2010.02.11. 18:00
Az asszaszinok - II. rész: Az asszaszinok fénykora és bukása
Az előző rész száraz felvezetésében átfutottuk, honnan is erednek az asszaszinok, és kik is voltak valójában. A mostani posztból megtudhatja a T. Olvasó, hogy hogyan alakult ki az asszaszinok önálló államisága, hogyan definiálták magukat a többi muszlimhoz képest, valamint azt is, hogy miként viszonyultak más muszlim hatalmakhoz és milyen kapcsolatban álltak a levantei keresztény államokkal. Említés szintjén szó esik még arról is, hogy közvetve az asszaszinoknak köszönhető Robin Hood legendája, és hogy a templomos lovagrendet majdnem feloszlatták miattuk...
Alamút
Al Haszán ibn Szabbah tizenkettes síita családban született az perzsiai Qom városában, valamikor 1050 környékén. A később Hegyi Öreg néven ismertté vált (..vagy mégsem? A folytatásban megtudhatja!) főnök fiatal korában áttért az iszmáilita tanokra, majd 1076-ban Egyiptomba utazott, hogy titkos dái-ként további három éves képzésben részesüljön – egyes források szerint jó barátja és iskolatársa volt itt egy ideig Nizám Al-Mulk, a harcos szunnita szeldzsuk vezír.... Haszán 1081 környékén visszatért Iszfahánba, ahol a szunnita többségű Perzsiában az iszmáilita tan terjesztésén, és a szeldzsuk uralom elleni fegyveres felkelés szervezésén fáradozott. Hosszas keresgélés után megtalálta azt a várost, amely céljai számára a legmegfelelőbbnek tűnt: az észak-perzsiai Qazvin városától nem messze található Alamút erődjét. A vár 2100 méter magasan, az Elburz hegység területén volt, egy rendkívül nehezen megközelíthető, magas sziklán. A nagyjából 400 méter hosszú, és a legszélesebb pontján is mindössze 30 méter széles erőd nizáriták általi elfoglalása 1090-ben a perzsiai iszmáiliták nyílt szeldzsukellenes hadjáratának kezdetét, valamint az önálló nizárita államiság megalapítását jelentette. Alamút egészen 1256-ig, az előretörő mongoloknak történő átadásáig a nizáriták központja, fővárosa maradt.


Mindezen gyilkosságoktól eltekintve, ahogy már fentebb olvashattuk, Szinán jó viszonyt ápolt a jeruzsálemi udvarral. I. Amaury királyhoz 1173-ban küldöttséget is menesztett Szinán, hogy Jeruzsálem és Masyaf között szövetséget hozzanak létre. A követek azza az ígérettel indultak vissza a hegyekbe, hogy hamarosan hivatalos keresztény követség indul a nizáritákhoz, hogy a szövetségkötés feltételeiről tárgyaljanak. Tripolisz környékén azonban a templomos nagymester parancsára a nizárita követeket mind egy szálig lemészárolták... Amaury és Szinán hamar túllépett ezen a "bakin" (bár a király tárgyalást kezdeményezett a pápánal a templomos rend feloszlatásáról...), a szorosabb együttműködést megakadályozta a király korai halála.
Keleten, a perzsiai területeken a nizáriták és a szeldzsukok között amolyan patthelyzet alakult ki. A nagyobb városokban, Iszfahánban, Khoraszán térségében sikerült kiirtani, vagy legalábbis „illegalitásba” kényszeríteni a nizáritákat, erős hegyi váraikból viszont továbbra is bántatlanul irányíthatták a környékbeli közösségeket. Ebben a zavaros helyzetben egyre erősebbé vált a nizárita közösségen belül az imám várásának szokása, aki eljövetelével személyesen veszi majd át a vezetésüket, és irányt mutat nekik ebben a zűrzavaros időben.
