2011.07.22. 16:00
Kérdőív Horthy Miklós megítéléséről - eredmények
Február 18.-án tettük közzé azt a felkérést olvasóink felé, hogy ha van rá szabadidejük, akkor töltsék ki Turbucz Dávidnak, a Horthy-mítosz blog szerzőjének a kérdőívét. Azóta megszülettek az eredmények is, lássuk, hogy mi derült ki a nem reprezentatív felmérésből!
Horthy-mítosz pártmítosz?
Bár a minta nem reprezentatív, mégis tanulságos lehet a későbbiekben, és megalapozhat egy rendes szociológiai kutatást is. Nem is tekinthetjük reprezentatívnak, hiszen a mintában erősen felülreprezentáltak a felsőfokú történelemtanulmányokat végzők, továbbá némileg többen vannak a vallásosak és a jobboldaliak. a felmérés során összesen 1090 kérdőívet töltöttek ki a válaszolók.
Az egyik legérdekesebb pontja az elemzésnek a pártpreferencia, és Horthy Miklós megítélésének kapcsolatát vizsgáló rész. Egyértelműen kiderül, hogy a kormányzó megítélése kapcsolatban áll azzal, hogy milyen pártra szavaznánk egy esetleges választáson. Horthyról legpozitívabb kép a Jobbik szavazói között él, míg a másik jobboldali párt, a Fidesz-KDNP szavazói valamivel megosztottabbak a kérdésben. A baloldali pártok közül az MSZP szavazói utasítják el legjobban Horthy Miklós személyét és tevékenységét, míg érdekes módon az LMP szimpatizánsai egyenletes szórást mutatnak a semlegestől a kifejezetten elutasító magatartásig.
A kérdőívben szó esett a Kádár-korszak és a Horthy-korszak közötti összehasonlításról is. A jobboldali pártok között egyértelműen érezhető a Horthy-korszak iránti nosztalgia, pozitívabban ítélik meg azt, mint a Kádár-rendszert, míg az MSZP esetében az arány fordított. Az LMP szavazói mindkét rendszerrel szemben hasonlóan éreznek. A Horthy-korszak iránt a kérdőívre válaszolók többsége pozitívan tekint, de éles szakadék választja el a baloldali és a jobboldali szavazókat a korszak megítélése tekintetében.
Érdekes lett volna talán vizsgálni, hogy a korszakkal kapcsolatos állításokra adott válaszok helyessége miként oszlik el a pártpreferencia szerint, vagy akár az elutasítottság szerint. Azaz, pl. a Horthy-korszakkal szemben pozitív nosztalgiát érzők mennyivel jobban/kevésbé vannak tisztában a történelmi eseményekkel, mint az elutasítók.
Aki a kérdőív részletes számaira, és elemzésére kíváncsi, a tartalomjegyzéket elérheti itt.
· 2 trackback 166 komment
Címkék: horthy miklós horthy rendszer
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mannerheim és Horthy 2011.07.25. 20:40:36
Trackback: Mire jó a korrupció? 2011.07.23. 11:10:31
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Rókakígyó 2011.07.22. 21:20:27
S. Annyi 2011.07.22. 21:32:03
SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR!
SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR!
SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR!
SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR! SZAR!
Rwindx 2011.07.22. 21:38:31
@Rókakígyó:
Siránkozónak viszont nem nevezném. És az is érdekes lenne, ha olyan pillanatban amikor gyors és határozott tettekre van szükség magyarázkodni kellene. Majd egyszer próbáld ki az Életben. Nem jutsz a végére mikorra már a földön leszel.
tölgyes 2011.07.22. 21:42:08
Horthynak voltak súlyos hibái, tévedései.. de ez a beállítás nem felel meg a tényeknek.
Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2011.07.22. 21:47:10
Haloperidol 2011.07.22. 22:04:27
Ekkora marhaságot régen nem hallottam. Horthy 1921-ben, amikor átveszi a hatalmat, a Trianoni sokk után egy félig szétesett, kaotikus országot vesz át, amit a kisantant állandó megszállással fenyeget és külpolitikailag tökéletesen elszigetelt.
Horthy a káoszból rendet csinál, valamelyest talpra állítja a gazdaságot, (persze a gazdasági világválság azért visszavet rendesen) de hatalmas külpolitikai sikereket ér el, mivel (1) elkerüli a kisantatnt egszállást és (2) eléri, hogy a nagyhatalmak (tehát az ÖSSZES!!!) beleegyezzen a területi revízióba. Mindezt csupán 20 év alatt.
Most ezt a teljesítményt vesd össze a jelenlegi politikai elit teljesítményével.
Hol vannak gazdasági sikerek? Hol vannak belpolitikai és külpolitikai sikerek? Hol van rend? Sehol.
ökörpöröly 2011.07.22. 22:10:23
A Horthy-rendszer pozitívumai, "gazdasági sikerei" nem rajta múltak, hanem az általában jó vagy kiváló képességű miniszterein, miniszterelnökein, a Monarchia hagyományának pozitívumain -jó oktatás, aránylag fejlett ipar, bankrendszer stb.-.
Horthy csak egy vízibohóc volt.
Waldorf Rolandó 2011.07.22. 22:14:16
Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2011.07.22. 22:15:04
Mire alapozod, hogy korlátolt volt és naiv? Érdekes, hogy idővel mégis az ő gyermekét rabolták el zsarolás céljával, nem pedig a miniszterekét... Akkor mégsem lehetett olyan vízibohóc...
ökörpöröly 2011.07.22. 22:17:39
Persze hozzá kell tenni, hogy a félfeudális rendszer fennmaradása erősen csökkentette a hatékonyságot, visszafogta a fejlődést.
Imrédy és a többiek hiába próbálták feltörni a kasztrendszert, hiába próbálták a szegény néprétegeket "fejleszteni", kiterjeszteni rájuk a szociális hálót, hiába akartak földosztást, ezt már nem engedték.
A nemzetiszocialista pártok többek közt ezért voltak népszerűek sokáig a munkásság és az értelmiség körében.
ljosecska 2011.07.22. 22:18:17
ökörpöröly 2011.07.22. 22:22:42
Ott volt például az analfabéta Bush, aki azon is csodálkozott, hogy Angliában angolul beszélnek, aki nem ismerte alapszinten a földrajzot, akinek kedvenc gyerekkori könyve egy olyan mesekönyv volt, amit 15 vagy 16 éves korában adtak ki. :) Az USA még se ment tönkre, mindig világelső.
