Az éves szinten megjelenő néhány jónak nevezhető stratégiai játék közül az első az időn most március közepén jelent meg.  A méltán híres Total War sorozat következő része, a Total War: Shogun 2  az idei év egyik slágerének ígérkezik. A játék igen magas pontszámokat kapott a különböző tesztoldalakon, és ez nem véletlen: pár nap játék után ugyanis egyértelműen kijelenthető, hogy ez egy jó játék.

A Total War sorozat különböző részeiről már írtunk ezen a blogon: így ezek valószínűleg nem ismeretlenek azok számára, akik azon kívül, hogy érdeklődnek a történelem iránt, még játszanak is történelmi stratégiai játékokkal. Aki számára mégis, azoknak annyit kell tudniuk, hogy egy körökre osztott stratégiai játékról van szó, ahol viszont real time csatákat lehet játszani. Ez utóbbi egyébként a játék lényege, habár a körökre osztott részt is lehet élvezni. Mint azt az Empire Total War kritikájában ki is fejtettem, engem a csaták lejátszása nem igazán hoz lázba (illetve nincs annyi időm, hogy azt a részt is kiélvezzem) - még így is kijelenhető, hogy a játék abszolút élvezhető.
 

Éppen az Oda klánnal vagyunk.. (képek kattinthatóak, és nagyobbak lesznek)


Grafika

Ami miatt a játék még a stratégiák irányában kevéssé nyitott gamereket is megfoghatja, az a grafika - ami nagyon szép. Kétségtelen persze, hogy a Total War sorozat mindig is magasat alkotott a grafika terén, szóval az elvárások is magasak voltak, de ezt sikerült is teljesíteni. Annak ellenére, hogy az, hogy a játék szép - és minél inkább erős videókártyát igénylő - legyen, a stratégiai játékoknál ez nem elvárás, ennek megléte nem hátrány. Emellett ez a szépség és kidolgozottság nem megy a funkcionalitás kárára se - szemben sok másik kategóriába tartozó játékkal. Emellett a játék jól adja át a korabeli Japán hangulatát is. Ezen a téren nem lehet rosszakat mondani a játékról, csak esetleg pár apróbb megjegyzésem lenne, de ez inkább csak egyfajta telhetetlenkedés: ha még a térképet forgatni is lehetne, akkor teljes lenne az örömöm.

A táj nagyon szépen kidolgozott



Játékmenet

A Shogun 2 továbblépés az Empire/Napoleon Total War-hoz képest, annak ellenére, hogy a játék inkább evolúciónak tekinthető, mint revolúciónak: a játék legtöbb feature-e valamelyik korábbi részben már megvolt, de ezek összegyúrása mégis valami előrébb mutatót hozott létre. Az Empire-ben megjelenő provincia management egységesült, és az infrastruktúrát, a mezőgazdaságot, ill. a provinciánként külön meglevő egyéb lehetőségeket (kikötő, bányák, stb.) külön - külön fejleszthetjük, ezen kívül pedig ott van a provincia fővárosa, ahol viszonylag sokféle épületet húzhatunk fel. Lehet azon vitatkozni, hogy ez jobb-e, vagy az Empire-ben megszokott többféle objektum a tartományokban, de ez viszont egységesebb. Ami változás még, az az ügynökök típusában jelentkezik: a hittérítők megmaradtak (buddhista/shintoista, vagy keresztény), ezen kívül vannak ninják (orgyilkos/kém), gésák (kém), és egyfajta polgári közigazgatást vezető emberkék (metsuke), akik városok menedzselésével, ill. bíráskodással foglalkoznak. De mindegyikük multifunkciós: a hittérítők az ellenfél tábornokait/ügynökeit is megtéríthetik, a ninja kémkedni, és orgyilkolni is tud, a metsuke a városok menedzselése mellett az ellenfél ügynökeit is börtönbe tudja csukatni, vagy akár kivégeztetni. Az ügynökök mellett vannak a tábornokok, akik lehetnek az általunk vezetett klán tagjai, vagy időnként pénzért felvehetünk egyet (kiképezni, mint az Empire-ban, viszont nem lehet őket).  Változás az is, hogy a veszteségeket elszenvedett seregek adott (sokmindentől függő) mértékben töltődnek fel újoncokkal - ellenséges területen pl. semennyire. A bekezdés elején említett evolúció viszont nem üres kifejezés: ezek a változtatások - annak ellenére, hogy nem forradalmian új ötletek - a játékmenetet izgalmasabbá teszik, mint a korábbi részekben.

Ő például egy ninja. Nem is kispályás..



Történeti hűség

Tekintve, hogy messze nem vagyok a korabeli Japán szakértője (illetve, igazság szerint minimálisan értek a témához), ez egy nehéz kérdés. A térképen van olyan 60 provincia, amelyek gyakorlatilag a négyből három japán főszigetet (Honshu, Kyushu, Shikoku) fedik le (Hokkaidót nem, de ez alapján feltételezem, hogy azt később integrálták az országba a shogunok), ez alapján a térkép abszolút részletes (összehasonlításképpen: az Empire-ban Európa olyan kb. 20 provinciára volt felosztva). A tartományhatárok nem sokszögek, ami szintén aprólékos kidolgozottságra utal.