Az Alamút-korszak negyedik uralkodója, II. Haszán (1162-1166) radikális változást idézett elő egy igencsak problémás döntésével. 1164. augusztus 8-án, amikor a különböző nizárita közösségek képviselői összegyűltek Alamútban, hogy a szokásos megbeszélésüket megtartsák, Haszán váratlanul meghirdette a Feltámadást (al-Qiyamat), amely hivatalosan bevezette az ún. második korszak eljövetelét. A Qiyama (A Korán 75. szúrájában leírtak alapján) az utolsó ítélet napja, amikor az emberiség megmérettetik, és örökre a paradicsomra vagy a pokolra ítélettetik. Az iszmáiliták azonban ezt a meghirdetett Feltámadást spirituálisan értelmezték, valójában a nizárita imám eljövetelének, személyében felfedett igazság napjának tekintették. Ettől a naptól fogva Haszánt elismerték Nizár egyenes ági leszármazottjának és az élő imámnak, aki egyedül képes a vallási törvények mögöttes értelmének és spirituális igazságának megismerésére és értelmezésére. Egyszerűbben fogalmazva: a nizáriták számára a Paradicsom már most elérkezett a Földre, és mindenki más, aki nem nizárita muszlim vagy nem muszlim, örök pokolra van ítélve, ha nem ismeri el II. Haszán vezetését.
A szíriai közösségben Szinánra hárult a feladat, hogy elfogadtassa velük a qiyámát. A korabeli források szerint azonban egyes közösségek nem igazán értették a döntés spirituális mivoltát, és a maguk „földhözragadt” módján szó szerint értették: úgy gondolták, hogy ha a Paradicsom már itt van, és benne élnek, akkor a szigorú vallási előírások betartása már nem kötelező. Egyesek egészen odáig ragadtatták magukat, hogy disznóhúst ettek, alkoholos italokat fogyasztottak. Szinán gyorsan leszámolt ezekkel a szakadárokkal, és fegyveres erővel vetett véget a nizáritákra nem túl jó fényt vető zendülésnek. A hír azonban már elterjedt, a szunnita és más iszmáilita ellenfeleik minden nizáritát malahidának, azaz eretneknek bélyegeztek...
Az egyébként sem túl népszerű, és ezzel a döntéssel a többségi szunnita társadalomtól még jobban elszigetelődő asszaszinok felismerték, hogy megmaradásuk egyetlen záloga a megegyezés lehet. 1210-ben III. Haszán trónra lépésével egy időben megtagadta a Feltámadás tanait, és kinyilvánította a szunnita iszlám iránti elkötelezettségét. Ez azonban nem tényleges áttérést jelentett, hanem a síita iszlámban gyakori „színlelés tanának” bevezetését. A színlelés (taqiyya) elve ugyanis kimondta, hogy a közösség és/vagy egyén túlélésének érdekében erőszak hatására nem bűn, sőt kötelesség az áttérés más tanokra vagy vallásra, ha az igaz vallást titokban továbbra is tartja és terjeszti. A muszlim világ örömmel vette Haszán nyilatkozatát, a perzsiai nizárita közösség pedig egy emberként követte. Ez a kiegyenlítő, de eléggé radikális döntés hosszú évtizedekre biztosította a perzsiai asszaszinok túlélését és békéjét. Fia és utóda, III. Muhammad idején azért kissé enyhítettek a szunnita törvények betartásának kötelezettségén, és egyesek nyíltan visszatértek a síita hitre – de több mint 30 éves békés uralma alatt nem került sor semmiféle összeütközésre a többségi szunniták és a nizáriták között.
A vég - a mongolok
Ekkor azonban újabb sötét fellegek nyülekeztek az akkoriban eléggé békés nizáriták egén: kelet felől megérkeztek a mongolok. A nagy mongol hódító, Dzsingisz kán 1220-ban elsöpörte az épphogy csak létrejött, tiszavirág-életű Hvárezmi Birodalmat, Möngke nagykán (1251 – 1259) pedig elhatározta, hogy befejezi Nyugat-Ázsia meghódítását, fő célként pedig a muszlim területen még fennálló két hatalom, a nizáriták és az abbászida kalifátus megsemmisítését tűzte ki, amivel fivérét, Hülegüt bízta meg 1252-ban. Az utolsó nizárita uralkodó, Rukh ad-Dín Hursáh alig egy évig uralkodott csak. A mongol erők elkezdték szisztematikusan elfoglalni és elpusztítani a nizárita városokat, így amikor a mongol fősereg Hülegü személyes vezetése alatt a térségbe érkezett, Hursah tárgyalásokat kezdett vele. Végül 1256 novemberében a nizárita uralkodó megadta magát, és békésen átadta Alamút várát a mongol fővezérnek. A perzsiai asszaszinokra azonban nem a béke időszaka köszöntött be: a mongolok pár hónap múlva megölték a fogságba esett Hursahot, a huszonhetedik nizárita imámot, és szunnita tanácsadóik hatására ahol csak tudták, mészárolták a nizáritákat. Alig pár év kellett csak, és a perzsiai nizárita közösség teljesen elpusztult, ezzel pedig a szafavidák három évszázaddal későbbi megjelenéséig gyakorlatilag eltűnt a síita vallás Perzsiából.