Horthy is hasonló képességű tuskó volt, helyette is mások dolgoztak, gondolkoztak, ő csak reprezentált, "oszt kész".
Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2011.07.22. 22:23:30
Imre Laci · http://magyarasztal.blog.hu 2011.07.22. 22:27:59
ljosecska 2011.07.22. 22:28:43
Viszont ha a magyar társadalom véleményére vagyunk kíváncsiak, akkor az interneten, sőt, egy nem túl olvasott blogon közzétett kérdőív nem alkalmas ennek reprezentálására.
A fenti cikkben is látható, hogy a mintában például a jobbos történészek feltűnően túlsúlyban vannak.
ljosecska 2011.07.22. 22:28:54
Viszont ha a magyar társadalom véleményére vagyunk kíváncsiak, akkor az interneten, sőt, egy nem túl olvasott blogon közzétett kérdőív nem alkalmas ennek reprezentálására.
A fenti cikkben is látható, hogy a mintában például a jobbos történészek feltűnően túlsúlyban vannak.
ökörpöröly 2011.07.22. 22:30:47
A propaganda tette azt a rendszert Horthy-rendszerré, a kisembereknek ő volt a kormányzó (ami majdnem király). Ennek ellenére "hülyeségnek" tartom a Horthy-rendszer elnevezést, mert a tényleges politikai teljesítményhez nem sok köze volt. Korántsem volt olyan karakteres és meghatározó figurája a történéseknek, mint Hitler, Mussolini vagy Sztálin.
Azért az ő gyerekét rabolták el, mert ő volt a kormányzó, a "legfőbb méltóság".
Ha egy orrát túró király uralkodott volna, akkor is valószínűleg az ő fiát rabolják el, nem a miniszterelnökét, ugyanis a kormányzó testesítette meg az "államot" jelentős részben.
interflug 2011.07.22. 22:31:42
franta 2011.07.22. 22:32:54
ökörpöröly 2011.07.22. 22:36:18
ökörpöröly 2011.07.22. 22:41:13
enpera · http://c64blog.wordpress.com 2011.07.22. 22:45:52
ökörpöröly 2011.07.22. 22:49:44
S4+4N 2011.07.22. 22:54:25
radioenekes 2011.07.22. 22:59:42
képpartizán 2011.07.22. 23:09:42
Látszik, hogy még nem írták meg teljesen a '18 és '48 közti magyar valódi magyar történelmet
'18 és '21 közt volt vmikor a vörös-terror (most fejből nem megy, asszem'19), pl. Dunapatajon akasztottak a vörösök, mikor megbuktak, Horty nyugodtan engedhette volna a fehérterrort kibontakozni, de inkább gyorsan "elfolytotta"
Horty kihúzta azországot a fekáliából majdnem nyugati szintre (kb. 45-re lett volna ott teljesen). Vissza tudott szerezni területeket, az viszont más dolog, hogy Hitler segítségével, mert lényegében az angolok és a franciák odaadtak minket Adolf hatáskörébe.
A kiugrásal kapcsolatban: MO-ban mindig is voltak árulók (pl. Eger) és mindig is lesznek, mi meghagyjuk sajnos...
billy reed 2011.07.22. 23:11:17
Kormányzóként igyekezett újra megtanulni normálisan beszélni a nyelvet, de haláláig megmaradt az akcentusa.
@ökörpöröly: Nálad a pont.
Horthy nem nagyon értett a politikához, a 20-as években alig-alig folyt bele a napi ügyekbe. Bethlen és köre intézte a dolgokat.
A 30-as években próbálkozott, de akkor már inkább csak sodródott az eseményekkel.
Horthy nem csinált a káoszból rendet.
A 20-as évek konszolidációját nem véletlenül hívják bethleni konszolidációnak.
Ami hogy is sikerült?
Csak egy versrészlet /József Attila/
"Ezernyi fajta népbetegség,
szapora csecsemőhalál,
árvaság, korai öregség,
elmebaj, egyke és sivár
bűn, öngyilkosság, lelki restség,
mely, hitetlen, csodára vár,
nem elegendő, hogy kitessék:
föl kéne szabadulni már!
S a hozzáértő dolgozó
nép gyülekezetében
hányni-vetni meg száz bajunk.
Az erőszak bűvöletében
mint bánja sor törvényhozó,
hogy mint pusztul el szép fajunk!
A földesúr, akinek sérvig
emeltek tönköt, gabonát,
csákányosokkal puszta tért nyit,
szétveret falut és tanyát.
S a gondra bátor, okos férfit,
ki védte menthetlen honát,
mint állatot terelni értik,
hogy válasszon bölcs honatyát.
Cicáznak a szép csendőrtollak,
mosolyognak és szavatolnak,
megírják, ki lesz a követ,
hisz „nyiltan” dönt, ki ezer éve
magával kötve mint a kéve,
sunyít vagy parancsot követ."
1937-ből! Ez már nem közvetlenül Trianon után íródott!
Hű,de klassz korszak...
Arról ne is beszéljünk, hogy mi lett a vége 1944-ben...
Ráadásként Horthy bevallottan antiszemita volt.
Nem értette a modern világot. Thomas Sakmyster Admirális fehér lovon c. könyvében írja: Horthy világnézete a 20-as években ugyanaz a kemény jobbos konzervatív-retrográd világnézet volt, mint a 30-as években.
Csak a 30-as években az ő jobboldalisága a fasizmus előretörésével mérsékeltnek tűnik/!!!/
A két háború közti korszak elpuskázott lehetőség volt. Egy modern ország helyett 19. századi eszmékkel és berendezkedéssel.
Kései követői pontosan ugyanezt akarják/csinálják. Semmit sem értenek a modern világból, ezért a múltba fordulnak megoldásért/?/.
De oda aztán hiába.
ökörpöröly 2011.07.22. 23:17:14
A magyar szociális és közegészségügyi rendszer siralmas állapotban volt. Emberek százezrei éltek barlanglakásokba, földbe vájt kunyhókba. A szociális és egyéb ellátórendszerek egy szűk köre terjedtek ki. A Horthy-korszak gazdaságát, iparát nem "ő" csinálta, hanem a Monarchia hagyatéka volt.
Olvasd el Móricz "Puszták népe" című írását, illetve egyéb a korból származó szociográfiákat, aztán rájössz, hogy milyen helyzet volt.
