2010.02.04. 18:00
Az asszaszinok - I. rész Az eredet
![]() |
Asszaszinok egy 15. századi perzsa miniatúrán |
"Az egyszer megízlelt paradicsomi gyönyörűségre való vágyakozás elfeledtetett velük mindent, csak a fogadalmukat nem, hogy irtani fogják az iszlám ellenségeit. Leginkább éjjel dolgoztak és egyetlen tőr volt a fegyverük.
Mivel minden testi ügyességben szinte boszorkányos nagy fokra tettek szert, be tudtak lopózni az ellenség táborába, lakásaiba, sőt váraiba is.
Az éjszaka leple alatt orvul meggyilkoltak mindenkit, akihez eljutottak. Sokszor a legbiztosabbnak vélt helyeken is tucatjával találtak reggelenként álmukban szíven szúrt keresztényeket.
Ha pedig elfogtak egy asszaszint, néma maradta a legpokolibb kínzások alatt is, a halált, pedig mosolyogva várta mert hitte , hogy újra megnyílnak előtte a paradicsom kapui.”
![]() |
Ali imám sírja Nedzsefben |
Alinak azonban sok híve maradt, elsősorban Kúfában és a keleti országrészben. Őket a Shī‘atu ‘Alī (Ali támogatói), azaz siíták névvel illették. A síiták ebben az időszakban tisztán politikai szempontból különültek el a többi muszlimtól: Alit tartották az egyetlen legitim kalifának, és síkra szálltak utódainak jogaiért, akik maguk viszont többnyire jobbnak látták visszahúzódni. Vallásos színezetet akkor kapott a mozgalom, amikor Ali Ḥusayn nevű fiát és számos rokonát 680-ban lemészárolták Kerbela városánál, ami kialakította a mozgalom mártír-kultuszát. Ettől kezdve teológiai szempontból is mind jobban elkülönültek a többségi „szunnitáktól” (bár a szunna fontosságát ők maguk is elismerik).
Az iszmáilita tanok két mozgalomban eszkalálódtak a 10. század első felében. Az első, a komoly perzsa befolyás alatt álló karmatíké, egy rövid ideig tartó, igen erőszakos periódust hozott a Közel-Kelet történetében. Bahreini központjukból kiindulva a rablási lehetőségen kapó beduinok támogatásával működő karmatík egy perzsa rabszolgafiút neveztek ki mahdívá, meghirdetve az addigi világrend végső pusztulását. Ennek jegyében Mezopotámia és az Arab-félsziget területeit dúlták, és 928-ban Mekka városában vérfürdőt rendeztek a zarándokok között. Az új rend jegyében még a Kábából is elrabolták a Fekete követ (al-Hajar-ul-Aswad). A mozgalom vezetői azonban valamiféle belső zavar miatt hamarosan meggyilkolták a megváltót, mire a karmatík fokozatosan elvesztették támogatóikat, 950-ben a fekete kő is visszakerült Mekkába. A karmatí mozgalom a század végére elenyészett.
![]() |
A Fátimida birodalom legnagyobb kiterjedése idején Nagyításhoz katt a képre! |
„sohasem voltak náluk rosszabb szándékú, romlottab és gonoszabb emberek, akik a háttérben összeesküdtek, hogy rontást hozzanak erre az országra, és arra törekszenek, hogy a vallást megsemmisítsék...”
71 komment
Címkék: vallás muszlim mohamed allah próféta perzsia siíta nizáriták ali imám kalifa iszmáilita fátimida asszaszin
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Árpádka 2010.02.04. 19:42:44
Osthanes 2010.02.04. 21:10:26
Ez a cikk elég korrekt módon összefoglalja a szabványt:
hu.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Arab_nevek_%C3%A1t%C3%ADr%C3%A1sa
Osthanes 2010.02.04. 21:13:02
Árpádka 2010.02.04. 21:24:53
vércseharcsa 2010.02.04. 21:37:42
ezért kár volt gép elé ülni:((((((((((((((((((
_tx_ 2010.02.04. 21:58:39
terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2010.02.04. 21:58:53
összességében nem becsülném le tehát a blogot, de kétségtelenül semmi_keresnivalója_az index címlapon.
