkeztek új frakciók.
Szabályváltozások
Hogy nehezítsék a játékmenetet, jelentősen megnövelték az épületek felépülésének az idejét, így az elvileg több, mint 300 évet felölelő hadjárat első száz évében már nem lesz minden város maximális méretű. Hasonlóan lelassult a vallási áttérítés üteme is.
Grafika
A magyar modba fektetett temérdek munkát talán ez a rész jellemzi a legjobban. A magyar egységeket a fejlesztők ugyanis teljesen áttervezték - ez láthatóan komoly történelmi kutatómunkával is járt. A Total War közösség elismerését is kiérdemelték ezzel a munkájukkal. Kikerültek a játékból azok az egységek, amelyeknek nem volt valami sok történelmi alapja, és bekerültek ezzel szemben olyanok, amelyeknek igen. A magyar frakció továbbra is elsősorban lovasságorientált: az alap lovasíjász mellé (tegzesek) megjelentek olyan egységek, amelyek szintén a korszakra jellemzőek (székelyek, besenyők, kopjások, vértesek, várkatonák), az első részben már említett horvát, bosnyák, stb. egységek pedig kikerültek. Az sajnos a játék szabályainak korlátja, hogy ezek az egységek bármelyik a tulajdonunkban levő városban, vagy várban (típustól függően) kiképezhetőek. (A Rome Total War - Europa Barbarorum modban meg van az csinálva, hogy adott egységek csak adott régiókban képezhetőek ki, esetleg egy ilyen nem ártana ide is, de nem tudom, lehetséges-e ezt megoldani. Az új egységekhez volt valószínűleg szükség a legnagyobb munkára, merthogy nemcsak az ikonjaikat kellett megrajzolni, de 3D-ben is le kellett modellezni az új egységek mozgását, megjelenésüket megrajzolni, stb. A változások csak az új frakciókat érintették a magyar mellett, de így is hatalmas meló lehetett mindezt megcsinálni.
A mod nem csak azt a célt szolgálja, hogy a magyar frakcióval jobb legyen a játékélmény, a fenti változtatások miatt a játékmenet bármelyik frakcióval sokkal élvezetesebb lesz. Éppen ezért érdemes az alapjáték helyett ezzel a moddal játszani. Természetesen vannak más, hasonlóan nagy mennyiségű munka befektetésével létrejött modok, amelyeket lehetne még ajánlani, de a magyar mod velük szemben is megállja a helyét.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Oddball 2009.11.28. 20:06:51
kamasuka 2009.11.28. 20:25:10
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2009.11.29. 09:55:06
Nem hiszem, hogy a mozgást újra kellene modellezni. Az az alapjáték fejlesztését is megnehezítené. Ha hasonlóan van megoldva, mint a Mount & Blade-ben (kvázi lovasharc szimulátor), akkor csak a figurát kell újraparaméterezni, illetve a páncélt, fegyvert meg kell rajzolni.
Mindezzel természetesen nem a készítők érdemét kívánom kisebbíteni.
Szkita 2009.11.30. 00:43:08
Örülök ennek a történelmi szempontú kiritikának is, mert olyan oldalról közelíti meg, ezt az igen sokoldalú játékot, ami engem személy szerint is nagyon foglalkoztat.
Amenhotep 2009.11.30. 08:21:30
Tibald76 2009.12.01. 13:51:01
hami · http://toriblog.blog.hu 2009.12.01. 14:11:07
www.filefront.com/13515145/Magyar_Mod2.zip
@kamasuka: Szerintem nem elírás. De nem tudok többet róla.
Tibald76 2009.12.01. 15:13:53
Szkita 2009.12.07. 19:01:03
Szívesen olvasnék tőled egy összefoglaló kritikát a Reality Mod GOLD-ról is. Maximális tartományszám, súlyozott elosztásban. Aktuális politikai kapcsolatok, történelmileg hiteles államterületek...stb. Nincsenek új magyar egységek, mint a Magyar Mod-ban, de a középkori hangulatra nagyon nagy az igyekezet a térképen.
Remélem, kedvet kapsz hozzá! ;)
hami · http://toriblog.blog.hu 2009.12.07. 19:31:30
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.12.07. 22:45:22
GGaMeRR 2010.07.26. 13:23:10
GGaMeRR 2010.07.26. 13:23:46
GGaMeRR 2010.07.26. 13:28:56
GGaMeRR 2010.07.26. 13:59:33
GGaMeRR 2010.07.26. 14:24:00
GGaMeRR 2010.07.26. 18:11:38
Hun95 2010.10.14. 16:07:12
aeidennis 2011.01.06. 15:04:29
azVégek 2011.01.27. 19:09:32
Orrin 2011.07.03. 15:41:38
Orrin 2011.07.03. 16:00:13
Forseti93 (törölt) 2011.09.20. 20:28:03
Valaki tudna segíteni?
Le szeretném tölteni,de nem tudom,hogy hol lehet ezt megtenni.
Ja még 1 kérdés: Nekem az alap TW II van meg.Azzal is megy a magyar mód???
Ja meg még 1:D Lándorfejérvár az direkt Lándorfejérvár? Nem inkább Nándorfehérvár??? :S
kommentek