A nemzetiszocializmussal ellentétben, ahol a munkásságot és a parasztságot a nemzet testének tartották, ezért biztosították az oktatást, egészségügyi és szociális ellátást részükre, addig Magyarországon félfeudális osztálytársadalom volt, ahol milliók szorultak a szociális hálón kívül.
Gömbös, majd Imrédy nem hiába vetette fel kormánypártiként a szociális kérdés fontosságát. Egyébként erre épített a nemzetiszocialista mozgalom is, nem hiába kaptak minden elnyomás ellenére majd 25%-nyi szavazatot országosan, az ipari területeken pedig taroltak.
Horthy képessége megállt egy K.u.K. őrmester szintjén. A legtöbb, ami elmondható róla, hogy szerencsére hagyta bizonyos keretek közt szabadon mozogni nála jóval tehetségesebb minisztereit és miniszterelnökeit.
komissarlajos 2011.07.22. 23:19:55
ökörpöröly 2011.07.22. 23:23:21
A félfeudalizmus konzerválása, a tömegek felemelésének elmaradása, a sovinizmus tényleg hibája volt a rendszernek. A Horthy-rendszer a Monarchia maradéka. Az osztrákok továbbléptek, mi meg leragadtunk.
ökörpöröly 2011.07.22. 23:26:22
Nem mindenki olyan ostoba, tudatlan seggfej, mint te, aki ismeretanyag híján fél meghallgatni mást, mert retteg, hogy kiderül szellemi sötétsége. Körülbelül ezért! :)
Waldorf Rolandó 2011.07.22. 23:28:05
FüstM 2011.07.22. 23:29:31
Ha jól látom, te egy agresszív, sablonos, balos közhelyeket kinyilatkoztató kommentelő vagy. Gondolom te lennél a progresszív elit egyik hazai képviselője.
No csá.
FüstM 2011.07.22. 23:33:51
1.) ne a hitleráj eseményeiből, következményeiből visszafele tekintve próbálják megítélni,
2.) olyan államférfiakkal hasonlítsák össze, akik az adott korban / hasonló politikai, gazdasági közegben tevékenykedtek (pl. egyéb Közép-Európai politikusok).
Ebben az összevetésben Horthy messze vállalható.
ökörpöröly 2011.07.22. 23:44:30
Hiába akarta Imrédy, hogy terjesszék ki a szociális hálót, hogy a nagybirtokokat sajátítsák ki, állami támogatással alakítsanak ki egy erős parasztságot, hiába állt a munkások életkörülményeinek javításáért, Horthyék félrerakták. Ez viszont visszaütött, nem volt nagyszámú képzett munkás, nem volt elég életképes parasztgazdaság, nem volt elég széles értelmiségi réteg, így az ország hosszútávon nem vehette fel a versenyt Ausztriával, Csehországgal. Horthy konzervált egy fejletlen, XIX. század végi állapotot. Ezt a korabeli jobboldaliak is kritizálták, hiszen látták, hogy egy szűk kört kivéve hatalmas versenyhátrányt jelent az országnak.
radioenekes 2011.07.22. 23:47:54
ökörpöröly 2011.07.22. 23:48:52
Ja, ha te Albániával, Bulgáriával, Romániával akarod összehasonlítani Magyarországot, akkor igazad van. :)
ökörpöröly 2011.07.22. 23:52:04
radioenekes 2011.07.22. 23:53:04
radioenekes 2011.07.22. 23:54:54
interflug 2011.07.23. 00:00:26
ökörpöröly 2011.07.23. 00:01:07
tehát, röviden és tömören, nem Horthy és félfeudalizmus miatt volt aránylag rendben az ország, hanem Horthy és a félfeudalizmus ellenére. :)
ökörpöröly 2011.07.23. 00:03:12
ökörpöröly 2011.07.23. 00:04:49
radioenekes 2011.07.23. 00:08:21
Doktor Kotász 2011.07.23. 00:23:13
vizipipa 2011.07.23. 00:29:29
- csendőrpuccs megakadályozása,
meg a határozatlanságra,
- október 15 előtt Bakay elrablása és - voltaképpen - szó nélkül hagyása.
Tudnék más ilyen ellentétpárokat is felidézni, korábbról is.
Én biztos nem tudok ennyit.
pöcögtető 2011.07.23. 00:53:06
S4+4N 2011.07.23. 00:55:52
visonka (6th ham) 2011.07.23. 01:04:23
Hát, azért majdnem...Mondd, te olvasol is, vagy csak írsz?
apro_marosan_petergabor 2011.07.23. 04:25:39
Horthy egy magas képzettségü, eredményes katona volt, akiben meg volt a határozottság és etikai alap a Kún Béla kommunistái és Trianon által szétzilált Magyarország tapraállításához. Megfelelő embereket gyűjtött maga köré. Nem engedte a szésőségeket előretörni, a kommunisták és a nyilasok egy börtönben ültek (nyilván innen a jó barátságuk később). A revízióhoz angolszász és német vonalon egyaránt próbálkozott, a két bécsi döntés, melyet az első világháborús nagyhatalmak is elfogadtak, a lehetőségekhez képest egész jól helyreállította a Trianon által szétszedett országot. Amit rosszul csinált, az a kiugrási kísérlet volt, egyszerűen a hitleri gátlástalanságra, aljasságra etikailag nem volt felkészülve, ebben KUK neveltetése is akadályozta.
==T== 2011.07.23. 06:22:27
cellimega 2011.07.23. 07:10:31
A nacionalizmus nevű betegség tombolt akkoriban Európában, így Mo-on is. Szinte mindenki vérmagyarnak akart mutatkozni annak ellenére, hogy városi középosztályunk nagyrészt német és zsidó gyökerű.
Ha ezzel a vegyes származásunkkal nem nézünk szembe, soha nem fogjuk megérteni jelenünket és múltunkat.
Mizar 2011.07.23. 07:33:01
Te életed végéig azt fogod kántálni amire akkor tanítottak.
Csakhogy az igazi tanulás az iskolák befejezése után kezdődik.
emem 2011.07.23. 07:37:59
Ráadásul amikor igazán fontos döntéseket kellett volna hozni, akkor már agg volt, a kora miatt sem tudott megfelelni a feladatnak.
Mizar 2011.07.23. 07:38:16
A nacionalizmust a bolsevikok minősítették negatív fogalommá, mert azt értik alatta amit a sovinizmus alatt kellene.