(érdemes lenne megnézni egy google analytics statisztikát, szerintem 95% felett van a visszafordulások aránya, és az olvasók többsége 1-5 másodpercet tölt csak az oldalon)
SzocsO 2010.02.04. 22:07:29
Köszi, érdekes volt!
scooby0821 2010.02.04. 22:21:02
blist 2010.02.04. 22:42:58
peelou75 2010.02.04. 22:49:06
blist 2010.02.04. 22:58:07
Dr.Hook 2010.02.04. 23:07:51
radiris 2010.02.04. 23:09:00
radiris 2010.02.04. 23:10:03
BalintK 2010.02.04. 23:19:00
mendson 2010.02.05. 05:43:53
bérgyilkos= assassin (angolul)
bérgyilkos=assassin (franciául)
vén betyár 2010.02.05. 06:15:00
SchA · http://katpol.blog.hu 2010.02.05. 06:30:59
Az arab átírások valóban vegyes képet mutatnak, de szvsz amúgy sem lehetséges 100%-ban visszaadni magyar betűkkel az eredeti hangzást. (Én általában az angol átiratot használom.)
freaky (törölt) 2010.02.05. 07:24:46
freaky (törölt) 2010.02.05. 07:31:04
Edward Nygma 2010.02.05. 07:43:02
@vércseharcsa: Úgy elegáns, ha a dícséretet nagy nyilvánosság előtt, a letolást négyszemközt adjuk. Persze ez csak úriemberekre vonatkozik.
fehérfarkas 2010.02.05. 07:55:10
az arab nevekkel kapcsolatban én is egyetértek abban, hogy egységesíteni kell;
teljesen mindegy, hogy a magyarosított változat, vagy az angol átírás szerepel, vagy egy egyszerűsített változat, a lényeg, hogy végig ugyanaz szerepeljen az egész cikkben
Martian (törölt) 2010.02.05. 08:23:57
Stuntman_Mike 2010.02.05. 08:25:46
Szerintem a Dan Brown sz@r könyve óta szinte mindenki tudósnak érzi magát ebben a hihetetlenül komplex témában. Rosszul érzik, mint a mellékelt ábra is mutatja.
vandorherceg 2010.02.05. 08:26:14
Elég nagy volt a respektjük a XII.-XIII. században.
De nem spoilerezek, Kaif valószínűleg jól leírja majd...
terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2010.02.05. 08:34:56
Alexnorman 2010.02.05. 08:43:49
Kaif · http://toriblog.blog.hu 2010.02.05. 08:44:26
Ronald 2010.02.05. 08:45:46
Jellemző.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.02.05. 12:38:27
FunkTazmagora 2010.02.05. 13:09:37
FunkTazmagora 2010.02.05. 13:15:03
tenegri 2010.02.05. 13:42:56
FunkTazmagora 2010.02.05. 15:01:13
FunkTazmagora 2010.02.05. 15:14:08
SchA · http://katpol.blog.hu 2010.02.05. 15:40:36
"az a hagyomány,hiedelem él a szunniták között,hogyha elsétálnak egy sííta mellett,akkor le kell köpniük 3-szor a sííta ember árnyékát"
Kétlem, hogy széles körben elterjedt szokás lenne, különben Libanonban, Irakban, és a többi kevert síita/szunnita arab államban térdig lehetne járni a nyálban. (És ugyan statisztikai jelentősége nincs, de én sem hallottam még ilyenről, pedig egy ideje foglalkozok már a Közel-kelettel)
Másrészről nem az iszlám az a vallás, ahol a mások leköpködése akkora divat. Lsd:
www.haaretz.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=487412&contrassID=2&subContrassID=5&sbSubContrassID=0&listSrc=Y&itemNo=487412
FunkTazmagora 2010.02.05. 16:12:49
FunkTazmagora 2010.02.05. 16:39:00
FunkTazmagora 2010.02.05. 16:40:06
Kullancs1983 2010.02.05. 19:28:41
bloggerman77 2010.02.05. 21:09:59
A magyar átlagolvasók viszont nem tudják kiolvasni az angol átírást. Ami ugye szintén nem pontosan adja vissza a sémi hangokat.
Ha már van magyar helyesírási szabály, használjuk azt, és ne a tisztelt szerzők tetszése-nemtetszése döntse el, hogysmint legyen.