A vezetését vesztett szíriai nizáriták sem tudták sokáig megőrizni függetlenségüket: utolsó szíriai erődítményük, al-Kahf 1273-ban hódolt meg I. Bajbarsznak, Egyiptom és Szíria újdonsült mameluk szultánjának. A mamelukok és később az oszmánok azonban a mongolokkal ellentétben megengedték, hogy városaikban és kisebb erődítményeikben békésen gyakorolhassák vallásukat...
A sorozat befejező részében az asszaszinok köré fűződő legendákkal: a gyilkosságokkal, a hasisfogyasztással, a fedájinnal és a híres halálos ugrással fogunk foglalkozni. Reméljük, hogy az olvasók is:)
34 komment
Címkék: robin hood vallás muszlim mohamed allah próféta perzsia siíta nizáriták kalifa iszmáilita fátimida asszaszin hegyi öreg masyaf alamt szaladin
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Czelder Orbán 2010.02.11. 18:31:36
tucano 2010.02.11. 19:25:59
Balaint 2010.02.11. 19:26:50
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.02.11. 19:29:28
Remelem meg lesz folytatasa.
Regen sokat olvastam az asszaszinokrol.
Yeto 2010.02.11. 19:31:13
ibn_battuta 2010.02.11. 21:22:56
@Kaif: Az avatarod Ibn Battutát ábrázolja. Pár fórumon én is ugyanezt a képet használom avatarként :)
Szendvics János 2010.02.11. 21:42:40
ngj 2010.02.11. 22:42:48
Rántott máj (törölt) 2010.02.11. 23:34:27
Szendvics János: Szerintem a kereszes haboruknal gazdagabb irodalma Europaban talan csak a masodik vilaghaborunak van, nem hiszem, hogy olyan nagy szukseg lenne a forrasmegjelolesre.
Rántott máj (törölt) 2010.02.11. 23:36:26
Shimu 2010.02.11. 23:53:42
2010.02.12. 08:15:54
Andreas82 · http://tigri.blog.hu/ 2010.02.12. 08:24:37
"A nagy mongol hódító, Dzsingisz kán 1220-ban elsöpörte az épphogy csak létrejött, tiszavirág-életű Hvárezmi Birodalmat..."
Nos, ez a pillanat pont benne van az Age of Empires (Age of Kings) c. játékban (a Dzsingisz kán-féle kampányban), és ott a Hvárezmi uralkodót az asszaszinokkal kell megölni. Kérdésem, hogy ez valóban így történt-e, vagy a "assassin" ebben az esetben csak egyszerűen a merénylőt jelölte, és nem a népcsoportot.
Köszi előre is.
tapangász 2010.02.12. 09:02:58
Egy adalék:
Ráth-Végh István anno a "hegyek vénje" néven említette a Hasszaszin-ok főnökét.
Meg ha még nem említetted volna, franciául a gyilkos = assasin.
Donjuan 2010.02.12. 11:23:01
Már abban észrevettem, de most már csak szólok, hogy sajnos a két "i" felcserélődött: Nem siíta, hanem síita.
Hvarezmet én Khorezm-ként ismertem.
Czelder Orbán: Használják így is, úgy is. Gót Amalrich, francia Amaury, olasz Amerigo etc.
FunkTazmagora 2010.02.12. 12:39:27
Sőt évekkel ezelőtt,Frei Tamás műsorában egyenesen azt állította,hogy az erődítmény magyar tulajdon kéne,hogy legyen (amit azért kétlek).
Minorkavidor 2010.02.12. 18:41:16
Nem, II.András nem Krak des Chevaliers építéséhez járult hozzá 1217-es szentföldi hadjáratakor, hanem a johanniták kezén levő Margat váráéhoz.