A sovinizmussal van baj, jó lenne már a fogalmakat a helyükön kezelni.
Mizar 2011.07.23. 07:43:33
Ma is német "orientációjú" a magyar politika, vagyis e kérdésben ismét "bűnösek" vagyunk. :-)
A német volt a legfejlettebb ipar.
Értelmes gazdaságpolitika nem az éhínséggel küzdő Szovjetúnióval, hanem a legfejlettebbel kereskedik.
asz0089 2011.07.23. 07:48:21
emem 2011.07.23. 07:50:44
Mizar 2011.07.23. 07:52:12
Mizar 2011.07.23. 07:56:23
Akkor a német orientáció volt a helyes gazdaságpolitika és nem a szovjet.
Szerintem ha te, vagy bárki más Horthy helyében van, az események ugyanúgy zajlanak.
Kivéve, ha nem vagy olyan zakkant mint a "vörös báró".
komplikato 2011.07.23. 08:07:02
Azt pedig többen is említik, és egyet lehet érteni vele, hogy a feudális konzerválás hülyeség volt, hiszen pont a bratyizós németek, olaszok, osztrákok is elvetették és jól tették. Erre fel a nagy Horthy nosztalgia közepette sokan visszaállítanák ezt vagy egyből a királyságot. Normális?
Green Tech Castle 2011.07.23. 08:11:39
ÉN így olvastam...ki tudja
franta 2011.07.23. 08:16:32
emem 2011.07.23. 08:16:45
franta 2011.07.23. 08:19:45
Rókakígyó 2011.07.23. 08:20:07
Rókakígyó 2011.07.23. 08:22:10
Green Tech Castle 2011.07.23. 08:26:14
ÉN a kommunizmusban éltem több mint 30 évet de ezt így ahogyan te mondod nem olvastam...de attól még igazad lehet..
emem 2011.07.23. 08:26:27
Kendaq Pendragon 2011.07.23. 08:28:12
Abban többekkel egyetértek, hogy Horthy közepesre teljesít. Lehetett volna jobb, de rosszabb is. Más a megítélése számomra 20-tól kb. 41-ig és más utána. Előbbi esetben, ahogy többen írták jó gazdasági szakemberekkel igyekezett (és sikerrel!) az oszágot rendbetenni. Negatívum a feudális rendszer részbeni fenntartsa, a korlátozott választójog, az arisztokraticizmus. Vegyük azonban ide, hogy kicsit fel lehet őt menteni, a Tanácsköztárság alatt történtek ezt a reakciót szülték Horthyék részéről.
41-től azonban kiderül, hogy Horthy nem egy erős, karakán politikai személyiség, hogy arról ne is beszéljünk, hogy amikor kisebbik fiát elfogták a németek, mégis aláírta Szálasi kinevezését. Egy országot a fia életéért...
Kivlov 2011.07.23. 08:28:12
Rókakígyó 2011.07.23. 08:47:44
Green Tech Castle 2011.07.23. 08:53:48
Magyarul a fidesz-nek és a vezérének - épp ideje lenne
an hero please 2011.07.23. 08:56:09
Stenonis 2011.07.23. 08:57:21
2. pontra:
Románia: sikeres kiugrás, Észak-Erdély visszaszerezve.
Bulgária Sikeres kiugrás, a Romániától visszaszerzett területek egy részének visszaszerzése.
Finnország: szovjet megszállás elkerülése.
Green Tech Castle 2011.07.23. 08:57:25
Véreskezű gyilkos a keresztény-nemzeti oldallal szemben álló kommunisták, liberálisok és demokraták szemében volt. Ennek leginkább a vörösterrorra válaszul érkező fehérterror volt az oka. Ennek során nemcsak a forradalmárok, hanem gyakran ártatlan zsidók is áldozatul estek. Ez utóbbi oka főként az volt, hogy a Tanácsköztársaság vezetői többnyire zsidó származásúak voltak és a különítményesek párhuzamot vontak köztük és az ártatlan zsidók között. A fehérterror során a vörösterrorhoz hasonlóan számos bűncselekményt is elkövettek. A baloldaliak így Horthyban a legnagyobb csapást látták és csapatai tevékenységét modern tatárjárást jellemezték. Horthy neve fővezérként mindenképp a fehérterrorhoz köthető. Nem bizonyítható, hogy a gyilkosságokhoz közvetlen köze lett volna, de mint fővezér sokáig nem lépett fel kellő szigorral a fegyelmezetlen Nemzeti Hadsereg kilengései és gyilkosságai ellen. Összességében kijelenthető, hogy a fehérterrorban felelős, azonban annak mértéke vitatható. Ugyancsak joggal vethető fel a kérdés, hogy a még meg nem szilárdult hatalmát a kilengéseket elkövető tisztek szigorú felelősségrevonása mennyiben veszélyeztette volna. Horthy eltávolítása esetén Magyarország katonai megszállása elhúzódott volna, mely már így is hatalmas károkat okozott. Kormányzóvá választása után az általa választott, mérsékelt irányvonalat képviselő Teleki Pál és Bethlen István segítségével sikeresen felszámolta a különítményeket.
kicsijuti 2011.07.23. 09:03:47
Raul Duke 2011.07.23. 09:04:47
Green Tech Castle 2011.07.23. 09:05:55
sierrahun 2011.07.23. 09:23:01
Kivlov 2011.07.23. 09:24:00
mivel épp ők vannak, igen, nekik. csak sajna kés(t)ünk vele 15 évet...
sierrahun 2011.07.23. 09:25:41
alfacharlybravo 2011.07.23. 09:28:25
" Göbbels fölfogta a humort. – Nagyon jó kérdés – mondta kuncogva. – Ezt meg kell beszélnünk Hoess-szel.
– Kivel? – kérdeztem. Akkor még nem jártam Varsóban, nem ismerkedtem meg Hoess testvérrel.
– Egy kis szanatóriumot üzemeltet a zsidóknak Lengyelországban – mondta Göbbels. – Feltétlenül szólnunk kell neki,
hogy hagyjon meg néhányat."
Kurt Vonnegut Éjanyánk
tölgyes 2011.07.23. 09:32:24
Green Tech Castle 2011.07.23. 09:33:54
A történelemben a múlt és a jelen összekapcsolódik. Ha valaki nem akar beszélni a jelenről, azt csak a múlt érdekli, ami természetes, hiszen nosztalgia hullámot indít el. Nálam 1490-ben Mátyás halálával ért véget az időszámítás, minden ami azóta zajlik, egy jelentéktelen null aértékű történés. Ilyen tekintetben Horthy szerepe pro vagy kontra nem képezheti a jelen történéseinek semmilyen alapját, vannak olyanok akik a múltban keresik mostani helyzetük rosszabbra fordulásának okait.