Egyáltalában feláll a szőr a hátamon ettől a angolszász átírástól (kínai esetében is). Nem értem, nálunk magyaroknál miért kell stzolgaian ezt másolni, amikor pl. az összes szláv nyelvben sz*rnak erre, ők a Karadzic-i "írj úgy ahogy beszélsz" elve alapján minden idegen nevet átírnak a saját nemzeti helyesírásuk szerint.
tenegri 2010.02.05. 21:29:46
Semmisejó 2010.02.05. 23:29:36
hami · http://toriblog.blog.hu 2010.02.05. 23:47:07
Ez szerintem felesleges vita, ez egy _nagyközönség_ számára íródó _blog_, adjunk már ennyi szabadságot a szerzőnek, hogy eldönthesse, melyik az a névváltozat, amely talán a legkönnyebben fogyasztható.
Nem tudom persze hogy kaif kolléga milyen indíttatásból választotta az adott változatot, de feltéve hogy nem volt részeg, valszeg volt rá oka.
Azzal a fajta kritikával meg továbbra sem nagyon tudunk mit kezdeni, hogy ki szerint mi lenne jó - kicsit olyan ez a vita, mint anno a korrektor hiánya miatti - tökéletességre nem tudunk törekedni különböző okok miatt, úgyhogy ez van. Egyébként meg lehet nyugodtan publikálni nálunk, a lehetőség adott. :)
tenegri 2010.02.06. 00:24:46
wannee/mayaa/du/ yaru (törölt) 2010.02.06. 03:12:54
"feláll a szőr a hátamon ettől a angolszász átírástól (kínai esetében is)."
Ha a pinyin-re 拼音 gondolsz, nem angolszász eredetű-az a Wade-Giles féle átírás lenne.
www.terebess.hu/keletkultinfo/atiras/atiras.html
Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.02.07. 14:04:59
Szerintem azért is foglalkozik sok komment a helyesírással, mert a cikkről érződik, hogy még csak bevezető (ami persze nem baj), a lényeg még hátravan. Ezzel együtt ebből a cikkből is sokat okosodtam, azzal együtt, hogy nyilván képtelen lennék az egészet visszamondani, de világos lett egy-két korábbi hiány a történelem-ismeretemben, köszönet érte.
Érdekes, még a cikk olvasása közben, értelemszerűen a kommentek olvasása előtt az volt a gondolatom, hogy fogalmam sincs, ezeket a neveket hogyan kell kiolvasni, holott a betűket elég magas arányban felismerem. Szóval a hozzám hasonló, az arab nyelvet még törve sem beszélők számára talán nem lenne haszontalan egy "keretes" cikkben némi kiejtési segédlet.
jardel 2010.02.07. 14:51:31
szferi 2010.02.08. 13:42:23
szferi 2010.02.08. 13:50:18
Ezt leszámítva az írás jó (lenne), az témaválasztás meg egyenesen kiváló.
lécci 2010.02.08. 14:28:25
Ha igazad lesz, Kaif el fogja ismerni, s kijavítja azokat, ha nem, hasonlót nem várhatunk, mert nem írtál még semmit :), csak azt, hogy leszoksz az ilyen odavetésekről....
lécci 2010.02.08. 14:51:00
Ha ismered a témát, tudod kiről van szó, nem okozhat gondot a megértés, a felismerés, személyek azonosítása (ezért is nem okoz a szerzőnek az írott alak esetleges pontatlansága gondot, mert az egyes írásmódok alakjai 'mögött' ugyanaz az személy 'áll'.)
A helyes alakú írás itt nem a megértéshez, hanem
- új olvasók számára a helyes alak rögzüléséhez,
- az adott témában jártasak számára pedig az ún. nyelvhelyesség szükségessége miatt kell(ene)...
szferi 2010.02.08. 15:06:27
"Él egy egészen furcsa kép az asszaszinokról a köztudatban" - lehet hogy furcsa, de annyiban mindenképp igaz, hogy az európaiak - és gondolok itt elsősorban a franciákra és normannokra - a keresztes háborúk során kerültek kapcsolatba az asszaszinokkal, utána már nem igazán. tagadhatatlan tény, hogy az asszaszinok elsősorban a merényleteikkel hívták fel magukra a figyelmet, a titokzatosságuk mellett. És nem válogattak: az Outremer uralkodói ugyanúgy rettegték őket, mint az arab nagyurak - mindkét fél rendszeresen küldözgette ajándékait a Hegyek Öregjének. De ezzel nem mondtam neked semmi újat.