Mégpedig a tiszteletteljes vendéglátásért. Az adománylevél szerint "látván a Szentföldöna a Jánosvitézek áldásos működését Acconban, Cracban, és Margatbantapasztalt tiszteletadásukért a margati várban tartozó rendtársaiknaka szalacsi sójövedelemből évenként húsvétkor fizetendő 100 ezüstmérkát rendel."
Az adomány idején 100 ezüstmárka súlya meghaladta a 23 kilogrammot, azaz tekintélyes summának számított.
A margati várat a johanniták 1187 februárjában szerezték meg Mazoir Bertrand hercegtől, aki az egyre veszélyessebbé való asszaszin szomszédság és anyagi nehézsegei miatt volt kénytelen eladni a családja birtokába 1140-es évben került várat.
Margat vára eredetileg az Antiochiai Hercegség déli határvára volt.
Margatot jelenleg a Szíriai-Magyar Régészeti Misszió kutatja. A Duna tv-n is volt az expedicíóról egy dokumentum film, még karácsonykor.
Krak des Chevaliersnek azonban van magyar vonatkozása. A vár tulajdonosa az 1187-es hattini csatáig az a Rénaud (Rajnald) de Chátillon volt akinek a lányát, Annát a mi, III.Béla királyunk vette el (Chátillon Anna volt az első felesége). Az ő fiúk volt II. András.
Minorkavidor 2010.02.12. 18:44:57
A regényt a szlovén keletkutató még 1938-ban írta.
Rasz 2010.02.13. 12:40:00
Lamassu 2010.02.13. 19:14:29
Ianitorum Regalium Magister · http://regnihungariae.blog.hu/ 2010.02.14. 00:34:02
Ez nekem sántít.
Szerepel a wikinek az asszaszin szócikkében is,forrás nélkül. Az nem elképzelhetetlen,hogy a magyarok egy részének volt valamilyen összeütközése az asszaszinokkal,de a 300 lovag túl soknak tűnik.
Minorkavidor 2010.02.14. 15:38:16
Amiről beszéltek az egy, 1217. december közepén végrehajtott akció. Akkor a tengerentúlról érkezett keresztesek -kalandvágyóbb, forrófejű része- a helyiek tanácsa ellenére, 500 lovassal támadást intéztek Beaufort vára ellen. A támadás kudarccal végződött. A csata Mashgaránál zajlott le.
II.András szentföldi tevékenységéről is olvashattok a História 2009.4.számában.
Árpádka 2010.02.15. 19:33:23
Harald Blåtand 2010.02.16. 13:01:47
Jókai Mór: Minden poklokon keresztül
II. Andrásos-kereszteses regény, és egy erdélyi magyar nemesasszonyból lesz benne az aszaszinok legjobb fegyvere :-)
Kemény a könyv, mint a vídia, többek közt van benne egy kannibalizmus miatt vezeklő lovag, aki a homlokára vágott keresztet mindennap újra kimarja, hogy friss legyen a sebe, és az is "kiderül" a műből, hogy Kötöny az asszaszinok fenyegetésére fordult csak szembe a mongolokkal :-)
David Bowman 2010.02.16. 15:42:34
tenegri 2010.02.16. 20:07:15
Melyik hvárezmi uralkodóra gondolsz? Mikor Dzsingisz megtámadta Hvárezmet, a sah Mohamed volt, aki elmenekült, s az üldözésére küldött mongol seregek elől a Kaszpi-tenger egy szigetére szökött, ahol tudtommal betegségben, tüdőgyulladásban halt meg. Utóda, Dzselal ad-Dín pedig csak később, már Dzsingisz halála után, 1231-ben halt meg, szintén mongol seregek elől menekülve. Őt úgy tudom kurd parasztok ölték meg.
Brightassin 2010.05.31. 11:03:00
Tetszett az első és a második rész is. ^^
Készül a harmadik? :)
Némi irodalom jegyzék tényleg nem ártana. Szeretnék én is utánaolvasni pár dolognak, de nagyban megkönnyítené, ha tudnám hol kell keresni :D
DaVincze 2010.06.05. 19:03:13
A Perzsia hercegében meg is említik az (H)Asszasszinokat, így megint időszerű a téma. Nagyon várom
kommentek