Én magam Horthy Miklóst semmiképpen nem tartom sem kisebbnek, sem nagyobbnak más, 1490 utáni idők politikusai vagy államfői megítélésénél, ergo nem érdekel, hogy ki volt Horthy...a mai problémákat nem Horthy okozta, vagy ha úgy tetszik, akkor ha el is cseszett valamit, semmiképpen nem nagyobbat mint a mostaniak...
Haladunk egy modern rabszolgaság felé, Horthy hibája annyiban nagy, hogy nem számolt le kellőképpen a kommunista erőkkel...ez lett belőle...
tölgyes 2011.07.23. 09:34:30
Green Tech Castle 2011.07.23. 09:38:06
Stenonis 2011.07.23. 09:46:22
Nem...
A tevékenysége szánalmas volt...
Politikai pályáját esküszegéssel kezdte...
Esküszegését súlyosbította azzal, hogy lövetett saját királyára.
Legfelsőbb hadúrként nyújtott igazán szánalmas teljesítményt. Egyszer kellett volna, hogy engedelmeskedjen neki a hadsereg... A kiugrásnál.
Az meg különösen undorító, hogy még a nyilasokat is legitimizálta. Annyi tartás sem volt benne, hogy erre nemet mondjon.
Amikor lemondott, az ország egyik fele német, másik fele szovjet megszállás alatt volt. És már több százezer magyar esett el vagy halt meg...
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2011.07.23. 09:53:35
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2011.07.23. 09:59:04
Az "ismeretek" javarésze valamelyik újságból származó publicisztika (jellemzően Népszabi) illetve a hatvanas évek "népszerű" történelemhamisító könyveinek elegye. (Van itt persze ugyanez a másik oldaról is, de ez előbbi a döntő)
Kendaq Pendragon 2011.07.23. 09:59:39
Én azt csodálom, hogy tudta megúszni a felelősségrevonást, minimum a Szálasi kinevezéséért. Na, mindegy. A lényeg az, hogy szerintem kb. egy szinten teljesített a most annyira ócsárolt Károlyi Mihállyal. Azért is érdemes felvetni a párhuzamot, mert mindkét vezető bukása után kommunista hatalomátvétel következett.
@Raul Duke:
A hadüzenet átadásakor zajlott párbeszéd megvan? (ami állítólag nem úgy hangzott el, de a lényeget mégis hűen tükrözi) :D
@Green Tech Castle:
"Nálam 1490-ben Mátyás halálával ért véget az időszámítás, minden ami azóta zajlik, egy jelentéktelen null aértékű történés."
Azért Rákóczi és 48 azért se maradjon ki, mert ígyis-úgyis dicsőséges volt! Az áprilisi törvényeknek hála, ma itt vagyok egyetemet végzett emberként, és nem analfabéta földművesként, a földesuramnak kiszolgáltatva.
Green Tech Castle 2011.07.23. 10:05:55
A "ha mi lett volna, ha"..dolgokkal kár játszani....így nem is mondom neked, mi lett volna akkor, ha a szabadságharc győzött volna
Kendaq Pendragon 2011.07.23. 10:12:59
Ilyen szószerkezet (ha mi lett volna, ha) nem szerepelt a kommentemben.
Rákóczival és 48-cal sokmindent elértünk. Ha nélkül is!
Green Tech Castle 2011.07.23. 10:15:21
Mária Teréziát, az első "igazi" Habsburg uralkodót ( Lotharingiai Károllyal ) még lehetne valahogyan isteníteni, már csak azért is mert elég "termékeny volt", de ettől a magyaroknak felettébb jó dolga nem volt. Horthy valószínűséggel a Habsburgok iránti gyűlöletből tette amit tett, de nem volt jövőbelátó és nem tudta, hogy a modern korban a "királyságon alapuló demokrácia" sokkal hasznosabb lenne, mint a diktatúrán alapuló, azaz egy ország erejét mindig az arisztokrácia ( nem a magyar politikai ún. elitre gondolok, mert ezeknek semmi köze az arisztokráciához!! )adja. Ahol van arisztokrácia, ott van jólét...bár ez most már a nem arisztokrata bankárok jóvoltából nem igaz...lásd csányi sándor, vagy éppen más rablók tevékenysége..vagy a nem arisztokrata svájci bankárok, pénzügyesek, tőzsdések, stb. tevékenysége
Horthy Miklósnak a bűne az, hogy nem rendelkezett olyan képességekkel, amelyekkel pontos és határozott tisztogatást és ezáltal jólétet teremtett volna..
Mizar 2011.07.23. 10:18:22
Románia úgy érvelt, hogy azért kell megbüntetni Magyarországot, hogy ne terjedjen tovább a bolsevizmus.
A nyugat be is vette, éppúgy, ahogyan a tótoknak, hogy az Ipoly hajózható folyó.
Green Tech Castle 2011.07.23. 10:19:42
Amit 48-ban elértünk, azt elvesztettük Trianonnal..ennyi nem több...
Van egy elméletem, amelyben az Állandó a nyerő..a Változó a sorscsapás...
Ha az ember egy állandó állapothoz szokik, számára az a béke..ha egy folyamatosan változó le-fel hullámzásban van része, az maga a katasztrófa és a veszteség. A 4 évente ismétlődő magyar választási rend csak a selejteket hozza a felszínre mindig, most is....Egy állandó királyi hatalom, nég ha csak a látszatát adja a hatalomnak, ezerszer jobb, mert tradicionális és reménytadó a népnek. Horthyra nem úgy emlékeznek a népek, mint amilyen a zsarnok de állítólag igazságos Mátyásra
Mizar 2011.07.23. 10:20:18
Lenin műveit is el kellett volna olvasni.
Abban például nincs leírva, hogy koncentrációs táborokat kell építeni, és Lenin mégis kiadta rá az utasítást.
Green Tech Castle 2011.07.23. 10:22:25
Sas882 · http://raktarbazis.blog.hu/ 2011.07.23. 10:22:31
Végeredményben neki és társainak, akik valóban nála nagyobb volumenű politikusok voltak sikerült rendberakni az országot (úgy ahogy), megmaradtak azonban a 19. századi társadalmi alapokon, a mi a fejlődés legnagyobb gátja volt, s egyben alapja társadalmi feszültségeknek.