A következő mondatot kifogásolom leginkább: "az asszaszinok valójában nem egy vérgőzös bérgyilkosokból álló csoport, nem egy katonai szervezet – hanem egy a siíta iszlám iszmailita ágához tartozó vallási közösség"
ez így igaz is, meg nem is, ugyanis ennek a vallási szektának (mert az), a legfőbb, szinte egyetlen politikai eszköze a politikai merénylet volt. nem mintha ilyen nem fordult volna elő az arabok vagy az európaiak között is, de ilyen brutális formában és kizárólagos módszerként, ahogy azt az asszaszinok "hadviselése" kapcsán tapasztalták, nem. nem csoda, nem is furcsa, hogy a nevük egyenlővé vált a merénylettel.
Gyakran olvasom a blogot, és bár csak nagyon-nagyon ritkán írok, de kérésedre erről is le fogok szokni. cserébe szedj nyugtatót, túlérzékenynek tűnsz, nem a mostani eset kapcsán, hanem általában.
szferi 2010.02.08. 15:13:21
Egyébként nem a megértéssel van a gond, hanem lassítani kell az olvasás tempóját, mert az idegen név kilóg a magyar szövegkörnyezetből, a szokatlan forma miatt nem elég csak rápillantani, betűzni kell. szerintem nem ez a jó megoldás. nyilván aki idegen nyelvű szakirodalmat is olvas (én csak magyart), annak könnyebb ezen túltenni magát. engem zavar, saját szakterületemen meg kifejezetten irritál a latin formák használata az egyenértékű, meghonosodott magyar formák helyett. de ez már tényleg nem ide tartozik.
szferi 2010.02.08. 15:18:13
tenegri 2010.02.08. 15:27:25
Kaif · http://toriblog.blog.hu 2010.02.08. 15:29:41
"eresztes háborúk során kerültek kapcsolatba az asszaszinokkal, utána már nem igazán. tagadhatatlan tény, hogy az asszaszinok elsősorban a merényleteikkel hívták fel magukra a figyelmet, a titokzatosságuk mellett. És nem válogattak: az Outremer uralkodói ugyanúgy rettegték őket, mint az arab nagyurak - mindkét fél rendszeresen küldözgette ajándékait a Hegyek Öregjének. De ezzel nem mondtam neked semmi újat."
Erről lesz szó a második részben, de előre szólok, ennél azért kissé árnyaltabb a helyzet.
"ez így igaz is, meg nem is, ugyanis ennek a vallási szektának (mert az), a legfőbb, szinte egyetlen politikai eszköze a politikai merénylet volt."
Ebben a formában ez így nem igaz. Messze nem az egyetlen, és még csék nem is legsikeresebb politikai eszközük volt. De erről is, kicsit később:)
" nem. nem csoda, nem is furcsa, hogy a nevük egyenlővé vált a merénylettel."
ennek más oka is van a merényleteken kívül.
"Gyakran olvasom a blogot, és bár csak nagyon-nagyon ritkán írok, de kérésedre erről is le fogok szokni."
Eszedbe ne jusson:)
". nekem új infó, hogy most is léteznek, nyilván más formában, mint 800 éve, de ez miért kellene, hogy része legyen az európai köztudatnak?"
Talán mert ez az igazság?:) Nem "kell", hogy része legyen, de ártani talán nem fog, ha ezt is tudják.
szferi 2010.02.08. 15:53:06
"Messze nem az egyetlen, és még csék nem is legsikeresebb politikai eszközük volt. De erről is, kicsit később" - ezzel nem értek egyet, az asszaszinok a merényletek révén váltak megkerülhetetlen politikai erővé, de várjuk ki a végét :)
És persze köszönöm a választ.
SchA · http://katpol.blog.hu 2010.02.08. 18:31:02
A keresztes háborúk európai oldalának a hírneve is elég negatív, ehhez képest sokan átestek velük kapcsolatban annak a bizonyos lónak a túloldalára.
Ez a blog szvsz attól valóban történelmi, hogy mindig árnyalja a köztudatban kialakult fekete-fehér képet, és nem a szokásos kliséket halmozza egymásra.
szferi 2010.02.08. 21:03:18
szferi 2010.02.08. 22:03:45
Mixer 2010.02.09. 12:59:38
Kaif · http://toriblog.blog.hu 2010.02.09. 18:14:55
Grisha 2010.02.11. 14:35:17
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal
kommentek