Itt menedzselhetjük tartományainkat. Külön felhívnám a figyelmet Mushashi tartomány (Edo - ma Tokio - a székhelye) vallására



Mivel a játék csak és kizárólag a 16. századi Japánra koncentrál, a legtöbben eleve bajban lennénk, ha 2-3-nál több korabeli szereplőt fel kellene sorolni. Ehhez képest a játékban legalább két tucat klán szerepel (nagyobbak és kisebbek - feltételezem, a kisebbeket azután lehet választani, hogy egyszer megnyertük a "nagy hadjáratot" - de ennek nem néztem még utána). Ez mindenesetre a számomra arra utal, hogy komoly kutatómunka előzte meg a játékot - vagy pedig van/volt japán alkalmazottja a játékot megíró Creative Assembly-nek.

Ezt mindet fel is lehet fedezni



A katonai egységek klánonként nem nagyon különböznek - kb. annyi lehet, mint az Empire Total War-ban: különböző fegyverekkel felszerelt ashigaru-k és szamurájok. A különbség inkább a fegyverekben van.

Oda Nobunaga személyesen..



Értékelés

Itt igazából csak magamat tudom ismételni: a játék jó. Tekintve, hogy (és ezt már Kaiftól párszor megkaptam), tőlem egy pozitív kritika is szokott negatív felhangokkal járni, ez azt jelenti, hogy érdemes kipróbálni. Mi több, rajta keresztül kedvet lehet ahhoz is kapni, hogy az ember egy kicsit jobban megismerkedjen a korabeli Japán (és Kelet-Ázsia) történetével - engem ettől egyelőre egy szabadulni akaró vesekő téritett el, de ami késik, nem múlik.

És becses családja...



Azért, hogy valami minimális szurkálódás legyen ebben a kritikában, azt megemlíteném, hogy vélhetően nem a codereknek volt itt sok munkájuk, hanem a grafikát legyártó emberkéknek, merthogy az engine az nagyjából az, mint az Empire/Napoleon-ban.  De annál azért lényegesen több a játék, hogy kiegészítőként adják ki.

Szamurájaink Kyoto kapujában...



Az egyetlen, ami a kipróbálástól eltérítheti az embert, az az ára: egyelőre 50 $ körül van a steam-en. A warez verzióknak viszont van egy olyan hibája, hogy játékállást visszatölteni nemigen lehet bennük - bár ezt gondolom, idővel majd feltörik. Aki nem fanatikus, annak valószínűleg fél/egy év múlva érdemes majd beruháznia, mert valószínűleg akkorra le fog esni az ára (vagy megvárni a megfelelő töréseket - de mi ilyet természetesen soha nem javasolnánk).

Gyönyörködjünk még egy kicsit a japán tájban. Egyébként évszakonként változik...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toriblog.blog.hu/api/trackback/id/tr652830415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gróf Úr 2011.06.06. 20:38:43

"ha még a térképet forgatni is lehetne, akkor teljes lenne az örömöm."

Akkor örülj: "Q" és "E" billentyűk :-) Csúszás a "WASD" négyessel.

freemind93 2011.06.07. 15:59:06

@Gróf Úr: ez annyira evidens sztem, hogy a mini terkepre kellett gondolnia :)

egyebkent jobb kritikara szamitottam, ha ilyet akarok olvasni, jatek blogot nezek. torihez anyitt tett hozza a posztolo, hogy fingja sincs a temarol.

Nadiposzi (törölt) 2011.06.08. 09:23:53

@freemind93:
Egyet értek. Ennek itt semmi keresnivalója nem volt. Alapos kutatómunka a program íróitól? Ja, ha a Medieval TW 2-ből indulok ki, ahol valami hajmeresztő történeti hűséggel adták vissza az Árpád-kori magyar királyságot, akkor ez is biztos kurvára alapos és precíz, hisz nem hatszög rácsra bontották Japánt, hanem rajzoltak valamilyen girbe-gurba határokat.

hami · http://toriblog.blog.hu 2011.06.09. 11:16:21

@freemind93: ha neked van, akkor oszd meg a tudásod.

@Nadiposzi: neked is: ha szerinted nem jó a térkép, akkor oszd meg miért nem.

Lorgem 2013.05.26. 22:25:47

Meglepően pontos történelmileg Total War játékhoz képest. A tartományok is jók, emlékeim szerint egyedül Shinano nem, de azt is csak a játszhatóság kedvéért osztották ketté. Hiányzik az hogy az Imagava klán játszható legyen, a játék kezdetén ők voltak a favoritok, egészen 1560-ig, míg Ovari Bolondja meg nem állította őket :) Viszont még nagyobb hiány a többi erőd jelenléte, mert a korszakban nagyon sok fontos ostrom volt a tartományi központokén kívül is. A Rome Total War-tól kezdve lehetett erődöket építeni, nem értem miért pont itt maradt ki. Ebben a korban elég fontos volt a diplomácia, úgyhogy a hátbaszúrásokra, egyezkedésekre és hasonló nyalánkságokra nagyobb figyelmet kellett volna fordítani. A tartományokban lévő kisebb klánokat meg lehetett volna jeleníteni (csapatokat küldhettek volna a daimjónak, lázadáskor őket kell lenyomni, stb.), de ez már csak az én észrevételem. A játék a csaták szimulálásában a közelében sincs ennek www.ezgame.com/Takeda3/ de neki www.real-warfare.com/ is van pár előremutatóbb megoldása. Viszont "arcade" csatajátéknak jó, a hangulata miatt a Total War széria eddigi legjobb játéka, és ez végre megfelelően nehéz is a legnehezebb fokozaton.
süti beállítások módosítása