Külpolitikában azért tudni kell, hogy a korabeli Magyarország kényszerpályán mozgott, elöször a fasiszta Olaszország volt az elsőszámú szövetsége, majd a hitleri Németország felemelkedése után a német orientáció jött, egyrészt a revizó miatt, másrészt geopolitikai okokból, németek közel voltak, a térségben meghatározóvá váltak, s hiába volt angolbarát Horthy, London messze volt.
1941, a balkáni hadjárat után csak sodródott az ország, amikor tettekkel is csatlakoztak a németekhez, ami szintén kényszerpálya volt, ráadásul Hitleréknek jól ment a szekér, nem volt még háború az oroszokkal, sem az USÁ val.
Mizar 2011.07.23. 10:22:49
Mizar 2011.07.23. 10:24:13
Mizar 2011.07.23. 10:27:27
emem 2011.07.23. 10:31:58
Amúgy amikor abban a német orientáció alternatíváját emlegetjük, az angolszászokra szoktunk gondolni, nem a Szovjetunióra. Azokat elég lett volna nem megtámadni.
Mizar 2011.07.23. 10:37:44
Mindenféle ideológiát fölöslegesnek és legtöbbjét károsnak is tartom főleg a gyakorlati értelmezései miatt.
Azt vallom, az ember gyermekét humanizmusra kell nevelni.
A többi mind maszlag és veszélyt jelentenek az esetleges fanatistái.
Mizar 2011.07.23. 10:39:37
enpera · http://c64blog.wordpress.com 2011.07.23. 10:41:57
aztán ne füvezz annyit
kicsijuti 2011.07.23. 10:44:50
tölgyes 2011.07.23. 10:45:15
Egy példa. A munkától elgyengült rabokat levetkőztették és egy fürdőbe treleték. Ott forró vizet engedtek rájuk. A legyengült és felhevült testű rabokat ezt követően mezítelenül egy trénerre hejtották -40-50 fokos hidegben kivitték őket a mocsárba, ahol csonttá fagyott testüket vaskampókkal rángatták le a trénerről.. Jahh a németeknek is a holtestek megsemmisítése okozta a legtöbb gondot.
kicsijuti 2011.07.23. 10:50:35
Mizar 2011.07.23. 10:50:39
A szochívek okosabbnak tartják magukat és nemrégiben demokratáknak is elnevezték magukat.
Ez elég mulatságos.
képpartizán 2011.07.23. 10:53:06
@franta: Ezt cáfolom, a tanácsiakat dicsőséges, hazavédőknek mutatták be.
Az 1.vh utáni talpraállásban nagy szerepet játszott az akkori magyar mentalitás (ami Rákosiék miatt kiveszett belőlünk. Pl. egyszer egy angol vasútijárműgyár vezetője ment el a Ganzhoz (vagy Mávaghoz, most nemtom), és tátott szájjal nézte, hogy milyen technikával csinálunk milyen jó mozdonyokat. Ősrégi, pontatlan szerszámokkal sokkal pontosabban dolgoztak a magyarok, mint az angolok a vadiúj felszereléssel. Ez a mentalitás lett belőlünk kiőlve.
Anti Anyag (törölt) 2011.07.23. 10:54:44
Valójában abban a korban és legfőképpen erős németbarát környezetben Horthy kiemelkedően profi politikus volt. Az a gond, hogy megítélése (ballib oldalról) a kommunista történelem szemléletet tükrözi, mintha neki ugyanazok a politikai és anyagi eszközei meg lettek volna, mint pld. Sztálinnak.
képpartizán 2011.07.23. 11:00:27
Meg akarják választani a világ vezetőjét, 4 lehetőség van, a TE szavazatod dönt. Jelöltek (jellemzés alapján dönts):
a. többszörösen csalja a feleségét, naponta 1 liter italt iszik, minden döntése előtt asztrológussal tárgyal
b. kétszer kirúgták a fontos pozíciójából, egész nap pöfékel, napi 1-2 üveg whiskyt iszik
c. neki nem fontos az emebrélet, egész népeket deportál, elveszi az emberek ételét, százezreket deportál össze-vissza
d. többszörösen kitüntetett veterán, vegetáriánus, egyetlen szerelme volt, soha sem csalta meg, híres művész is lehetett volna
eredmény:
a. Rosevelt
b. Churchill
c. Sztálin
d. Hitler
mindenki írja le, kit választott volna
Mizar 2011.07.23. 11:00:53
Ezért mondom, hogy az igazi tanulás az iskolák befejeződése után kezdődik.
tölgyes 2011.07.23. 11:02:53
FüstM 2011.07.23. 11:07:37
Lécci ne kövessük el azt a hibát, hogy a történelem általános menetét, annak sikertelenségét, vagy sikerességét csak és kizárólag a politikának tulajdonítjuk. Ebben az esetben elfelejtkezel a geopolitikai helyzetről, egyáltalán a reális lehetőségekről, vagy akár a véletlen hatásáról is.
Horthy sikeres államférfi abban az időszakban (20-as 30-as évek), amikor a kényszerpályák kevésbbé, a politikusok egyéni képességei még jobban érvényesültek. A háborúban / azt közel megelőzően már kevés mozgástér maradt. Ott már inkább a káosz és a véletlen az úr.
-Románia: a sekeres kiugrás kizárólag egy dolognak köszönhető, azaz 800 kilométerrel messzebb voltak a németektől és közvetlen harérintkezésben voltak az oroszokkal
- Finnország dettó, stratégiai helyzete a németek számára meg sem közelítette Magyarországét (ezt mutatja egyébként, hogy a finn kiugrás majdnem egyeztetetten zajlott le a németekkel)
Ezen kívűl Finnország helyzete a britek számára (a görögök mellett) kiemelten fontos volt (olvassd Chuchill emlékiratait) ezért mindent megtettek a finn helyzet stabilizálásáért.
laci_52 2011.07.23. 11:11:04
Viszont fogadjuk el azt is, hogy nem volt háborús bűnös, nem is vonták felelősségre.
FüstM 2011.07.23. 11:14:20
Hmmm. Szóval Csehszlovákiát vegyük ki, ha lehet a magyar helyzettel való összehasonlításból, mert
- a Monarchia iparilag legfejlettebb területeit örökölte (messze az osztrákoknál fejlettebb ipart),
- "győztes" (egy vicc) hatalom volt,
- anyagi jóvátélt kapott a vesztesektől,pl. tőlünk is,
- társadalmi feszültségeit le vezethette a vesztesek ill. a nemzetiségei kárára (pl. földosztás),
- létrejötte pillanatában nem rendelkezett adóssággal, és kötelezettségekkel (jóvátétel),
- nem terhelték menekültek százezrei (mint nálunk az elűzöttek)
Ez elég neked, hogy az összehasonlításod inkorrektségét bemutassam, vagy soroljam még?
Kivlov 2011.07.23. 11:15:33
mit nem engednek? azt hogy a f*szverést ne finanszírozza az állam? dehogynem,. vagy ha mégsem, akkor módosítani kell a "kereteket..."
Jester 2011.07.23. 11:18:38
Az meg hogy "na, de az átlagembernek milyen volt?" teljesen indifferens, mert az átlagember tök hülye.
komplikato 2011.07.23. 11:18:48
Várúr 2011.07.23. 11:39:31
Szobrot érdemel.
IgazsáG 2011.07.23. 11:51:37
Hallgassátok meg ezt:(4részes)
www.youtube.com/watch?v=qHl6p0xR_kE
Benjamin H. Freedman Hithű zsidó család sarja, ki felszínre tárta az igazságot, így lett kitaszított...hogy miért írtam le? ...mert a történelem igazsága meg sem közelíti azt, amit mi vagy akárkik tanultunk, hallottunk...
...ennek tükrében kell vizsgálni a magyar történelmet is, és bármennyire is nehéz elfogadni Horthyt a cionista zsidók emelték pozícióba, hisz szabadkőműves kegyenc volt és a terepet nekik készítette elő....nem véletlen, hogy megakadályozta a zsidó vörösterror elszámoltatását, és az sem, hogy minden eszközzel védte azokat a zsidókat, akik a mai napig a kifosztóink:
www.tmrsz.hu/2011/07/18/az-orszaggyulesi-kepviselok-3-a-tartotta-be-a-torvenyt/
Nem kell elfogadni, járj utána!!!
képpartizán 2011.07.23. 12:09:21
Ez azt jelentette, hogy kb. 70-80 ezer katonával kevesebbet küldtek a fronra, akik később védhették az országot.
Utána '44-ig megtagadta az újabb hadsereg kiküldését, akkor meg már kellett Erdély és az ország miatt. Megtehette volna, hogy '43 és '44-ben is kiküld 1-1 sereget, mint a románok
Később a románoknál építettünk egy védvonalat, amin a román kiugrásig nem jutottak át sehol.
@IgazsáG: Nem néztem meg a videót, de Horty nagyon jóban volt a zsidókkal, az tény. Különben fiai nem mutatkozhattak volna zsidó gyárosok lányaival sem (ez csak 1 példa).
De a megszállt részeken MO-n volt a legnagyobb esélye 1 zsidónak, hogy túléli a háborút.
dr. trafik nomac 2011.07.23. 12:11:26
kennyking 2011.07.23. 12:23:42
2011.07.23. 12:59:08
-Meghatározó vezető a saját köreiben
-aktuálpolitikai helyzetben nem volt más, jobb lehetősége
-külső tényezők
_az orientáció determinálta a tetteit
-próbált a német/orosz hatás ellen tenni
Tehát: mindkettő kiemelkedő politikus volt?
mindkettő átlagos , sodródó politikus volt?
tölgyes 2011.07.23. 13:05:29
preston 2011.07.23. 13:19:49
A trianon határokat a Monarchia ellen küzdő szomszédjainknak még a világháború
kezdetekor megigérték.
Egyébként a történelem egyetlen államalakulata a Tanácsköztársaság volt, amely a történelmi magyar határokat fegyveresen és egy ideig sikeresen védelmezte.
Mizar 2011.07.23. 13:43:50
Sas882 · http://raktarbazis.blog.hu/ 2011.07.23. 13:58:46
huha, két gondolat amit irtál, igencsak vad elképzelés, akár a trianoni, akár a másik.
Bloodscalp 2011.07.23. 14:08:35
itt kezdődik a fogalmatlanságod:)
menj vissza a mandinerre trollnak
FüstM 2011.07.23. 15:25:07
Hu apám , te aztán vicces vagy. Megvan meg az 1974-es polfoiskola tananyaga?
FüstM 2011.07.23. 15:28:00
Nem tudom pontosan kikre gondolsz, ennyi erővel Sagvari Endre és Korvin Ottó leszármazottai is eldönthetik, hogy a Rákosi az egy nagyon jó fej.
Kendaq Pendragon 2011.07.23. 17:04:40
Nono. Hitlernek több "kis kalandja" volt Eva Braun előtt. Többek közt a Gelinek becézett unokahúga, aki öngyilkos lett máig tisztázatlan körülmények között. A történészek nagy része azonban Hitler féltékenységének tudja be. Amúgy csak még egy dolog. Hitler hazaáruló katonaszökevény is, az első világháborúban átszökött a németekhez, hogy ne kelljen a korcsnak tartott Monarchia hadseregébe bevonulnia.
@Mizar: Voltak azért olyanok is, akik másképp választottak. Én például lemondani lemondtam volna, de aláírni Szálasi kinevezését... Még Sztálin is feláldozta Jacobot.
@Green Tech Castle: A monarchiáról alkotott véleményeddel egyetértek. Valami olyasmi kellene, mint ami Angliában van. Sajnos mi nem ilyenhez szoktunk hozzá, nálunk nem volt olyan kiegyezés, mint amit Orániai csinált. Most pedig már jelölt se.
preston 2011.07.23. 17:33:50
Egyébként a Google egyértelműen Horthyval szimpatizáló Horthy életrajza sem talál sok államférfiúi vonást , hacsak nem azt, hogy jól táncolt és még horvátul is beszélt.
Ne essék tévedés, Horthy nem volt egy Hitler vagy egy Mussolini. Igen kiváló
katonai akadémiai parancsnok , polgármester vagy császári hoppmester lehetett volna, politikus, de nem államférfiú. Pld Franconak volt annyi esze, hogy a német támogatás ellenére sem vitte bele oszágát a világháborúba...
FüstM 2011.07.23. 19:45:40
A szovjetek ún. "ajánlata", egy kétségbeesett próbálkozás volt, egy lehetséges ellenség távoltartására, formálisan pedig csak egy szóbeli közlés (Kristóffy távirat) az utolsó pillanatban. Gyakori említése csak arra szolgált, hogy a kommunisták 45 után még egy ponton Horthyba rughassanak.
Azt hiszem bolond, aki komolyan gondolja, hogy
a.) ez alapján megtarthattuk volna később a területgyarapításokat,
b.) volt esélyünk kimaradni a háborúból.
Öregem, nagypolitikáról beszélünk. Itt még a szerződéseket sem tartják be, csak ha megvan még mögötte az azt létrehozó érdek.
A szomorú a történelmünkban pontosan az, hogy semmilyen politika, és semmilyen politikus nem tudott volna minket kivonni a világháborúból. Kényszerpálya volt.
De kis hőbörgéssel járhattunk volna rosszabbul is. Akkor Budapesten is kiírtották volna meg a zsidókat.
dr. trafik nomac 2011.07.23. 19:53:54
Te mar csak tudod, mindenesetre a Torokok addig hoborogtek amig nem vettek el a teruleteiket, az USA-nak meg a haduzenet maga a vicc, de ugye nem lehett volna maskepp... A Don-kanyari megszarlason meg biztos jot szorakoztak az urak, mas magyarazatot nem talalok, ha csak azt nem, hogy az akkori politikai elit, hatalommanisa barmokbol allt, amit alatamasztani latszik az, hogy meg a magyar ifjakat gyilkoltak, tetkokakal tancolta korbe a hosok teret, feher lovon integetve a szeretett nepenek, akar ma is lehete. Haborumanias idiotak sajna ;(
dr. trafik nomac 2011.07.23. 19:56:21
dr. trafik nomac 2011.07.23. 20:01:37
FüstM 2011.07.23. 21:54:59
Közhelygyűlytemény vagy a "Fortélyos félelem igazgat" képes történelem kiadványból.
preston 2011.07.24. 00:44:29
azt igérte, hogy támogatják az erdélyi reviziót, vagy egy részét.az usa már annak idején ellenezte trianont, vagy annak egy részét.
egy józan és nem teljesen német párti politika sokat hozhatott volna...
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 10:10:22
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 10:19:46
A reprezentativitás szerintem azt jelenti, hogy a társadalom minden lényeges csoportja (nők-férfiak, város-vidéki, iskolázottság, vallás, pártpreferencia, stb. szerinti megoszlás) szerepel a mintában (az országos arányának megfelelően), és nem azt, hogy van esélyük oda bekerülni.
A neten az idősebb generációk amúgy is kevésbé vannak jelen.
A "jobbos történészekhez" annyit, hogy nekik ugyan van történelem szakos diplomájuk, de attól még nem történészek, azért sokat kell tenni, hogy valaki történész lehessen, a diploma nem elég...
ljosecska 2011.07.24. 12:26:24
Az, hogy elküldtétek a linket ahova lehetett, mindenképpen értékelendő, de mondjuk például a csepeli nyugdíjasok valószínűleg kimaradtak a mintából.
A történészekkel kapcsolatban meg igazad van, pongyolán fogalmaztam.:)
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 12:32:51
Persze, hogy kimaradtak. :) A szakmai korrektség miatt kellett aláhúzni, hogy a minta nem reprezentatív, ennek ellenére volt értelme megcsinálni, mert néhány feltételezést ugyanis ilyen formában is alátámasztott a felmérés.
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 12:37:04
Ezt honnan lehet tudni? Feltételezem, hogy sehonnan, mert ezt ilyen formában nem igaz. Pl. az angolok az első bécsi döntést tudomásul vették, Kárpátalját is, a második bécsi döntést már nem, 1941. áprilisáról meg ne is beszéljünk...
ljosecska 2011.07.24. 12:57:58
Sajnos én is tanultam nem kevés társadalomkutatás-módszertant, de amint látható, a lényegi kérdések már eléggé megfakultak.
Viszont ha nem bánod, annyira azért nem érdekel, hogy melyikünk álláspontja közelít jobban a valósághoz, hogy elővegyem a könyvet és kikeressem a megfelelő fejezetet, ez a poszt úgysem arról szól.:)
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 13:34:17
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 13:35:03
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 13:37:17
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 13:52:13
Ez könnyen megkérdőjelezhető, csak egy példa (sajnos több is van): 1941. június 26-án Horthyt a vezérkari főnök arról tájékoztatta, hogy szovjet gépek bombázták Kassát (lényegtelen, hogy kik voltak, a lényeg, hogy Horthyval ezt közölték). Horthy pár perc alatt döntött, belépünk a háborúba, mert nem hagyhatja megtorlás nélkül a történteket. Ez ismert.
Viszont: Horthy bele sem gondolt abba, hogy milyen érdeke volt a szovjeteknek Kassát szándékosan bombázni? Semmilyen. Eltévedt szovjet gépek ugyan lehettek, de az is más kategória. Horthy végig sem gondolta azt, amit a vezérkari főnök közölt vele, hozott egy felelőtlen döntést.
A háborúból ráadásul ekkor még kimaradhattunk volna, ugyanis:
1. a németek nem várták el a magyar katonai részvételt, azt hitték, hogy rövid időn belül a saját erejüknek köszönhetően legyőzik a Szovjetuniót;
2. emiatt: nem kellett az ország német megszállásától tartani, szó sem volt ilyesmiről;
3. revíziós célokról sem volt szó;
4. sőt a defenzív jellegű háromhatalmi egyezmény sem kötelezte az országot a fegyveres konfliktusban való részvételre.
képpartizán 2011.07.24. 16:24:57
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 16:53:47
vizipipa 2011.07.24. 18:25:58
Az meg hogy nem nulláról indultak azért olyan nagyon nem meglepő. Elvégre a baráti cseh, román, szerb népek vezetői már 1915 óta dolgoztak rendesen.
T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2011.07.24. 18:52:28
kugi · http://kugi.blog.hu 2011.11.21. 19:35:25
kissspeter53 · http://csakhogyeztistudd.blog.hu/ 2011.11.25. 12:55:30
Mikor Weiss eladták a németeknek a gyáraikat Gestapo különgéppel Lisszabonba repültek. A háború után, mikor az amerikaiak Sztálin kérésére elengedték Horthyt, akkor nem hazajött, hanem gazdái után ment. Portugáliában élt zsidó pénzen haláláig.
kommentek